Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Betekintő- Állat asszisztált foglalkozások

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. április 09.

A kutya az ember legjobb barátja.”- hangzik a régi mondás. Azonban az ember-állat kapcsolat mára már túlnőtte a barátság fogalmát. Számos kutató és szakember felismerte az állatokban rejlő pedagógiai/terápiás lehetőséget, akár mozgás-, személyiség-, vagy éppen közösségfejlesztésről legyen szó.

De mit is jelent az, hogy egy foglalkozás állat asszisztált?

A definíció szerint: „Az állatok célzott és tudatos bevonása a gyógyítás, az oktatás-nevelés, a fejlesztés, az életminőség javításának folyamatába az állat asszisztált foglalkozások keretrendszerében valósul meg.” [1]

Tehát, az állat mint segítő és motivátor jelenik meg ezen tevékenységek során.  A legideálisabb szereplője ezen foglalkozásoknak a kutya, egy olyan eb, aki a nagy önuralmat és fegyelmet igénylő kétlépcsős vizsgán megfelelően teljesített és képes a felvezetőjével/gazdájával, továbbá a csoporttal együttműködni.

A gyógypedagógiában, mint terápiás foglalkozás már régóta jelen van, azonban egyre több óvodapedagógus és tanító alkalmazza a kutya által asszisztált tevékenységeket a gyermekek fejlesztése érdekében. Az állat jelenléte és részvétele a tevékenységek során pozitív hatással van a gyermek pszichés állapotára, szerepe a szociális, motoros, érzelmi és kognitív képességek fejlesztésében egyedülálló.

Az állat asszisztált oktatás, mint olyan a konkrét tananyag elsajátítását igyekszik támogatni a négylábúval. Emellett bármely foglalkozásba beépíthető a felelős állattartás témaköre, valamint az állatokkal való megfelelő bánásmód kialakítása.

A kutya az óvodás és kisiskolás korú gyermekek csoportos fejlesztésének közkedvelt szereplője. Tökéletes mintaként szolgál például az alapmozgások bemutatásához (gurulás, kúszás, mászás, járás, futás, ugrás), de a közösségfejlesztő és a különböző érzékenyítő, integrációt segítő foglalkozások minőségét is emeli. Mindezen hatások mellett a foglalkozás biztosan maradandó pozitív élményt nyújt az összes résztvevője számára.

 

 

 

Szerző: Nyirfás Rebeka

 

 

[1] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Allatasszisztalt_foglalkozasV2/llatasszisztlt_foglalkozsok.html

Borítókép: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stella_at_school..jpg

 


ikonOlvasószoba

Környezetvédelem, fenntarthatóság az óvodában

Tudtad? 2012-ben több mint 18 millió tonna hulladék jutott egy főre hazánkban.* Bár a tendencia évről évre javulást mutat, nem szabad hátradőlnünk!

Tovább olvasom »

Egészséges életmódra nevelés az óvodában

Tudtad? Az Egyesült Királyságban, már 1996-ban 22% volt az elhízott 6 évesek aránya, a szám pedig azóta is, drasztikusan emelkedik. „Magyarországon a 6-8 éves gyerekek több mint 20% túlsúlyos vagy ...

Tovább olvasom »

Mókás kísérletek gyerekekkel

Összeállításunkban bemutatunk néhány olyan kísérletet, melyek akár a gyerekekkel közösen is elvégezhetők, s változatos környezeti, matematikai tapasztalatokat nyújtanak.

Tovább olvasom »