Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Sára néni ötletei 1. rész: Kreatív pedagógus?

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. július 04.

14 éve tanítok. Mondhatnánk, ez nem is olyan hosszú idő, hiszen sok, általam nagyra becsült kollégám dolgozik több évtizede ebben a szép, de nehéz szakmában. Mégis úgy érzem, az elmúlt 10 év hozott igen nagy változásokat, s ezekhez nekünk, pedagógusoknak alkalmazkodnunk kell.A gyermekek olyan információhalmazzal, „tudással” érkeznek az iskolába, amit néha még nekünk is nehéz befogadnunk, rendszereznünk, nemhogy nekik.  A folyamatos külső ingerek hatására egyre nehezebben tudnak koncentrálni, figyelmük szórt.

Nekünk pedig fel van adva a lecke. Hogyan tudjuk őket jól lekötni, tanítani?

Számtalan szuper módszert használhatunk manapság, amik nagy segítséget nyújtanak nekünk az órák megtervezésekor. Csak a kreativitásunk, no meg a tanmenet szabhat határt.

Amióta tanítok arra törekszem, hogy ne legyek unalmas. Szeretem, ha történik valami az órán és nem csak szabályszerűen eltelik. Folyamatosan feszegetem a saját határaimat annak érdekében, hogy minőségi órákat tarthassak. Nekem fontos, hogy a tanulás mellett a gyerekek, és én is jól érezzük magunkat az iskolában, hiszen egész nap itt vagyunk.

Az olvasásórán rajzolunk, énekelünk, de sokszor számolunk is. A környezetórán megfigyelünk, énekelünk, meséket találunk ki. A technikaóra pedig belefér a matematikaóra egy részébe. Sokszor társítok olyan tevékenységet az adott óra mellé, ami kicsit kimozdít a megszokottból.

Minden alkalmat ki lehet használni a tanulásra, nem kell ehhez feltétlenül az osztályteremben lennünk. Könyvtárba menet például megfigyeltük az éppen kirepülő cinkefiókákat, akik tudnak repülni, de még a szülők etetik őket. Megfigyeltük a tollazatukat, hogy hogyan repültek, találgattuk vajon mit is esznek. Mikor visszaértünk az osztályterembe, lerajzoltuk amit láttunk, és a következő környezetóráig a faliújságra tűztem az alkotásokat. Olvasás órán szavakat gyűjtöttünk, matematikaórán cinkeeleséggel alkottam feladatokat. Egy kis átalakítást igényeltek ugyan az aznapi tanórák, de gyakorló órákra mindig szükség van.

Megfigyelésem szerint a gyerekek így hamarabb rájönnek az összefüggésekre, önállóan felfedezik a tantárgyak közötti kapcsolatokat, gondolkodnak. A mostani generációnak pedig szüksége van erre a tevékeny tanulásra, mert körülöttük minden színes hangos, és nem megfogható, megélhető.

Egy elgondolkodtató cikk a témában:

https://neteducatio.hu/hogyan-tanitsunk-extremisztanban/

Porteleki Sára

Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 10. rész: A gondolkodásfejlesztés fontosságáról…

A tananyagot csak kissé módosíthatom, de abban szabadságom van, hogy milyen eszközöket választok a tanításomhoz. A döntésemet elsősorban az befolyásolja, amiről a cikksorozatom elején írtam: a 21. ...

Tovább olvasom »

Modern tanító 9. rész: Mobileszközökkel segített tanulási környezet

Véleményem szerint nincs a módszerek között magasabb vagy alacsonyabb rendű, a kérdés csak az, hogy a nevelő melyiket tudja hatékonyan alkalmazni? A 21. századi képességek alakításában fontos szere...

Tovább olvasom »

Modern tanító 8. rész: „Mindenki jó valamiben…”

A világ, az iskolával szembeni elvárások, a szülők nevelési módszerei, és maguk a gyerekek, az osztályok összetétele igen nagymértékben változtak az évek alatt. Egyre többször éreztem azt, hogy val...

Tovább olvasom »