Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Óvoda a korona idején (és azon túl is) – Online platformok

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. május 05.

Nemcsak karantén idejére

Online platformok a teljesség igénye nélkül óvodapedagógusoknak és szülőknek

Az előzőleg megjelent írásokban érintettem néhány olyan óvodapedagógiai alapvetést, ami talán megfontolásra késztet óvodapedagógust és kisgyermeket nevelő családot egyaránt.

 

A cikksorozat írásának kezdetekor még javában karantén mindennapjainkat éltük és bizonytalan volt az újranyitás ideje. Lázasan kutattuk azokat az alternatívákat amivel könnyebbé tehetnénk a digitális nevelés mindennapjait. Az otthon töltött állandó online jelenlét sok esetben digitális ötletek fürkészésével telt, lesben állva egy-egy újabb informatikai bravúrért. A tengersok applikáció között azonban eligazodni, felfedezni a biztonságos és az igazán kisgyermek korosztályt célzót, a hozzáértők számára is komoly időráfordítást igényelt

Mára az óvodák újból teljes menetfelszereléssel állnak rendelkezésre, nagy szeretettel fogadják újra az óvodásokat. Ismét nagyobb hangsúlyt kap a személyes kapcsolat, a közvetlenszocializációs tér. A régi jól bevált óvodai környezet élhetőbbé teszi a hétköznapokat, az óvodapedagógusok elsősorban a hagyományos óvodapedagógiai módszerek és eszközök használatára fókuszálnak ismét, hisz most a gyermekekkel töltött személyes együttlétnek van igazán létjogosultsága.

A digitális tér természetesen nem szűnik meg a nyitott óvodakapukkal. Az online pedagógiai tartalmak megmaradnak, amit adott időben és helyen igenis célszerű bevetni az óvodai nevelés különböző nevelési területein egy–egy témakör feldolgozása során. Az óvoda által biztosított biztonságos online platformon keresztül a már kész és feldolgozott témák megosztásával pedig a szülők is profitálhatnak.

 

A biztonságos internethasználathoz, valamint az alkalmazások kezelése, illetve kiválasztása előtt az
alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni:

1. Korhatár besorolás prioritása.
2. Szűrők kezelése, a biztonságos applikációk igénybevételéhez alkalmazásengedélyek átnézése az adathalászat, rossz szándék elkerülése érdekében.
3. Ingyenesség, reklámmentesség. Az ingyenes alkalmazásoknak hirdetett platformok alapos tanulmányozása, mert a tartalomfejlesztők jellemzően reklámok teletűzdelésével teszik csalogatóvá azokat. A 3-7 éves korosztály a reklám és a valódi médiatartalom között viszont nem feltétlenül tud különbséget tenni, ezért esetükben reklámmentes felületek jöhetnek csak számításba. Ennek figyelmen kívül hagyása nagy veszélyforrást jelent, ha a gyermek önállóan tölthet le játékokat.
4. Térítéses applikációk szabályai.
Némely alkalmazás korlátozott ideig ingyenes, ezért az engedélyek beállításánál az automatikus
vásárlást feltétlenül ki kell iktatni, hogy a gyermekek még véletlenül se férjenek hozzá az
impulzusvásárlási lehetőségekhez.

Álljon itt néhány javaslat, gyermekbarát linkgyűjtemény a teljesség igénye nélkül, ami segítheti a jövőbeli
digitális nevelést, tanulást és tanítást.

Az ajánlott médiatartalmakat sok óvodapedagógus kipróbálta már és beépítette az óvodai pedagógiai
munkájába, figyelembe véve az óvodai Digitális Pedagógiai Módszertan illeszkedési kérdéskör – mit? miért?
mikor? mennyi ideig? kivel? – alapelveit. Konkrét és kőbe vésett recept nincs, hisz mindenkinek
alkalmazkodnia kell a gyermekek korosztályához, képesség- és tudásszintjéhez.

A felsorolt alkalmazások bemutatása szubjektív válogatásból ered és csupán támpontot, segítséget ad.
Remélhetőleg az ajánlott felületekkel való ismerkedés újabb és újabb böngészésre, digitális opciók
kreatív feldolgozására inspirálja a pedagógusokat és szülőket egyaránt.

