2022. február 8-án, immár 19. alkalommal rendezik meg több, mint 200 ország részvételével a Biztonságos Internet Napját.
Bár ez egy nap, de ilyenkor egész februárban, és az év további 364 napján is érdemes figyelmet fordítani a biztonságos és tudatos internethasználatra. Még nem késő egy kvízzel, játékkal, beszélgetős órával meglepni diákjainkat.
A nemzetközi szervezőbizottság idén is célzott üzeneteket fogalmazott meg a világháló különböző korosztályú felhasználóinak. Én most kiemelten két csoport üzenetét szeretném kihangosítani.
„A gyermekek és fiatalok segíthetnek egy jobb internet létrehozásában azzal, hogy kedvesek és tisztelettudóak másokkal szemben az interneten, megvédik saját és mások online hírnevét, és keresik a pozitív lehetőségeket az online alkotásra, részvételre és megosztásra.”
„A tanárok, pedagógusok azzal segíthetnek egy jobb internet megteremtésében, hogy diákjaikat és tanítványaikat digitális írástudással ruházzák fel, és fejlesztik kritikai gondolkodásukat, ami lehetővé teszi számukra, hogy jobban eligazodjanak az online világban. Képessé tehetik őket arra, hogy saját tartalmakat hozzanak létre, megfontolt online döntéseket hozzanak, és személyes példát mutathatnak diákjaiknak és tanítványaiknak a pozitív online viselkedésről.”
A 8-10 éves korosztály bátran mondhatja magát az online tér legaktívabb korosztályának napjainkban. Átlagosan 3-5 saját okoseszközzel rendelkeznek. Sok alkalmazást használnak és már maguk is tartalomelőállítók. Többen közülük a felnőtt életüket is úgy képzelik, hogy internetes videókkal keresnek pénzt. A lájkok és a követőik száma pedig több esetben is 1000 fő fölé emelkedik, akik közül a legtöbb néző ismeretlen, idegen a gyerek számára és ez nem kelt bennük félelmet. A számítógépes játékok közül a 16+, 18+-os játékok is igen népszerűek. Ez természetesen nem egy új jelenség, de a mindennapjaikra (pl. hónapokig félnek) és az iskolai teljesítményükre is kihat (pl. éjszakába nyúló felügyelet nélküli játék után elalszanak az iskolában). Újra reneszánszát éli az anonim csevegőprogramok használata. Az ijesztő, horror tartalmak fogyasztása és ezzel való ijesztgetés, mellett a streaming szolgáltatók sorozatai is megtalálják őket. Ez csak néhány olyan téma, ami feldolgozható február 8-án, hiszen mindannyiunknak felelőssége van abban, hogy változzon az online tér, amihez elengedhetetlenek a hiteles és naprakész információk. Ne féljünk használni a gyerekeket, fiatalokat erre. Egy érdeklődő, kíváncsi felnőttnek nyert ügye van ezzel a korosztállyal. Bátran adjunk hangot a negatív érzéseinknek és bátorítsuk a segítség adására és elfogadására őket.
A biztonságtudatos szemlélet kialakítását pedig már bölcsődei, óvodai környezetben el kell kezdeni, ahol a gyerekek digitális biztonságának megteremtésében elengedhetetlen a bölcsődei gondozók, óvodapedagógusok, szülők együttműködése. A következő írásomból kiderül, hogy miért kell odafigyelnünk a legkisebbek digitális lábnyomára és ezt milyen módon valósíthatjuk meg sikeresen.
A cikk szerzője: Dr. Baracsi Katalin LL. M családjogi szakjogász, LL. M infokommunikációs szakjogász, internetjogász, közösségi média tréner