A három kismalac és a farkas
Készítette: Karczewicz Ágnes
Volt egyszer három kismalac. Amikor megnőttek, a mamájuk elküldte őket, hogy építsenek maguknak külön házikót. A három kismalac nagy vígan dalolva útnak indult. Egyszer csak találkoztak egy emberrel, aki zsúpszalmát cipelt. Az első kismalac megszólította:
– Szalmás bácsi, add nekem a szalmádat, hadd építsek belőle házikót!
Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a zsúpszalmát, de még segített is fölépíteni a házikót. Annak a házikónak elől is volt ajtaja, meg hátul is. Most már csak két kismalac ballagott tovább. Egyszer csak találkoztak egy emberrel, aki deszkát cipelt. A második kismalac megszólította:
– Deszkás bácsi, add nekem a deszkádat, hadd építsek belőle házikót!
Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a deszkát, még segített is fölépíteni a házikót. Annak a házikónak elől is volt ajtaja, meg hátul is. Most már csak a harmadik kismalac ballagott tovább. Hamarosan találkozott egy emberrel, az meg téglát cipelt.
– Téglás bácsi, add nekem a tégládat, hadd építsek belőle házikót!
Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a téglát, még segített is neki fölépíteni a házikót.
A három kismalac boldogan élt a három házikóban. De egyszer csak arra tévedt a lompos farkas. Egyenest a szalmaházikó elé állt, és csúnyán kiabált:
– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!
Reszketett a kismalac, de azért hetykén kiáltotta a farkasnak:
– Lompos farkas, fekete! Engem ugyan nem kapsz be! A farkas tépte, marcangolta a házikót, de mire szétszedte, a kismalac a hátsó ajtón át elmenekült a deszkaházikóban lakó testvéréhez. A farkas hamarosan a deszkaházikó elé ért.
– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!
– Lompos farkas, fekete, engem ugyan nem kapsz be! – kiabált hetykén a második kismalac, és a testvérével együtt elmenekült a hátsó ajtón a téglaházikóba.
A farkas hamarosan odaért, és csúnyán kiabált:
– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!
– Lompos farkas, fekete, engem ugyan nem kapsz be! – kiáltotta hetykén a harmadik kismalac, és nyugodtan leült a testvérei mellé.
A farkas fölmászott a házikó tetejére, s a kéményen át beugrott a szobába. Csakhogy a tűzhelyen hatalmas fazékban lobogott, forrt a víz, és a mérges, lompos farkas a kéményből egyenest a forróvizes fazékba pottyant. A kismalacok meg gyorsan egy nehéz vasfedőt tettek a fazékra, aztán egymásba kapaszkodva táncoltak és énekeltek:
– Lompos farkas, fekete, minket ugyan nem kapsz be!
A három kismalac azóta is boldogan él, vasárnaponként meglátogatják egymást, és olyankor jókat nevetnek a pórul járt farkason.
A terv:
Kiemelt képességfejlesztési területek: Együttműködés, segítségnyújtás, biztonságérzés, érzelmi érzékenyítés, félelmek leküzdése, feldolgozása.
Környezettudatos magatartás megalapozása (újra hasznosítható alapanyagok).
Hétfő: Mese, vers, mondóka (hasznosított alapanyag: karton, doboz) |
Új mese: A három kismalac Bevezetés/ráhangolódás segítése a körben. Mindenki keres a csoportszobában egy állatot és elrejti valahová. Sorban meg kell keresnie az elrejtő gyerek által kiválasztottnak hangerősség alapján, hogy hol van. (hideg, meleg, tűz) Állathangok, mozgások utánzása Kinek mi a kedvenc állata (körülírás) |
Kiegészítő tevékenységek: Házak festése szivacslenyomattal (sárga, barna, piros) dobozkartonból, tejes dobozokból Házak építése kukoricatorzsából, gyufából, ceruzából (formakirakás: négyzet, téglalap, háromszög) Játékok a világító asztalon és kukoricaszemekkel |
Kedd: Mozgásfejlesztés (hasznosított alapanyag: műanyag palack, zokni) |
Mozgásos játékok a tornatermében, a csoportszobában, teraszon, udvaron: Célba gurítás kukorica torzsával, pallón haladás, egyensúlyozás (mocsárjárás), megadott irányba futás, járás, gyorsasági és csapatverseny (házak építése papír téglákból, botokból, szalmabálák felhasználásával. akadályok átlépése, átugrása (kukoricatornyok). kukorica szemek áthordás fakanállal padon egyensúlyozva, házépítés rotikom elemekből (házrombolás nekifutással (kinek, hány elemet sikerült ledönteni?)… Jön a farkas! (fogó, futó játék) |