 

Internetbiztonság

A kisgyermekek biztonságos digitális tevékenységért egyértelműen mi felnőttek vagyunk felelősek. Ahhoz, hogy nyugodt szívvel engedhessük ki gyermekeinket a virtuális térbe, az itt felsorolt weboldalak tanulmányozására szánjunk bőségesen időt. Megéri tudatosan felkészülni az esetleges online veszélyforrások, káros tartalmak elhárítására, biztosítani a biztonságos médiakörnyezetet és nem utolsó sorban megismerni a gyermekek digitális világát, médiahasználati szokásait.
Az alábbi platformok segítséget, eligazodást nyújtanak az úgynevezett mediációs szerepkör és a médianevelés vadonatúj rejtelmeiben.

  • https://digitalisgyermekvedelem.hu/
  • http://www.saferinternet.hu/
  • https://www.digitaliscsalad.hu/
  • http://digitalistudatossag.hu/
  • https://nmhh.hu/internethotline/
  • https://www.biztonsagosinternet.hu/

 

Saját készítésű feladatok szerkesztésére

A következő felületeken némi tanulással komoly feladatrendszert alakíthatunk ki a gyermekek korosztályához, képességéhez és tudásszintjéhez igazítva. A feladatok elkészítése nemcsak a készítő
pedagógust, de gyermeket is kreativitásra, digitális alkotásra ösztönöz, érdemes elmélyülni a weboldalak kínálta lehetőségekben.

 

  • https://qr-kod-keszites.hu/qr-kod-generator/szoveg-qr-kod
  • https://www.jigsawplanet.com/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=tw.mobileapp.qrcode.banner&hl=hu
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=no.mobitroll.kahoot.android

 

Tartalmak rendszerezése

A tartalmak rendszerezésére természetesen nemcsak ez két alkalmazás ad lehetőséget, viszont ezek nyújtanak könnyebben sikerélményt még a kezdő digitális kompetenciával rendelkező pedagógus számára is. A padlet az első néhány tartalom létrehozása után sajnos fizetőssé válik, azonban az ingyenes alkalmakat
célszerű kihasználni digitális tárházunk fejlesztése érdekében is. Aki szereti papírcetliken rögzíteni az éppen aktuális és fontos információkat vagy hirtelen jött ötleteket,
annak a linoit alkalmzás nagy kedvence lesz, mondhatni a virtuális cetlik kezelésével hasonló impulzust érhetünk el.

  • https://padlet.com/
  • http://en.linoit.com/

 

Digitális tananyagok

Ez a két website ugyan iskolásoknak készült, azonban a kisebb korosztály számára is található számos olyan feladatsor különböző témakörökben, ami szélesíti ismeretüket és alkalmat ad az önálló tanulásra.

  • https://www.mozaweb.hu/tools.php?cmd=list&category=TOOL
  • http://www.okosdoboz.hu

 

Kiterjesztett valóság

Nagy sikerre számíthat felnőtt és gyermek egyaránt, aki egyszer kipróbálja ezeket az applikációkat. Az élethű megjelenés varázslata rabul ejti a kipróbálókat. Könnyed játék, amit akár egy kiadós interaktív tanulási folyamat végén levezetésként bevethetünk.

  • http://www.quivervision.com/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.aagames.real.dragon.pet

Mesék

Kicsiknek-nagyoknak a mesék világa egyformán fontos részét jelenti életüknek. Természetesen a hagyományos könyv papírillatát és az olvasást nem pótolhatja a virtuális történetek világa, de nagyban hozzásegítheti a gyermekeket az olvasás megszerettetéséhez. Megannyi klasszikus és kortárs mesék kelnek
életre a technikai eszközökön, sok esetben interaktív módon kapcsolódhatunk hozzájuk.

A dydudu a tradicionális diavetítés élményét nyújtja, a bookrkids térítés ellenében ugyan, de szintén az olvasáshoz terel szinte minden gyermek korosztályt.

