Még csak most osztottuk ki a bizonyítványokat, de nekem már a következő év elején jár az eszem. Na nem mintha annyira előrelátó és szorgalmas lennék, egyszerűen csak a faliújságról szedtem le a nyári dekorációt, és szemet szúrt az üressége.
Hogyan fogadjuk a gyerekeket szeptemberben? Hogyan tehetjük még örömtelibbé a találkozást?
Évekkel ezelőtt az első osztályom idejében pattant ki az ötlet a fejemből. Azóta már hagyomány lett.
Első év végén már egészen ügyesen írnak, másolnak a gyerekek. Az utolsó magyarórák egyikén lediktáltam nekik a címemet, és megbeszéltük, hogyan írhatnak nekem képeslapot. Mivel előfordulhat, hogy az osztályunkba olyan kisgyermek is jár, aki nem tud nyaralni, ezért fel kell hívni a gyerekek figyelmét, hogy otthonról is írhatnak, nehogy bármelyikük rosszul érezze magát emiatt. A szülői értekezleten a szülők segítségét kértem ehhez a feladathoz, hiszen nélkülük ez nem valósulhat meg.
A beérkezett képeslapokat boldogan gyűjtögettem egész nyáron. Nagyon nagy élmény olvasni a girbe-gurba sorokat, figyelni, ki merre járt.
Augusztusban lefénymásoltam a képeslapok hátoldalát, és a képes oldalakkal együtt egy montázst készítettem belőlük. A dekorációt még színesíthetjük az előző évben kivágott figurákkal, vagy készíthetünk újakat is, esetleg kivághatjuk egy hegy vagy a Balaton körvonalát. Ez utóbbi azért is jó, mert ezen megkereshetjük, ki melyik településen nyaralt. Egy Magyarország térkép és egy földgömb is jó, ha van a teremben, hiszen megkereshetjük a nyaralás helyszíneit. Ezzel máris több környezetórát is lefedhetünk, és ismerkednek a térképpel is.
A nagyobbaknál már kérhetünk levelet is, ezzel a fogalmazástanítást készíthetjük elő.
A képeslapos faliújság remek tanévindító. A gyerekek nagyon örülnek, hogy az ő lapjuk is kint van, látják a többiekét is, így a rég nem látott társakkal is gördülékenyebbé válik a beszélgetés.
Az élményeiket könnyebben el tudják mondani, miközben az adott tájról, emberekről, környezetről is sokat megtudunk. Komplex órákat varázsolhatunk már az első napokban.
Magyar nyelv és irodalom:
- Fogalmazás előkészítése levélírással;
- szógyűjtés a nyári élményekkel kapcsolatban;
- A képeslap szövegének lemásolása, rajz készítése a füzetbe
- szólánc a nyári élményekből
Természetismeret:
- Országok, városok, települések keresése a térképen
- Felszíni formák felismerése, meghatározása
- Tengervíz, édesvíz különbségei, élővilága
Rajz, technika
- Élmények lerajzolása
- Felszíni formák gyurmából
Természetesen bármivel ki lehet egészíteni ezt az ötletet, az évek alatt nekem is jutottak eszembe újabb és újabb lehetőségek.
Tapasztalatom szerint a szülők nagyon hálásak ezért, sokszor mondják is, milyen jó volt feladni egy levelet az e-mailek korában. Még most sem késő megírni a címünket, biztosan szívesen részt vesznek egy ilyen játékban.
Porteleki Sára
Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/