Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 2. rész: Hogyan kezdjünk a mobiltanuláshoz?

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. január 26.

 

Aki a korszerű tanítás és tanulás mellett teszi le a voksát, minden bizonnyal felfigyel a mobilokban rejlő pedagógiai lehetőségekre. Mielőtt azonban belevágnánk a mobiltanulásba, mindenképpen tisztáznunk kell néhány dolgot, hogy megkíméljünk magunkat és diákjainkat a későbbi nehézségektől.

Ha nem tudunk iskolai mobileszközöket biztosítani, természetesen a tanulók mobiljait is bevonhatjuk a tanulási folyamatba, ha nyitottak rá. Éppen ez a BYOD modell lényege: Bring Your Own Device, vagyis hozd a saját készüléked. Az előző cikkünkben leírtuk, hogy egyáltalán nem gond, ha nincs minden tanulónak mobilja. Erről azonban feltétlenül tájékozódnunk kell, mint ahogy arról is, milyen operációs rendszerek vannak a gyerekek okostelefonjain/tabletjein. Több applikáció ugyanis nem működőképes mindegyiken, míg sok más alkalmazás viszont teljesen platformfüggetlen. Emiatt a legpraktikusabb, ha egy mobilhasználati kérdőívet töltetünk ki a diákokkal, amelyben gyorsan válaszokat kapunk a kérdéseinkre anélkül, hogy bárki kényelmetlenül érezné magát. A kérdőívhez kidolgozott, teljes egészében átvehető vagy épp az igények szerint átalakítható minta A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak című könyvben megtalálható.

Miután felmértük a terepet, a következő lépésben alkossunk az osztállyal közösen mobilhasználati szabályzatot! Ez jó alapja lehet a koncentrált, mégis pozitív légkörű és fejlesztő-támogató mobilalapú tanulásnak. Azért jó, ha a diákok is részt vesznek a javaslatok megalkotásában, mert egyrészt sok esetben tudnak olyan jótanácsokat is adni, amire hirtelen nem gondoltunk volna, másrészt jobban magukénak érzik az egészet, ha ők is részesei a keretek kijelölésének. Sőt, megvan az esélye, hogy ezzel máris elgondolkoznak azon, hogyan lehet tanulásra is használni az okostelefonokat. Osztályonként, tanulócsoportonként eltérhetnek ezek a közösen megbeszélt pontok, de nyilván fontos tisztázni, mikor milyen célra érdemes elővenni a készülékeket, miért célszerű lekapcsolni kis időre a bejövő üzeneteket, és mikor jobb, ha a táskába tesszük a kütyüket. Ezt akár különböző színű papírok (pl. zöld és piros) kiragasztásával is jelezhetjük. Türelmesen próbáljuk erre rászoktatni a gyerekeket, illetve fejleszteni a koncentrációs készségüket.

Néhány alkalmazás használatához (tipikusan a kvízeknél) internet is szükséges. Ezért feltétlenül beszélgessünk a gyerekekkel az internetbiztonságról is. Ilyen lehet például, hogy a közösségi oldalakon ne jelöljenek vissza idegeneket, vagy ne osszanak meg olyan fotókat, amelyekből később bajuk lehet. Igazából már a biztonságos internethasználat oktatásához is számos jó app létezik. Ezekhez több ötletet is adunk a mobilos kiadványunkban.

Fegyverneki Gergő


ikonOlvasószoba

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 1. rész: Milyen tanítási és tanulási lehetőségek rejlenek a mobileszközökben?

Ha figyeljük a világ vélekedését az iskolai mobilhasználattal kapcsolatban, elég eltérő véleményekkel találkozhatunk, így nem könnyű eligazodni sem pedagógusként, sem szülőként, hogy valójában mit ...

Tovább olvasom »

Ti is kódoltok? Kódolni menő!

2017-ben október 7-e és 22-e között Európában és azon kívül is több millióan – gyerekek, fiatalok, felnőttek, tanárok, szülők, vállalkozók és hírességek – vesznek részt az idei Code Weeken. A progr...

Tovább olvasom »

Mobil kérdés? Nem kérdés!

Tegnap megjelent az Indexen egy cikk arról, hogy Romániában megtiltják a tanórai/iskolai telefonhasználatot, melyben azt is leírták, hogy ez a rendelkezés Franciaországban már a tabletekre vonatkoz...

Tovább olvasom »