Ímél, észszerűsít, méhhel, Adrienn-nel és nap-éj egyenlőség. Furcsán néznek ki ezek a szavak? Nem szokta még meg a szeme az új helyesírás szerinti írásmódot? Pedig a gyerekeknek is mg kell tanítani ezeket!
Ősszel visszaülve az iskolapadokba a gyerekeknek már az új helyesírás szerint kell megtanítania a szabályokat, sőt – ami még ennél is nehezebb – amit eddig nagy nehezen megtanultak, az sem biztos, hogy úgy maradt a 12. kiadásban.
Éppen ezért, mielőtt elkezdik az új szabályokat begyakorolni, érdemes Önnek, mint pedagógusnak rendszereznie azokat: milyen szabályokat, szófajokat, írásmódokat érint a változás. Ebben segítségére lehet Csekő Györgyi Helyesírás 12.0 című kiadványa, ami nem csak összeszedi a változásokat, hanem rendszerezi is azokat. Így könnyen átláthatja, hogy mik azok a kategóriák, amikben változás történt.
Érdemes a gyerekek figyelmét is felhívni arra, hogy változás történt, és elmagyarázni ennek az okát. Mondja el nekik, hogy ennek a célja, hogy megkönnyítse a dolgukat, és mutasson nekik néhány példát erre.
Például a hosszú mássalhangzóra végződő vezetéknevekhez korábban is kötőjellel kapcsoltuk a –val/-vel toldalékot, most pedig nem kell megjegyezniük, hogy kivételek a keresztnevek, hanem egyszerűen megtanulhatják, hogy a szabály minden hosszú mássalhangzóra végződő névre igaz. Vagy például az ingadozó ejtésű –h végű szavak toldalékolása esetén is engedékenyebb az új helyesírás: nem hiba sem a méhhel, sem a méhvel alak.
Gyakoroltassa sokat a gyerekekkel az új helyesírást, ehhez pedig ne csak a hagyományos önálló és páros munkát használja! Íme, néhány ötlet, hogy miként tudja a Helyesírás 12.0 című könyvet használni az óráin!
Akár egyéni, akár páros vagy házi feladatot ad a gyerekeknek, hasznos a könyv, hiszen a feladatokat téma szerint rendszerezi, és Önnek sem kell bajlódnia a feladatok ellenőrzésével, hiszen megoldókulcsot is tartalmaz. Emellett a végén található szójegyzéknek köszönhetően bármikor gyorsan össze tudja szedni a megváltozott helyesírású szavakat!
Ha tollbamondást szeretne íratni a megváltozott helyesírású szavakkal, nincs is más dolga, csak a könyv hátulján megkeresni a szavakat, és abból diktálni. Ha van kedve, akkor akár történetbe is ágyazhatja azokat, így egy teljes szöveget írnak le a gyerekek. Ehhez pedig nem kell a szavakat külön kikeresgélnie!
Egy nagy csomagolópapírt felhasználva írjon fel néhány feladatot rá, majd alakítson ki párokat, vagy 3-4 fős csoportokat. Minden csapatnak az lesz a feladata, hogy minél több feladatot megoldjon hibátlanul tetszőleges sorrendben a csomagolópapírról. Ehhez készítsen megoldókulcsot, ami pár pillanat alatt készen is van, hiszen minden fejezet végén ezeket is megtalálja a feladatokhoz.
Differenciáláshoz is ideális a könyv, hiszen ki tudja választani minden gyerek számára azt a szabályt, amit leginkább gyakorolnia kellene. Ezeket házi feladatnak is adhatja úgy, hogy lefénymásolja őket, és kiosztja. A következő órán az ellenőrzésükre sem megy el sok idő, hiszen a megoldókulccsal a gyerekek önmagukat, vagy társuk feladatait is ellenőrizhetik.
Összeállíthat egy totót is a szavakból, hiszen sok feladatnál és a szószedetben is a régi alak az új mellé van helyezve, hogy jól megfigyelhető legyen a változás. Használja ezt fel, és egy gyors fénymásolással készítsen nekik totót, amiben el kell találniuk, hogy melyik a régi, és melyik az új, helyes alak.
Válogasson kedvére a feladatok közül és könnyítse, gyorsítsa meg a felkészülését az órákra a Helyesírás 12.0 című kiadvánnyal!
A kiadványról többet itt tudhat meg: http://neteducatio.hu/uzlet/helyesiras-12-0/
Müller Andrea