Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Tanfelügyeleti ellenőrzés előtt áll? 10 hasznos tipp a tanfelügyeleti ellenőrzéshez

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. február 03.

Tanfelügyeleti ellenőrzés előtt áll? Az utolsó simításokat végzi a tevékenység-/óratervén? 5-5 hasznos tipp óvodapedagógusoknak, tanítóknak és tanároknak, amire mindenképpen érdemes gondolni a tervezés közben!

10 hasznos tipp a tanfelügyeleti ellenőrzéshez

Óvodapedagógusoknak:
1. Olyan módszerekkel, játékokkal készüljön, amit legalább egyszer már kipróbált! Figyeljen arra, hogy ne kerüljön abba a helyzetbe, hogy valami miatt nem tudja megvalósítani az elképzelését, nem értik a gyerekek, hogy pontosan mit szeretne, és sok idő megy el a játék módjának a magyarázatával.
2. Mindig legyen egy „B” terve arra az esetre, ha valami probléma merülne fel (pl.: kinti foglalkozást tervezett, de esik az eső; páros játékot talált ki, de betegség miatt éppen páratlanul vannak a gyerekek stb.).
3. Ne tervezzen túl sok dolgot a foglalkozásra. Gyakori hiba, hogy ilyenkor mindent meg akar mutatni, és nem fér bele az időbe – ez kapkodóssá teszi a foglalkozást és Önt is elbizonytalanítja, megijesztheti a helyzet.
4. Gondoljon arra, és készítse fel erre a gyerekeket is, hogy a foglalkozáslátogatás során a tanfelügyelők megtekinthetik a gyermeki produktumokat. Érdemes néhányat előkészíteni ezek közül, hogy ne a szétszaladó gyerekek között keressen még olyat, akinek elérhető a rajza, alkotása stb.
5. A foglalkozás elején egy-két mondat erejéig mondja el a gyerekeknek, hogy kik a vendégek. Nem kell ezt elnyújtani, éppen csak köszönteni őket a csoportban azért, hogy ne legyen furcsa, kellemetlen senkinek se a helyzet. A foglalkozás végén köszönje meg a gyerekeknek a közös munkát, egy mondatban értékelje a foglalkozást és köszönje meg a tanfelügyelőknek, hogy részt vettek a foglalkozáson.

Tanítóknak, tanároknak:
1. Készítse fel a gyerekeket arra, hogy ellenőrzésre jönnek Önhöz, és mondja el nekik, hogy ez mit jelent. Természetesen nem kell részletesen beavatni őket a tanfelügyelet útvesztőjébe, csak annyit mondjon el, hogy ez mennyire fontos most Önnek, és kérje a segítségüket, együttműködésüket. Biztosan meg fogják érteni és partneriek lesznek majd.
2. Ha valamelyik módszerben vagy eszközhasználatban bizonytalannak érzi magát, hagyja ki! Fokozottan igaz ez a digitális táblára. Csak azért, hogy az IKT eszközökben jártasnak tartsák a tanfelügyelők, ne használja, ha nem tudja ezt magabiztosan megoldani – többet veszíthet vele, mint amennyit nyer.
3. Annak ellenére, hogy kipróbált módszereket alkalmaz a tanfelügyeleti ellenőrzés során és tudják a gyerekek, hogy miért jönnek Önhöz – ne tervezze túl a bemutatóóráit: ne egy megrendezett, előre lepróbált órát tartson meg. Ez könnyen kiderül a gyerekek és az Ön reakcióiból is. Nem hibátlan foglalkozást várnak a tanfelügyelőt, hanem a felmerülő hibákat, elakadásokat kezelni tudó pedagógust.
4. Tudatosan építse fel az óráját úgy, hogy egyezzen a pedagóguskompetenciákkal! Ha van kész óraterve már, akkor is érdemes átnéznie, kiegészítenie aszerint, hogy minden kompetenciát be tud-e vele mutatni, amit feltétlen szeretne.
5. Bátran legyen rugalmas és alkalmazkodjon a felmerülő új helyzetekhez. Bízzon a saját képességeiben, tapasztalatában és merjen kicsit eltérni a tervétől, ha a helyzet ezt úgy kívánja. A tanfelügyelők nem egy egyszemélyes színdarabra kíváncsiak, hanem egy „élő” tanórára.

+1. …és ne feledje: nem hibátlan pedagógust keresnek, hanem olyan szakembert, aki lelkiismeretesen és legjobb szakmai tudása szerint neveli-oktatja a gyerekeket.

Müller Andrea


ikonOlvasószoba

Aktuális jogszabályi változások a tanfelügyelet és a minősítés terén

2016. január 1-től apró, de fontos változások léptek hatályba mind a tanfelügyeleti ellenőrzés, mind a minősítési eljárás terén. Ahhoz, hogy napra kész legyen ezekből, tekintse át rövid összefoglal...

Tovább olvasom »

Kötelező pedagógus minősítés

Pedagógusként sokszor és sokat hallhattunk már a minősítésről, annak menetéről, elemeiről és a résztvevőkről. De mit jelent az, hogy kötelező és kinek az? Cikkünkben ezekre a kérdésekre kap választ...

Tovább olvasom »

Hogyan legyen 21. századi magyartanár?

Megjelent a Neteducatio új szakmai kiadványa, amivel ezúttal a magyartanárok munkáját segítjük. Ötletek, játékok és igazi 21. századi módszerek!

Tovább olvasom »