  • http://dydudu.hu/diafilm/diafilm.html
  • https://bookrkids.com/

 

Gyermekek kognitív képességfejlesztésére irányuló applikációk 

A gyermekek kognitív képességeinek fejlesztésére a digitális tárház számos alternatívát kínál az itt találhatóalkalmazásokkal. A matematikai, logikai képesség fejlesztésétől az emlékezet, figyelem  fejlesztésen át, egészen a téri orientáció, vizuális percepció, ok-okozati összefüggések fejlesztéséig temérdek választásilehetőség áll rendelkezésre. Mindegyik applikációt azonban ki kell próbálni, meg kell ismerni ahhoz, hogy bátran, célirányosan tudjuk kínálni az adott korosztály számára.

  • https://code.org/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=org.scratchjr.android
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.edokiacademy.babycoding
  • http://www.traff.hu/
  • https://egyszervolt.hu/jatek/babajatek-szinek-formak.html
  • https://egyszervolt.hu/jatek/szintalalo.html
  • https://egyszervolt.hu/jatek/todi-tanya.html
  • http://programozoo.hu/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=se.appfamily.puzzle.dogs.free
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=se.appfamily.memory.animals.free 
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appquiz.baby.musical
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lescapadou.tracingfree
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appquiz.educational.games
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.easybrain.jigsaw.puzzles&hl=hu
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=it.alessandrolarocca.nikitalk&hl=hu
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hedgehogacademy.hedgehogsadventureslite
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hedgehogacademy.logicspatialintelligencelite
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.premiumsoftware.animalsoundsandphotos
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gamesforkids.coloring.games.preschool&hl=en_US
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.softdreams.risovalka
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.littlebeargames.tangram&hl=en_US
  • https://www.alfageneracio.hu/alfi/

 

Budapest, 2021. május 3.

 

Nagy Ildikó Mária
intézményvezető
Zuglói Csicsergő Óvoda
vezető szaktanácsadó
OH Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

 


Forrás:
Dr. Devorah Heitner (2017): Képernyőtudatos család – Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből
digitális írástudókat? HVG könyvek, Budapest, 2018
Nagy Ildikó Mária: Játékos IKT az óvodában – Módszertani kalauz az alapoktól a megvalósítási Neteducatio
Kft. Budapest, 2018.
https://digitalisgyermekvedelem.hu/
https://digitalisgyermekvedelem.hu/kutatasok/4
https://digitalisgyermekvedelem.hu/storage/posts/mfjXNf7OYAQ7syMvYYHLZMYdPoQmISKQqSk8JFMi.pdf
https://nmhh.hu/internethotline/
https://nmhh.hu/dokumentum/194575/szuloi_kiadvany_web.pdf
https://digitalisjoletprogram.hu/
https://www.digitaliscsalad.hu/
http://digitalistudatossag.hu/
http://saferinternet.hu/
https://www.biztonsagosinternet.hu/
https://erzsebettaborok.hu/alkalmazasajanlo-ovisoknak-es-kisiskolasoknak/?fbclid=IwAR1LJwJREDRO-
0U0Con-DwM8QrvB65PvBBCHoHgCo9paJNhaPpziyGqSR9w

ikonOlvasószoba

Óvoda korona idején (és azon túl is) – Felelősen, felelősséggel az óvodai digitális környezetben, ablakban digitális műveltségünk

A rendkívüli helyzet jól észrevehető módon ablakba rakta digitális műveltségünket. Az egy évvel ezelőtti esetlenségünknek köszönhetően figyelmen kívül maradt néhány a digitális világra szabott etik...

Tovább olvasom »

Szép, új világ… Digitális eszközök, módszerek és az óvodapedagógia

Digitális kompetencia és az óvodapedagógusok   Az elmúlt néhány évben hasonló tartalmú cikkek szóltak arról, hogy az óvodák döntő többségében nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű és minő...

Tovább olvasom »

Óvoda korona idején (és azon túl is) Kés, villa, olló, tablet?

Digitális eszközök a családok életében, a szülők új szerepköre  Az elmúlt egy évben felerősödött digitális lét kétségkívül megváltoztatta a családok életét a szülők szerepkörének átalakulásával egy...

Tovább olvasom »