A Minősítés – Az első lépések sorozatunkban cikkenként más-más besorolású pedagógusoknak segítünk abban, hogy a 8 kompetenciának hogyan kell megjelennie a portfólió-készítés és a vizsga során.
Ezen a héten mindenképpen jelentkeznie kell a minősítésre, amit a jelentkezési lap kitöltésével és leadásával tud megtenni. (A jelentkezési lapot az OH elküldte az intézményvezetőjének, tőle kérje el, 2 példányban töltse ki és az egyiket az intézményvezetője fogja eljuttatni az OH-nak).
Miután megtörtént a jelentkezése, bőven van ideje november 30-ig, hogy feltöltse a végleges portfólióját az OH által működtetett informatikai rendszerbe. Ahhoz, hogy portfóliója teljes legyen és egységes egészet alkosson, érdemes átgondolnia néhány dolgoz, mielőtt belekezd az írásába.
A portfólióírást megkönnyíti, ha már az írás előtt tisztázza azt, hogy mi az a 8 kompetencia, aminek meg kell felelnie, és az Önre, vagyis a Pedagógus I. besorolásból Pedagógus II.-be átlépve miként, hogyan vonatkozik.
1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
- Képes a tantárgyak közötti kapcsolatok felismerésére és kihasználására.
- Aktívan részt vesz az intézmény és a szaktárgyi munkaközössége munkájában.
- A gyakorlati használhatóságot helyezi előtérbe.
- Összekapcsolta a formális, informális és nem formális úton szerzett tudást.
2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
- A tervezés során együttműködik a tanulókkal és a kollégáival.
- Kreatívan alkalmazkodik a felmerülő helyzetekhez.
- Reflektív módon elemzi, értékeli munkáját.
3. A tanulás támogatása
- Képes a differenciálásra.
- Támogatja a tanulók egyéni tanulási útjait, stratégiáit.
- Képes egyéni tanulásfejlesztési terveket kidolgozni és alkalmazni.
- Beépíti az IKT eszközöket a tanításba és a saját tudásának a bővítésébe.
- Épít a tanulók tapasztalataira, előzetes tudására.
4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
- Komplex nevelési helyzeteket teremt, amelyben egyszerre fejlődik a tanulók képességbeli, attitűdbeli és ismeretbeli tudása.
- Hosszú távú fejlesztési célokat és terveket fogalmaz meg.
5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
- Elősegíti a tanulók szűkebb és tágabb környezete felé való elköteleződését, ehhez felhasználja pedagógiai, pszichológiai és szociológiai tudását.
- Nyitott mások véleményére, tiszteletben tartja mások véleményét.
6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
- Tudatosan alkalmazza az értékelés különböző funkcióit.
- Pedagógiai céljainak megfelelő értékelést választ.
7.Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Közreműködik a pedagógiai szervezetek tevékenységében.
- Munkájában figyelembe veszi a helyi innovációkat.
- Tudományos adatokon és tapasztalati tényeken alapuló döntéshozatal jellemzi.
- Kezdeményező szerepet vállal a szervezeten belül.
8. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
- Szakmai párbeszédet kezdeményez a pedagógusszerep, – munka és – feladatok témájában.
- Iskolai nevelési-oktatási kérdésekben állást foglal.
- Pedagógiai problémáihoz képes adekvát szakirodalmat, segítséget keresni.
- Él a kiégést megelőző technikákkal.
Mielőtt tehát elkezdené a portfólióját készíteni, vagy a minősítésre készülni, érdemes ezek a pontok mentén végiggondolni azt, hogy miként tudja ezt bemutatni.
A Neteducatio ebben is segítségére van: felkészítő anyagunkkal lépésről lépésre segítjük a portfólió elemeinek, megírásában, kifejezetten arra figyelve, hogy támogassuk munkáját abban, hogy melyik kompetenciát hogyan, miként tudja megmutatni az adott egységben.
Müller Andrea