A kora gyermekkori figyelem- és emlékezetfejlesztés a mindennapi munkánk része pedagógusként. Sokszor nem is gondolnánk, milyen egyszerű, hétköznapi játékokkal érhető el az áhított fejlődés. A következő két részben az auditív és a vizuális terület játékos fejlesztése kerül középpontba. Továbbá egy hasznos gyűjteményt is készítettünk, tél-specifikus finommotorika fejlesztő kreatív tevékenységekből.
Mi is a figyelem? Nem más, mint az ingerek közötti szelektálás, hiszen életünk során rengeteg külső és belső inger ér minket. Ezek közül azokat észleljük csupán, melyeket a figyelmünk szelektál. „A figyelmi működés egy mozgatható reflektorra hasonlít, melynek fényét ráirányíthatjuk a bennünket érdeklő dolgokra, kiemelve azt a környezetében levő, homályban maradó tárgyak közül. A reflektor fókuszát szűkítve a megvilágított terület kisebb lesz, de élesebben, részletgazdagabban látjuk. Ha szélesítjük a fókuszt, nagyobb területet, több dolgot tekinthetünk át, de ezeket már nem látjuk olyan élesen.” (1) Jelen sorozatunk első két részében az auditív és a vizuális észlelés fejlesztésével foglalkozunk. Előbbi a hallásunk által felfogott ingerek, még utóbbi a szemünk által befogadott információt dolgozza fel.
Az emlékezet „az érzékelés, észlelés által felfogott, figyelemmel kísért folyamat, amely a megjegyzés (bevésés), a raktározás (megtartás), ill. a felidézés műveletei segítségével kapcsolatot teremt a múlt és a jelen tapasztalatai között. Az emlékezet alapvetően függ a figyelem működésétől, de nélküle a többi pszichés folyamat (érzékelés, észlelés, figyelem, gondolkodás, tanulás, képzelet) sem valósulhatna meg.”(2)
Tehát, ahogy láthatjuk, a figyelem és az emlékezet összefügg, így jó lehetőség e kettőt összekapcsolva fejleszteni. Természetesen ezek akkor a leghatékonyabbak, ha a gyermekek nem veszik észre a célzott szándékunkat, hanem az egészet játéknak fogják fel.
Auditív figyelem- és emlékezetfejlesztés
Mit hallasz?
A gyermek ölébe hajtja a fejét, nem lát, csak a fülére hagyatkozhat. A pedagógus sorrendben megszólaltatja a kirakott eszközöket (pl. furulya, csengő, dob, apró magvak tálkában, üveg stb.), a gyermek feladata, hogy sorrendben mondja vissza, amit hallott. A játékot nehezíteni lehet: többféle eszköz megszólaltatásával, ismétlődésekkel stb.
Mikor hallod?
Több gyermek is játszhat, de minél kevesebben vannak, annál könnyebb megfigyelnünk a fejlődésüket. A játék nagyon egyszerű, amikor a gyermek az előre megbeszélt szót hallja, akkor tapsolnia kell. Például az előre megbeszélt szó az üveg, a pedagógus elkezdi mondani: ablaküveg (taps), diófa, ülőke, üvegajtó (taps), ajtó, tejes üveg (taps) stb.
Utasítás
Csak verbális utasításokon keresztül kell a gyermeknek végrehajtani valamilyen cselekvést. Például: Állj fel, menj oda az ablak felőli polchoz, alulról a másodikon van egy könyv, azt hozd ide nekem. Mondd meg, milyen állat van az utolsó oldalon!
A pedagógus a vendég, aki bemegy az étterembe. Elmondja az egyik gyereknek (pincér) a rendelést, ő tovább adja a másik gyereknek (szakács). A szakács visszamondja a pincérnek, majd a pincér elmondja a vendégeknek, hogy mit szolgál fel.
Színes lépés
Kör alakú színskálát készítünk (lementhető a cikkben található is). A játékvezető mondja el a lépések sorrendjét pl. zöld, narancssárga, kék, piros, sárga. A gyerek az ujjával „lép” a megadott sorrendben a megadott színekre. Közben mondja is hova lép. Egy változatban előre mondjuk neki, és neki emlékezetből kell lelépnie a sávokat.
A témához ajánljuk 30 órás akkreditált továbbképzésünket! Részletek IDE KATTINTVA!
Játékos fejlesztő játékok 3. rész Téli finommotorika fejlesztő játékok
Színskála: www.pixabay.com