Határozottan állíthatjuk, hogy a pedagóguspálya nem magányos hivatás, együttműködések sorozata. Alapvető feladataink közt szerepel a kooperáció a gyermekekkel, szülőkkel és a kollégákkal egyaránt. Azonban bevett gyakorlat az osztályterem ajtajának bezárása, a biztonságos magányba való elvonulás, ahol senki sem bírálja a munkánkat. Azonban nehéz úgy innovatívnak, modern pedagógusnak lenni, ha elzárkózunk és a kollégákban nem a potenciális segítőtársat, szakmai partnert látjuk, hanem az ellenséget.
Miért jó együttműködni? Egymás által többek lehetünk. Módszertani ismereteink bővülhetnek, hatékonyabban, könnyebben készülhetünk fel az órákra, kollégákkal együtt haladva motiváltak és újítóak maradhatunk. Ráadásul nem csak ránk van hatással, hanem tanulóinkra is, akiknek a teljesítménye is javulhat (Ronfeldt és mtsai, 2015).
Mindenkinek vannak erősségei, amiket érdemes megmutatni. Kölcsönösen van mit tanulni egymástól, legyen az 30 éves tapasztalattal rendelkező pedagógus, vagy pályakezdő friss diplomás. Rengeteg kreatív ötletet lehet találni az online felületeken, közösségi oldalakon. Azonban a tantermi szinten megvalósuló szuper gyakorlatokra épp a „szomszédban” lelhetünk rá. Kollégákkal és más intézményekkel való együttműködés is legyen az inspirációnk és motivációnk forrása. A szakmai nyíltnapok látogatása, közös projekt vagy témahét szervezése, a nyitott ajtó és a tanórakutatás (lesson study) remek lehetőségek a kooperációra, szakmai fejlődésre.
Ötletek:
- Projekt/témahét: Tanulók aktív részvételére épülő tevékenység. Középpontjában valamilyen probléma áll, melyet a gyermekek érdeklődési köre határoz meg. A diákokkal, kollégákkal közösen megtervezve, együttműködve valósítanak meg egy-egy produktumot. BŐVEBBEN Pl.: környezeti nevelés projektek
- Szakmai találkozó, konferencia, nyíltnap: Szakmai és módszertani megújulást támogató események. Érdemes felkészülten menni, hogy minél több információval gazdagodgassunk –> az adott intézmény honlapjának, pedagógiai programjának megismerése; kérdésekkel megfogalmazása, ki hogyan csinálja azt a dolgot, amiben én is érintett vagyok; kapcsolatfelvétel: gyűjtsünk be elérhetőségeket, a visszahívás, viszontfogadás, kapcsolatfenntartás érdekében.
Tarts velünk május 11-én szakmai napunkon! Ezúttal Százhalombattán vehetsz részt a színes programokon, megjelenésedért 5 kredit is jár! RÉSZLETEK ITT!
- Nyitott ajtó: „Böbe néni” ugorj át, nézd meg a következő órámat!” – Nevezhetnénk hospitálásnak, de ez annál több, nem kirakat óra megtekintése. Egy átlagos tanóra megfigyelésével lehet, hogy épp egy hosszú ideje fennálló probléma megoldására mutat rá a segítő pedagógus. Böbe néni olyan információkat, visszajelzést adhat mind a pedagógiai munkámról, mind a gyermekekről, amit én nem biztos, hogy látok.
És te, bezárod az ajtót?
Írta: Kovácsné Rockenbauer Réka
Források:
http://www.tka.hu/hir/7343/a-tanarok-kozti-egyuttmukodes-hatasa-az-oktatas-minosegere
Ronfeldt, M., Farmer, S., McQueen, K., & Grissom, J. (2015): Teacher collaboration in instructional teams and student achievement. American Educational Research Journal, 52 (3), 475-514.
https://learningforward.org/docs/default-source/jsd-october-2015/high-quality-collaboration-benefits-teachers-and-students.pdf
Fotó: https://medium.com/pear-deck/lesson-study-continuous-improvement-c948e00b2f4f