Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Gyermeki kíváncsiság kontra óvodai tevékenység – ellenség vagy barát?

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. november 02.

Érezted már úgy, hogy sehogy sem sikerül felkelteni a gyermekek érdeklődését? Hogy akárhogyan próbálkozol nem sikerül a motiváció? Színesítenéd a mindennapokat, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá? Olyan kérdések ezek, melyekre a legtöbb pedagógus nap, mint nap keresi a választ.

Készített: Laczkó-Deák Virág

 

Kulcs a zárhoz, bevált recept persze nincs, mégis adhatunk néhány kapaszkodót, tippet, amik talán felrázzák az óvodai mindennapokat.

A legnagyobb hiba, amit elkövetünk, hogy kész tényeket, kis információ „csomagokat” adunk a gyermekeknek. Ezzel elaltatjuk a rájuk annyira jellemző kíváncsiságot, mely alapja a felfedezésnek, az új dolgok keresésének, az új, kreatív megoldások felkutatásának. Vonjuk be őket a tevékenységbe: „Mi lenne, ha ezt és ezt így és így csinálnánk? Rendben, próbáljuk meg!” Tartsuk életben kíváncsiságukat, folyamatosan motiváljuk őket a gondolkodásra, a problémamegoldásra! Keressünk új, kreatív megoldásokat! Hívjuk segítségül a meséket, hétköznapi jelenségeket a tudományok könnyebb megértésének érdekében. Ha nem sikerül, próbáljuk máshogy újra és újra! Nagyon fontos a rugalmas tervezés, ne ragaszkodjunk mindenáron a papírformához. A spontaneitás sokszor sokkal nagyobb eredmények eléréséhez vezet, mint a percre pontosan beosztott menetrend.

Minden foglalkozás, óvodai tevékenység és kezdeményezés során figyelembe kell vennünk, hogy a mai változó világ gyermekeit már más motiválja, mint az 5-10-15 évvel ezelőtti gyermekeket. Felgyorsult a világ, erős a média hatása, a legtöbb gyermek kevés időt tölt együtt a szüleivel, a munka sok időt elvesz a családoktól. S bár némely gyermek a felnőtteket megszégyenítő információk birtokosa, nagy- és finommozgásuk fejlődésében egyre nagyobb lemaradást tapasztalunk. Mozgásszegény életmód jellemzi a mai kor gyermekét, aki tévénézéssel, tabletezéssel üti el az időt, ahelyett, hogy kúszna-mászna, ugrálna, futkározna, felfedezné a világot (persze mindig vannak kivételek!). A változó világ jelenségeire a pedagógiának is rohamtempóban kell reagálnia. A színes, dinamikus kísérletek, a tevékeny tapasztalatszerzés, az újdonság vonzza őket, ehhez kell nekünk is igazodni, ebben próbál segíteni ez a kiadvány.

 

Laczkó-Deák Virág – Kis tudósok könyve


ikonOlvasószoba

Matematika az óvodában

Az egyik leggyakoribb kérdés az óvodai fórumokon a matematikai tapasztalatszerzés formáihoz kapcsolódik. Milyen formában, milyen eszközökkel, hány éves korban és mit mutassunk be a gyermekeknek? &n...

Tovább olvasom »

Ismerkedés az apró népekkel 2. rész

Kányádi Sándor: MesemorzsaKányádi Sándor: Mesemorzsa Két kicsi hangya elindult szerencsét próbálni. Mentek, mendegéltek, fűszálról fűszálra másztak, repedésből hasadékba kószáltak. Bejártak már vag...

Tovább olvasom »

A kézmosásról kicsiknek

Az óvodában és a kisiskolában is nagyon fontos az egészséges életmódra nevelés, ennek részeként a helyes higiénés szokások kialakítása.   Kezeinken körülbelül 200 különböző baktérium törzs tan...

Tovább olvasom »