Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mesetarisznya 2020. (12 hónap 12 mese): 1. Január

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. január 06.

A három kismalac és a farkas

 

Készítette: Karczewicz Ágnes

Volt egyszer három kismalac. Amikor megnőttek, a mamájuk elküldte őket, hogy építsenek maguknak külön házikót. A három kismalac nagy vígan dalolva útnak indult. Egyszer csak találkoztak egy emberrel, aki zsúpszalmát cipelt. Az első kismalac megszólította:

– Szalmás bácsi, add nekem a szalmádat, hadd építsek belőle házikót!

Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a zsúpszalmát, de még segített is fölépíteni a házikót. Annak a házikónak elől is volt ajtaja, meg hátul is. Most már csak két kismalac ballagott tovább. Egyszer csak találkoztak egy emberrel, aki deszkát cipelt. A második kismalac megszólította:

– Deszkás bácsi, add nekem a deszkádat, hadd építsek belőle házikót!

Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a deszkát, még segített is fölépíteni a házikót. Annak a házikónak elől is volt ajtaja, meg hátul is. Most már csak a harmadik kismalac ballagott tovább. Hamarosan találkozott egy emberrel, az meg téglát cipelt.

– Téglás bácsi, add nekem a tégládat, hadd építsek belőle házikót!

Az embernek megtetszett a kismalac, nekiadta a téglát, még segített is neki fölépíteni a házikót.

A három kismalac boldogan élt a három házikóban. De egyszer csak arra tévedt a lompos farkas. Egyenest a szalmaházikó elé állt, és csúnyán kiabált:

– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!

Reszketett a kismalac, de azért hetykén kiáltotta a farkasnak:

– Lompos farkas, fekete! Engem ugyan nem kapsz be! A farkas tépte, marcangolta a házikót, de mire szétszedte, a kismalac a hátsó ajtón át elmenekült a deszkaházikóban lakó testvéréhez. A farkas hamarosan a deszkaházikó elé ért.

– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!

– Lompos farkas, fekete, engem ugyan nem kapsz be! – kiabált hetykén a második kismalac, és a testvérével együtt elmenekült a hátsó ajtón a téglaházikóba.

A farkas hamarosan odaért, és csúnyán kiabált:

– Gyere ki, te kismalac, hadd kapjalak be! Ha nem jössz ki, szétverem a házikódat!

– Lompos farkas, fekete, engem ugyan nem kapsz be! – kiáltotta hetykén a harmadik kismalac, és nyugodtan leült a testvérei mellé.

A farkas fölmászott a házikó tetejére, s a kéményen át beugrott a szobába. Csakhogy a tűzhelyen hatalmas fazékban lobogott, forrt a víz, és a mérges, lompos farkas a kéményből egyenest a forróvizes fazékba pottyant. A kismalacok meg gyorsan egy nehéz vasfedőt tettek a fazékra, aztán egymásba kapaszkodva táncoltak és énekeltek:

– Lompos farkas, fekete, minket ugyan nem kapsz be!

A három kismalac azóta is boldogan él, vasárnaponként meglátogatják egymást, és olyankor jókat nevetnek a pórul járt farkason.

 

A terv:

Kiemelt képességfejlesztési területek: Együttműködés, segítségnyújtás, biztonságérzés, érzelmi érzékenyítés, félelmek leküzdése, feldolgozása.

Környezettudatos magatartás megalapozása (újra hasznosítható alapanyagok).

Hétfő: Mese, vers, mondóka

(hasznosított alapanyag: karton, doboz)

Új mese: A három kismalac

Bevezetés/ráhangolódás segítése a körben.

Mindenki keres a csoportszobában egy állatot és elrejti valahová. Sorban meg kell keresnie az elrejtő gyerek által kiválasztottnak hangerősség alapján, hogy hol van. (hideg, meleg, tűz)

Állathangok, mozgások utánzása

Kinek mi a kedvenc állata (körülírás)

Kiegészítő tevékenységek:

Házak festése szivacslenyomattal (sárga, barna, piros) dobozkartonból, tejes dobozokból

Házak építése kukoricatorzsából, gyufából, ceruzából (formakirakás: négyzet, téglalap, háromszög)

Játékok a világító asztalon és kukoricaszemekkel

 

malac1

malac2

Kedd: Mozgásfejlesztés

(hasznosított alapanyag: műanyag palack, zokni)

Mozgásos játékok a tornatermében, a csoportszobában, teraszon, udvaron:

Célba gurítás kukorica torzsával, pallón haladás, egyensúlyozás (mocsárjárás), megadott irányba futás, járás, gyorsasági és csapatverseny (házak építése papír téglákból, botokból, szalmabálák felhasználásával. akadályok átlépése, átugrása (kukoricatornyok). kukorica szemek áthordás fakanállal padon egyensúlyozva, házépítés rotikom elemekből (házrombolás nekifutással (kinek, hány elemet sikerült ledönteni?)… Jön a farkas! (fogó, futó játék)

Kiegészítő tevékenységek:

A szereplők elkészítése Pet palackból kasírozással, festéssel

Malacok barkácsolása krumpliból

Nagyság szerinti sorba rendezés (házak, háztetők, ajtók, ablakok (asztalra ragasztószalaggal ragasztott téglalapok kiegészítése háznak

felület kirakás tésztával, fapálcikákkal és téglalap alakú papírtéglákkal)

 

malacok1 malacok2

Szerda: Környező világ felfedezése (hasznosított alapanyag, dugó, pezsgős dugó)

Séta és „dagonyázó” hely keresése az erdőben – sárszobrok, házak készítése (ágakból, levelekből, kövekből), fogó és futójáték ismétlése, a mese rögtönzéses eljátszása

Háziállatok és a vadon élő erdei állatok összehasonlítása, halmazalkotás képekkel, plüss és műanyag állatokkal

Kiegészítő tevékenységek:

Mozaikkép ragasztás

A mese illusztrálása, dobozba zárt képek készítése (a mese jeleneteinek megjelenítése).