Kiegészítő tevékenységek: A szereplők elkészítése Pet palackból kasírozással, festéssel Malacok barkácsolása krumpliból Nagyság szerinti sorba rendezés (házak, háztetők, ajtók, ablakok (asztalra ragasztószalaggal ragasztott téglalapok kiegészítése háznak felület kirakás tésztával, fapálcikákkal és téglalap alakú papírtéglákkal) |
Szerda: Környező világ felfedezése (hasznosított alapanyag, dugó, pezsgős dugó) |
Séta és „dagonyázó” hely keresése az erdőben – sárszobrok, házak készítése (ágakból, levelekből, kövekből), fogó és futójáték ismétlése, a mese rögtönzéses eljátszása Háziállatok és a vadon élő erdei állatok összehasonlítása, halmazalkotás képekkel, plüss és műanyag állatokkal |
Kiegészítő tevékenységek: Mozaikkép ragasztás A mese illusztrálása, dobozba zárt képek készítése (a mese jeleneteinek megjelenítése). Kísérlet: a különböző földfajták és a víz Dagonyázó, sarazó hely a világító dobozban (lenyomatok homokban, sárban – terepasztal ágak, sajtosdobozok felhasználásával) Taktilis érzékelő játék (Milyen állatfigura van a kezedben? rögtönzött történetek kitalálása) A mese sorrendje és folytatása a kép alapján. |
Csütörtök: Alkotómunka (újrahasznosított alapanyag, textil, fonal) |
A mese illusztrálása festéssel textilre vagy fakanál bábok készítése vagy kőfestés
|
Kiegészítő tevékenység: Mesehallgatás: Marék Veronika: Laci és az oroszlán Beszélgetés a félelmekről Varázsmondóka kitalálása félelmek ellen Varázsvíz készítése Szörnyek fekete ceruzával, fekete tempera fújással, fonallal, textillel |
Péntek: Ének, zene, tánc (Újrahasznosított alapanyag, gyufás- és sajtosdoboz) |
Képesség fejlesztés: halk – hangos (közeledő, távolodó hangok) Új: Ne nézz hátra, jön a farkas! Malac hangjának meghallgatása (https://www.youtube.com/watch?v=3uJ6nBFuX60) keresd a malac hangját hallod-e? https://www.youtube.com/watch?v=a6ZaM3D6uxA (Becsapós játék, mert nincs a hangok között.) Hány hangot ismersz fel? |
Kiegészítő tevékenység: Lábtorna: torzsák emelése, összegyűjtése talpakkal Malac, farkas mintázása só-liszt gyurmából A mese eljátszása Malac sütemény sütése, kukorica saláta készítése |
A hét képeiből
Ráhangolódás segítése: ablakképek a meséhez
Mesekövek és bábok újrahasznosított alapanyagokból:
Terepasztal faforgáccsal, kukoricával, ágakkal, sárral, műanyag malacokkal
A gyerekek ötletei alapján készült építmények
Alkotótevékenység, játékkészítés:
„Kelj fel Jancsi” bábok készítése (az oldalra fordított dobozok aljába követ ragasztottunk és ezáltal hintáztatni lehetett a bábokat. A gyerekek még versenyt is rendeztek, hogy melyiküké mozog a legtovább.)
Malacorrok tojástartóból, malacok pezsgős dugóból, só-liszt gyurmából és lufira, pohárra kasírozott meseszereplők.
Előre megrajzolt mandala ragasztása hurka, kolbász ízesítésére használt fűszerek és kukoricaszemek felhasználásával:
„Hurka töltés”: rossz harisnyák szárába kukoricaszemek
- Kezdeményezett fejlesztő játékok, feladatok:
Hány kukoricaszemet tudsz kiszedni a kiskanállal annyi idő alatt, amíg a homokórán leperegnek a szemek?
Finommotorikát fejlesztő csipeszes és szín azonosító játék:
Formakirakó: (négyzet, téglalap háromszög jellemzőinek magtapasztalása)
„Rajzos” feladatlap:
Osszad el vízszintesen 3-felé a rajzlapot! A baloldal szélére rajzold le a 3 kismalacot és jobbra a három házat! Rajzolj egy kacskaringós utat egy kismalac és egy ház közé! Próbáld meg végigvezetni a malacokat az úton úgy, hogy nem ér a ceruzád az utak széléhez!
Befejezésül a gyerekek által összerakott, rögtönzött mesekosár, mellyel eljátszották a mesét:
Képek forrása:
Found on love-and-lollipops.blogspot.com
Found on ovivarazs.blogspot.hu
Escola Koala – Educação infantil e Berçário
http://myadventuresinpreschool.blogspot.com/
Cultura Infantil: arte, história e brincadeir
etsy.com
http://cafechocolada.blogspot.com/
Nagykovácsi Kispatak Óvoda