Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Hogyan készítsünk óvodai foglalkozástervet?

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. március 12.

A foglalkozástervek készítése egyre égetőbb feladat a 2018-ban minősülő óvodapedagógusok számára. Gyakran hangzik el a kérdés különböző fórumokon, hogy milyen szempontokat vegyenek figyelembe a foglalkozástervek készítésekor? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül.

Mi is az a foglalkozásterv?

A foglalkozásterv a tematikus tervhez szorosan kapcsolódó dokumentum, mely segíti a foglalkozás tervezését, a felkészülést. A portfólió követelménye szerint a tematikus tervben bemutatott témához készítsük el a 4 db összefüggő, egymásra épülő/egymás után következő foglalkozástervet.

A foglalkozástervek elkészítése a tevékenység kezdeményezések tudatos átgondolására irányul, mely tartalmazza: a foglalkozás anyagát, időarányokat és a feldolgozásra vonatkozó módszertani elképzeléseket.

 

Mennyire legyen részletes?

A foglalkozásterv tartalmát és formáját az óvodapedagógus szakmai tájékozottsága, gyakorlottsága, biztonságérzete szabja meg. Egyetlen igény a foglalkozásvázlattal szemben az, hogy rendezett, áttekinthető, és így könnyen használható legyen.

Ez az igény az óvodapedagógus gyakorlottságától függ; a kezdő óvodapedagógusok általában részletes, forgatókönyvszerű foglalkozástervet készítenek, a gyakorlottabb pedagógusok azonban már rövidebben terveznek. Mindkét esetben fontos, hogy a foglalkozásterv legyen strukturált, áttekinthető és logikus. A foglalkozásterv árulkodik a pedagógus szakmai tudásáról is, így gondosan állítsuk össze a tervet, gondoljuk át az alkalmazandó módszereket, eszközöket.

 

 

Hogyan épüljön fel?

A foglalkozástervek formai felépítése:

  • Fedlap
  • Az óvodapedagógus neve
  • A bemutató tevékenység helyszíne
  • Az intézmény neve
  • Az óvodai csoport megnevezése
  • Az óvodai csoport létszáma
  • A tevékenység előzetes tervezése
  • A tevékenység időpontja
  • A tevékenység formája:kötött vagy kötetlen
  • A tevékenység típusa: pl.: új ismeretek feldolgozása/gyakorló/rendszerező
  • A tevékenység témája
  • A tevékenység előzménye
  • Nevelési-oktatási, fejlesztési célja
  • Módszerek:: Beszélgetés, szemléltetés, magyarázat, bemutatás, segítségnyújtás. ellenőrzés, értékelés
  • Eszközök:szemléltető eszközök, IKT eszközök
  • A foglalkozás logikai felépítése, tartalmi rész:
  • Időben strukturálja és kifejti a fedlapon tervezett célokhoz rendelt feladatokat, a hozzá tartozó fejlesztési céllal, a feladatok pontos leírásával (akár egyénileg), szükséges eszközökkel.

A foglalkozásterv tartalmazza:

  • a foglalkozás cél- és feladatrendszerét
  • a fejlesztendő attitűd(ök), készségek, képességek és az elérendő fejlesztési szint megnevezése.
  • a fejlesztés formáját, például:
    • utánzásos, minta- és modellkövetéses magatartás- és viselkedéstanulás (szokások alakítása)
    • spontán játékos tapasztalatszerzés
    • a gyermeki kérdésekre, válaszokra épülő ismeretszerzés
    • az óvodapedagógus által irányított megfigyelés, tapasztalatszerzés
    • gyakorlati probléma- és feladatmegoldás
    • az óvodapedagógus által kezdeményezett foglalkozások
  • a foglalkozás menetének a leírása
  • a foglalkozás időkeretének bemutatása
  • a foglalkozás felépítésének bemutatása
  • a gyermekek feladatainak (ha szükséges, a fontosabb pedagógusi instrukciók) leírása
  • a gyermekek tevékenységének a bemutatása
  • a pedagógus tevékenységének a bemutatása stb.
  • nevelési-oktatási stratégia bemutatását
  • a foglalkozás megfelelő szakaszaihoz a célok hozzárendelése
  • az alkalmazott módszerek megjelölése
  • a gyermekek munkaformáinak megnevezése (játék, munka jellegű tevékenységek, mozgás, ének, zene, dalos játék, mese, vers, ábrázolás, kézimunka, külső világ tevékeny megismerése, tanulás);
  • az eszközök megnevezése.

 

Mellékletek:

  • tartalmi elemek, feladatlapok
  • szemléltető eszközök
  • egyéb kellékek

A portfólió készítésével járó stressz csökkenthető, ha egy megadott időrendben, lépésről lépésre készíti el a szükséges dokumentumokat. A Neteducatio online felkészítése segítségére lehet, hogy mindent időben fel tudjon tölteni!

 

Óvodapedagógus részére: http://neteducatio.hu/uzlet/portfolio-2018-keszitsuk-egyutt-a-portfoliot-felkeszito-ovodapedagogusok-szamara/

Tanítók, tanárok részére: http://neteducatio.hu/uzlet/portfolio-2018-keszitsuk-egyutt-a-portfoliot-felkeszito-tanarok-tanitok-szamara/

 


ikonOlvasószoba

Reflexió a portfólióban

Mi lehet az: a pedagógus portfólió egyik eleme, majdnem minden dokumentumhoz kell készíteni egyet, mégis sokszor homályos az, hogy mit is takar valójában?

Tovább olvasom »

Portfólió 2018 – Pedagógus I.-ből Pedagógus II.-be

Idén is segítünk Önnek abban, hogy a 8 kompetenciának hogyan kell megjelennie a portfólió-készítés és a minősítővizsga során.

Tovább olvasom »

Minősítés lépésről lépésre

Minősítés. Fenyegető szó. Nem a kedvencünk. De mitől is tartunk annyira? Nagy munkával elkészített portfóliónk feltöltése után mi vár még ránk?

Tovább olvasom »