Kísérlet: a különböző földfajták és a víz

Dagonyázó, sarazó hely a világító dobozban (lenyomatok homokban, sárban – terepasztal ágak, sajtosdobozok felhasználásával)

Taktilis érzékelő játék (Milyen állatfigura van a kezedben? rögtönzött történetek kitalálása)

A mese sorrendje és folytatása a kép alapján.

malac3 malac4

Csütörtök: Alkotómunka

(újrahasznosított alapanyag, textil, fonal)

A mese illusztrálása festéssel textilre vagy fakanál bábok készítése vagy kőfestés

 

Kiegészítő tevékenység:

Mesehallgatás: Marék Veronika: Laci és az oroszlán

Beszélgetés a félelmekről

Varázsmondóka kitalálása félelmek ellen

Varázsvíz készítése

Szörnyek fekete ceruzával, fekete tempera fújással, fonallal, textillel

kanalak

Péntek: Ének, zene, tánc

(Újrahasznosított alapanyag, gyufás- és sajtosdoboz)

Képesség fejlesztés: halk – hangos (közeledő, távolodó hangok)

Új: Ne nézz hátra, jön a farkas!

Malac hangjának meghallgatása (https://www.youtube.com/watch?v=3uJ6nBFuX60)

keresd a malac hangját hallod-e? https://www.youtube.com/watch?v=a6ZaM3D6uxA

(Becsapós játék, mert nincs a hangok között.) Hány hangot ismersz fel?

Kiegészítő tevékenység:

Lábtorna: torzsák emelése, összegyűjtése talpakkal

Malac, farkas mintázása só-liszt gyurmából

A mese eljátszása

Malac sütemény sütése, kukorica saláta készítése

 

sütimalac

A hét képeiből

Ráhangolódás segítése: ablakképek a meséhez

lila1 lila2 lila3

Mesekövek és bábok újrahasznosított alapanyagokból:

kövek1 kövek2

Terepasztal faforgáccsal, kukoricával, ágakkal, sárral, műanyag malacokkal

terepasz1 terepasz2

A gyerekek ötletei alapján készült építmények

ötl1 ötl2

Alkotótevékenység, játékkészítés:

„Kelj fel Jancsi” bábok készítése (az oldalra fordított dobozok aljába követ ragasztottunk és ezáltal hintáztatni lehetett a bábokat. A gyerekek még versenyt is rendeztek, hogy melyiküké mozog a legtovább.)

verseny1

verseny2

Malacorrok tojástartóból, malacok pezsgős dugóból, só-liszt gyurmából és lufira, pohárra kasírozott meseszereplők.

orr1 orr2 orr3 orr4

 

Előre megrajzolt mandala ragasztása hurka, kolbász ízesítésére használt fűszerek és kukoricaszemek felhasználásával:

mand1 mand2 mand3 mand4

„Hurka töltés”: rossz harisnyák szárába kukoricaszemek

  • Kezdeményezett fejlesztő játékok, feladatok:

Hány kukoricaszemet tudsz kiszedni a kiskanállal annyi idő alatt, amíg a homokórán leperegnek a szemek?

kukorica

Finommotorikát fejlesztő csipeszes és szín azonosító játék:

csipeszes

Formakirakó: (négyzet, téglalap háromszög jellemzőinek magtapasztalása)

kirakó1 kirakó2

„Rajzos” feladatlap:

rajz1 rajz2

Osszad el vízszintesen 3-felé a rajzlapot! A baloldal szélére rajzold le a 3 kismalacot és jobbra a három házat! Rajzolj egy kacskaringós utat egy kismalac és egy ház közé! Próbáld meg végigvezetni a malacokat az úton úgy, hogy nem ér a ceruzád az utak széléhez!

 

Befejezésül a gyerekek által összerakott, rögtönzött mesekosár, mellyel eljátszották a mesét:

mesetarisznya

Képek forrása:

https://www.andersart.at/

 Found on love-and-lollipops.blogspot.com

Found on ovivarazs.blogspot.hu

Escola Koala – Educação infantil e Berçário

http://myadventuresinpreschool.blogspot.com/

https://teachwithme.com/blogs

Cultura Infantil: arte, história e brincadeir

etsy.com

 http://cafechocolada.blogspot.com/

Nagykovácsi Kispatak Óvoda

 


ikonOlvasószoba

Cinege mesék: „Angyalleső” napok

„Esik a hó, fúj a szél. Egy kis angyal miről mesél? Azt meséli halkan ám, nagyon-nagyon várjak rá Karácsonynak a napján. Süssek neki kalácsot, gyújtsak gyertyát, szikrázót. S hoz nékem szép színes ...

Tovább olvasom »

Cinege mesék: Mikulás 2019

„Mert adni jó!”   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »

Cinege mesék – Márton napok 2019.

Kiemelt képességfejlesztési területek: Együttműködés, elfogadás, Érzelmi érzékenyítés Hagyományok felelevenítése, teremtése   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »