A foglalkozástervek készítése komoly feladat a minősülő óvodapedagógusok számára. Gyakran hangzik el a kérdés különböző fórumokon, hogy milyen szempontokat vegyenek figyelembe a foglalkozástervek készítésekor? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül.
Mi is az a foglalkozásterv?
A foglalkozásterv a tematikus tervhez szorosan kapcsolódó dokumentum, mely segíti a foglalkozás tervezését, a felkészülést. A portfólió követelménye szerint a tematikus tervben bemutatott témához készítsük el a 4 db összefüggő, egymásra épülő/egymás után következő foglalkozástervet.
A foglalkozástervek elkészítése a tevékenység kezdeményezések tudatos átgondolására irányul, mely tartalmazza: a foglalkozás anyagát, időarányokat és a feldolgozásra vonatkozó módszertani elképzeléseket.
Mennyire legyen részletes?
A foglalkozásterv tartalmát és formáját az óvodapedagógus szakmai tájékozottsága, gyakorlottsága, biztonságérzete szabja meg. Egyetlen igény a foglalkozásvázlattal szemben az, hogy rendezett, áttekinthető, és így könnyen használható legyen.
Ez az igény az óvodapedagógus gyakorlottságától függ; a kezdő óvodapedagógusok általában részletes, forgatókönyvszerű foglalkozástervet készítenek, a gyakorlottabb pedagógusok azonban már rövidebben terveznek. Mindkét esetben fontos, hogy a foglalkozásterv legyen strukturált, áttekinthető és logikus. A foglalkozásterv árulkodik a pedagógus szakmai tudásáról is, így gondosan állítsuk össze a tervet, gondoljuk át az alkalmazandó módszereket, eszközöket.
Hogyan épüljön fel?
A foglalkozástervek formai felépítése:
- Fedlap
- Az óvodapedagógus neve
- A bemutató tevékenység helyszíne
- Az intézmény neve
- Az óvodai csoport megnevezése
- Az óvodai csoport létszáma
- A tevékenység előzetes tervezése
- A tevékenység időpontja
- A tevékenység formája:kötött vagy kötetlen
- A tevékenység típusa: pl.: új ismeretek feldolgozása/gyakorló/rendszerező
- A tevékenység témája
- A tevékenység előzménye
- Nevelési-oktatási, fejlesztési célja
- Módszerek:: Beszélgetés, szemléltetés, magyarázat, bemutatás, segítségnyújtás. ellenőrzés, értékelés
- Eszközök:szemléltető eszközök, IKT eszközök
- A foglalkozás logikai felépítése, tartalmi rész:
- Időben strukturálja és kifejti a fedlapon tervezett célokhoz rendelt feladatokat, a hozzá tartozó fejlesztési céllal, a feladatok pontos leírásával (akár egyénileg), szükséges eszközökkel.
A foglalkozásterv tartalmazza:
- a foglalkozás cél- és feladatrendszerét
- a fejlesztendő attitűd(ök), készségek, képességek és az elérendő fejlesztési szint megnevezése.
- a fejlesztés formáját, például:
- utánzásos, minta- és modellkövetéses magatartás- és viselkedéstanulás (szokások alakítása)
- spontán játékos tapasztalatszerzés
- a gyermeki kérdésekre, válaszokra épülő ismeretszerzés
- az óvodapedagógus által irányított megfigyelés, tapasztalatszerzés
- gyakorlati probléma- és feladatmegoldás
- az óvodapedagógus által kezdeményezett foglalkozások
- a foglalkozás menetének a leírása
- a foglalkozás időkeretének bemutatása
- a foglalkozás felépítésének bemutatása
- a gyermekek feladatainak (ha szükséges, a fontosabb pedagógusi instrukciók) leírása
- a gyermekek tevékenységének a bemutatása
- a pedagógus tevékenységének a bemutatása stb.
- nevelési-oktatási stratégia bemutatását
- a foglalkozás megfelelő szakaszaihoz a célok hozzárendelése
- az alkalmazott módszerek megjelölése
- a gyermekek munkaformáinak megnevezése (játék, munka jellegű tevékenységek, mozgás, ének, zene, dalos játék, mese, vers, ábrázolás, kézimunka, külső világ tevékeny megismerése, tanulás);
- az eszközök megnevezése.
Mellékletek:
- tartalmi elemek, feladatlapok
- szemléltető eszközök
- egyéb kellékek
A portfólió készítésével járó stressz csökkenthető, ha egy megadott időrendben, lépésről lépésre készíti el a szükséges dokumentumokat. A Neteducatio online felkészítése segítségére lehet, hogy mindent időben fel tudjon tölteni!