Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Modern tanító 10. rész: A gondolkodásfejlesztés fontosságáról…

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. június 07.

A tananyagot csak kissé módosíthatom, de abban szabadságom van, hogy milyen eszközöket választok a tanításomhoz. A döntésemet elsősorban az befolyásolja, amiről a cikksorozatom elején írtam: a 21. századi képességek fejlesztésének változatos útjait keresem.

Gyakorlatom alakítása közben néhány megfigyelést tettem, amit szívesen megosztok most: Úgy gondolom, hogy a legfontosabb, amit tennem kell, az a gondolkodási műveletek fejlesztése, hiszen ez hat a gyermek egész tanulási folyamatára.

gf2

A mai gyerekek gondolkodása nem rosszabb, mint az előző korosztályoké volt, hanem MÁS. Ezt tudva a pedagógusnak hidat kell építeni a különböző tudások között. Nagyszerű eszköz ehhez a társasjátékok használata, a mozgás fejlesztése és a zenei nevelés (dr. Gyarmathy, 2006). A megváltozott világban új területek lesznek fontosak, így a problémamegoldó, algoritmikus gondolkodás fontossága kerül előtérbe. Számos jó, kicsiknek egyszerűen használható felület van, – érdemes velük megbarátkozni – melyek tanítási időben vagy napközis, szakköri keretben remek időtöltésnek bizonyulnak.

 Kódolás alapjainak elsajátításához gyerekeknek:

https://studio.code.org/

https://blockly-games.appspot.com/puzzle?lang=hu

https://scratch.mit.edu/

http://lightbot.com/

https://blockly-games.appspot.com/

http://www.bakaibalazs.hu/2015_02_01_archive.html

Nem régen találkoztam és próbáltam ki az óvodás kortól remekül használható, programozható eszközt: ez a Bee-bot (programozható méhecske). Facebook-os csoportja is van, ahol segítséget kaphatunk: https://www.facebook.com/groups/430239413850665/?fref=ts

 

Miért az IKT? Sok lehetőséget találok bennük, melyek miatt érdemes a tanításban használni: a gyerekeket motiválja a feladat megoldására, gondolkodásra késztet, elősegíti a csapatmunkát, kreativitásra ad lehetőséget, flow-érzéssel párosul a tevékenység, így nem tanulásként élik meg a gyerekek, és mégis közben hihetetlenül sokat fejlődnek! Ha megfelelő alkalmazásokat választunk, akkor alkalmazzák a korábban megszerzett ismereteiket, új tartalmakat hoznak létre, fejlődik a kommunikációs képességük, miközben a projekten dolgoznak és fejlődik IKT-s kompetenciájuk. Nincs olyan alkalmazás, nincs olyan módszer, ami mindenre jó, de meg kell találnunk azokat, amik a céljaink elérésében támogatnak bennünket. Ez egy új módszertan, alkotó, kreatív lehetőség a pedagógusnak, s eközben bennünket is folyamatos megújulásra késztet. Most újdonság a gyermeknek, tetszik, de hogy tartós legyen ez a pozitív hatás, ahhoz a pedagógus ötlete, kreativitása kell: olyan tartalommal töltsük meg ezeket az órákat, melyek újabb és újabb kihívásra adnak nekik lehetőséget. Egy jó módszerrel a sokszor unalmasnak tűnő tananyagot is izgalmassá tehetjük. Számos készséget, képességet tudunk játékosan fejleszteni, melyek az írás-olvasás elsajátításához kellenek.

Beszélgessünk tanítványainkkal, kérdezzük meg véleményüket, ismerjük meg játékaikat, meséiket, így tudunk számukra megfelelő módszereket választva tanítani. Az értelmi intelligencia fejlesztése mellett a ma iskolájának véleményem szerint fontos szerepet kell szánni az érzelmi intelligencia fejlesztésére is. Az erkölcstan- és magyaróráimon ehhez meséket, drámajátékokat használok: Beck Andrea Titok tündér sorozatát, Kádár Annamária Mesepszichológia köteteinek meséit. Boldizsár Ildikó meseterápiás képzései, foglalkozásai, előadásai is nagy segítséget adhatnak ehhez a munkához. Beszereztem Hanula Erika Relaxmesék című kötetét, mely szintén nagy segítségemre lesz. A jobb és bal agyfélteke együttes mozgósítása vezet a leginkább céljaink eléréshez!

A sikeres tanulás kulcsa:

1. Érzékszervek bevonása:

Látás (színek szerepe az abc, a szolmizálás tanításában, sok képpel szemléltetni)

Hallás (megzenésítés, ritmusjátékok, nyelvi játékok)

Mozgás (mozdulatok szerepe az ismeretek rögzítésében, zsonglőrlabda készítése, használata)

Ezek összekapcsolása a drámajáték.

2. IKT bevonása

3. Játék szerepe

 

” A hatékony tanítás és fejlesztés az érdeklődésre és a hozzáértés örömére épít.” (Gyarmathy Éva)

Kívánok sok izgalmas, kihívásokkal teli tanórát minden kisdiáknak és tanítóiknak!

Szakirodalom ajánló:

Gyarmathy Éva (2006): A tehetség – Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Eötvös Kiadó

Gyarmathy Éva (2007): A tehetség- Háttere és gondozásának gyakorlata, ELTE Eötvös Kiadó

K.Nagy Emese(2014): Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

Saját és más pedagógusok jó anyagai ezen az oldalon megtalálhatók, letölthetők. Az általam korábban írtak az Így tanítom…1. és 2. kötetben találhatók:

http://barankovics.hu/az-alapitvanyrol/muhelyeink/ifjusagkutatasi-muhely/a-barankovics-istvan-alapitvany-tanari-kerekasztalanak-dokumentumai

Csányi Judit

Az említett Relaxmesék című kötetet az alábbi linken azonnal megvásárolhatja: https://neteducatio.hu/uzlet/relaxmesek-lazito-csendesito-mesek-ovodaba-iskolaba/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 9. rész: Mobileszközökkel segített tanulási környezet

Véleményem szerint nincs a módszerek között magasabb vagy alacsonyabb rendű, a kérdés csak az, hogy a nevelő melyiket tudja hatékonyan alkalmazni? A 21. századi képességek alakításában fontos szere...

Tovább olvasom »

Modern tanító 8. rész: „Mindenki jó valamiben…”

A világ, az iskolával szembeni elvárások, a szülők nevelési módszerei, és maguk a gyerekek, az osztályok összetétele igen nagymértékben változtak az évek alatt. Egyre többször éreztem azt, hogy val...

Tovább olvasom »

Modern tanító 7. rész: A kreatív gondolkodáshoz vezető út

Magyarországon jelenleg két kidolgozott sakkmódszertani program van az oktatásban: az egyik a Telkiben működő Pipacsvirág Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sakk-logika programja, a ...

Tovább olvasom »