Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Személyiségi jogok és a portfólió

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. március 12.

Biztosan hallott már arról, hogy a portfóliójában nem írhatja bele a gyerekek nevét, és nem közölhet róluk fotókat, videókat, amik sértik a személyiségi jogaikat. Akkor mégis hogyan oldhatja meg ezt a helyzetet?

Az Útmutató egyértelműen leírja azt, hogy a pedagógus portfóliójában nem jelenhet meg a gyerekek teljes neve, sőt a keresztneve sem. A törvény egyértelműen kimondja, hogy a személyiségi jogok sérelmét jelenti a névviseléshez való jog megsértése; a képmáshoz és a hangfelvételhez való jog megsértése (Polgári Törvénykönyv 2013. évi V. törvény, Személyiségi jogok 2:43. §, f-g pontjai).
Mindez azt jelenti, hogy nem készíthet olyan fotót, vagy videót a foglalkozásáról/órájáról stb., amiken a gyerekek arca látszik, vagy egyértelműen felismerhetőek.

Mit tegyen akkor, ha mégis szeretne fotókat a portfóliójába?

Azt javasoljuk, hogy ne a gyerekeket fotózza le, hanem az elkészült munkákat, alkotásokat. Ha a munkafolyamat bemutatása lenne a fontos, akkor inkább írja le részletesen a folyamatot, vagy készítsen hozzá egy egyszerű, sematikus ábrát. Ezt megteheti számítógéppel is – nem kell ennek gyerekeket ábrázolnia, elég pontokkal, vagy valamilyen szimbólumokkal ábrázolnia a gyerekeket. Ha nehezen boldogul a számítógéppel, akkor készítheti az ábrát kézzel is egy lapra, amit később a telefonjával, vagy fényképezőgéppel tud lefotózni és beleszerkeszteni a portfóliójába, akár a Word-be is beillesztheti képként. Ebben az esetben mindenképpen figyeljen arra, hogy jó felbontású és tiszta képet készítsen!

A gyerekek nevét sem szabad beleírnia a portfóliójába, ehelyett használjon monogramokat, vagy találjon ki valamilyen „betűkódot” a diákoknak. Arra azonban érdemes figyelni, hogy ne bonyolítsa túl ezeket, nehogy belekavarodjon a sok álnévbe és kódba! Ezért a legegyszerűbb, ha monogramokat használ.

Ugyanez a szabály vonatkozik a kollégáinak a megnevezésére is abban az esetben, ha valamiért beleírja őket a portfóliójának valamelyik részébe (pl. az óvodai dajka, vagy fejlesztő pedagógus, akivel együtt dolgozik stb.). Az ő nevüket se írja le, hanem célszerűbb az egyszerűség kedvéért a beosztásuk, foglalkozásuk nevén utalni rájuk (pl. a dajka, vagy a fejlesztő pedagógus, logopédus stb.).

Ha ezekre odafigyel, akkor nem lehet abból problémája, hogy megsértette a gyerekek vagy a kollégái személyiségi jogai a portfóliójában. Érdemes már a portfólióírás megkezdése előtt eldöntenie, hogy miként szeretné ezt csinálni, hogyan hivatkozik a gyerekekre, és már úgy összegyűjteni és rendszerezni azokat a munkákat, amiket szeretne bemutatni, hogy a monogramok, vagy „álnevek” segítségével rendezi őket.

Jó munkát kívánunk!

Amennyiben Ön ÓVODAPEDAGÓGUS: ITT talál bővebb információt

 

Amennyiben Ön TANÍTÓ/TANÁR: ITT talál bővebb információt


ikonOlvasószoba

Az e-portfólió tartalmi elemei

Az e-portfólió dokumentumai azzal a céllal készülnek, hogy a pedagógus bemutathassa kompetenciáinak fejlettségét. Egy dokumentum elkészítésénél olyan részletességre és szakszerűségre érdemes töreke...

Tovább olvasom »

Portfólió 2018 – Pedagógus I.-ből Pedagógus II.-be

Idén is segítünk Önnek abban, hogy a 8 kompetenciának hogyan kell megjelennie a portfólió-készítés és a minősítővizsga során.

Tovább olvasom »

12 lépésben a minősítésig

Lassan közeleg a minősítésre jelentkezés határideje. Gondolja át velünk lépésről lépésre mindazt, hogy milyen utak vezetik a sikeres szerepléshez! lépésként fogadja el: mindenképpen minősíteni fogj...

Tovább olvasom »