Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 1. rész: Milyen tanítási és tanulási lehetőségek rejlenek a mobileszközökben?

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. január 19.

Ha figyeljük a világ vélekedését az iskolai mobilhasználattal kapcsolatban, elég eltérő véleményekkel találkozhatunk, így nem könnyű eligazodni sem pedagógusként, sem szülőként, hogy valójában mit is gondoljunk erről. Egyrészt a minap jelent meg a hírekben, hogy Franciaország után Romániában is megtiltják az iskolai – és így a tanórai – mobilhasználatot, másrészt a világ nagy oktatástechnológiai fórumain, például az angol Bett Show-n, szakértők állítják: a 21. századi tanításban és tanulásban megkerülhetetlenné válnak az okostelefonok és tabletek. A Neteducatio új cikksorozatának célja, hogy segítsen eloszlatni a tanórai mobilhasználattal kapcsolatos kételyeket és tévhiteket, hogy megmutathassuk, milyen korszerű, hatékony és élményalapú módszertani lehetőségek rejlenek a mobileszközökben, valamint hogyan készíthetik fel magukat és tanítványaikat a pedagógusok a készülékek tanítási és tanulási célú használatára. Tartsatok velünk!

Könnyű belátni, hogy a különféle taneszközöknek jelentős szerepük van a nevelési-oktatási folyamatokban. Ilyen eszközök például a képek, a falitáblák, a térképek, a könyvek, füzetek és munkafüzetek, a makettek vagy az írásvetítők. A technikai vívmányok közül ma már egyre nagyobb terepet kapnak az iskolákban a számítógépek, az interaktív táblák és a projektorok is. Miért ne lehetne akkor ezt a sort folytatni a tanulók mobiljaival, ha már úgyis szívesen veszik kezükbe ezeket?

Első ránézésre úgy tűnhet, a tanórai mobilhasználatnak több hátránya van, mint előnye. Érthető, ha el akarjuk kerülni ezeket a problémákat, ráadásul nehezítheti a helyzetet, amikor a szülők – és így akár a tanulók is – azt hiszik, csak akkor tanít jól a tanár, ha öt oldalas vázlatot diktál a füzetbe tele lexikális ismeretekkel.

Íme néhány akadály, melyek miatt megtorpanhat a mobiltanulás, és rögtön mutatjuk hozzá a megoldást is, hogy meggyőzzünk, mégis érdemes belevágnod.

  • „Nincs minden tanulónak saját eszköze.” Ez előfordulhat ugyan, de nem is kell, hogy 35 gyerekből 35 gyereknél legyen készülék. Páros vagy csoportmunkánál elég egy-egy okostelefon vagy tablet is.
  • „Nincs az iskolában szélessávú internet, lehetetlen lenne használni tanulásra a mobilokat.” A mobilokba alapból beépített számológép, kamera, jegyzetkészítő használatához egyáltalán nem kell internet. Sőt! Számtalan olyan oktatási célú alkalmazás található, amelyek használatához az otthoni letöltés után egy deka internet sem szükséges. Ezekkel jól motiválhatóak a diákok, sokszor segítik a lexikális ismeretek elsajátítását, miközben ezen felül nagyon gyakran lehetőséget teremtenek a különféle készségek és képességek (kreativitás, együttműködés, problémamegoldás, tudásépítés, IKT-használat) fejlesztésére. Ezekről részletesen A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak című kiadványban lehet olvasni.
  • „A mobilok elterelik a gyerekek figyelmét, játszanak és üzeneteket küldözgetnek rajta, akár még órán meg is csörren a telefonjuk.” Éppen a pedagógus lehet az, aki megmutathatja a tanulóknak – és így akár a kétkedő szülőknek is –, hogy a mobilok milyen hasznosak lehetnek a tanulásban, ráadásul ezeket a tanulók bárhol bármikor elővehetik kedvük szerint. A mobiltanulás arra is jó, hogy fejlesszük a tanulók koncentrációját és munkamorálját, hogy mikor, mire és hogyan összpontosítsanak. Ehhez célszerű a mobiltanulás bevezetése előtt az osztállyal közösen megalkotni egy tanórai mobilhasználati szabályzatot.
  • „Ha órán nem is, szünetben hülyeségeket csinálhatnak a gyerekek a mobilokkal.” Hitelesen a mobileszközökkel támogatott tanulás során hívhatjuk fel leginkább a diákok figyelmét a személyiségi jogokra, az adataink védelmére vagy az elektronikus zaklatásra, a megelőzési és problémakezelési lehetőségekre is. Erre akár egy külön órát is szánhatunk (pl. osztályfőnöki óra).

Mégis mit látunk mindebből? Azt, hogy már az esetlegesen felmerülő és könnyen kiküszöbölhető problémákban is számtalan módszertani lehetőség rejlik, ha az akadályok elhárítására tudatosan felkészülünk. Nem beszélve arról, hogy a mobileszközök tanórai használta képes a tanulókat motiválni, fellelkesíteni őket, miközben új tanulási formákkal is megismerkednek, és eddig nem ismert lehetőségeket is felfedezhetnek, ezek pedig a munkaerőpiaci esélyeiket is növelik.

Mint ahogy az őskorban is megtanították a gyerekeket a kőbalta használatára vagy épp a tűzgyújtás fortélyaira, ugyanúgy elszánt pedagógusokkal egy pozitív légkörű, korszerű eszközökkel támogatott tanulási környezetben mutassuk meg diákjainknak mi is, hogyan válhatnak a mobiljaik játékból praktikus, tanulást ösztönző és segítő multifunkcionális taneszközökké.

 

Fegyverneki Gergő


ikonOlvasószoba

Mobil kérdés? Nem kérdés!

Tegnap megjelent az Indexen egy cikk arról, hogy Romániában megtiltják a tanórai/iskolai telefonhasználatot, melyben azt is leírták, hogy ez a rendelkezés Franciaországban már a tabletekre vonatkoz...

Tovább olvasom »

Nyomd le a Snapchat-et! Mobilozz órán Te is!

A hétvégén nagytakarítás közben előkerült egy cipős dobozom, melyben a gimi alatt gyűjtött levelezésemet tároltam. Levelezés, értsd füzetből kitépett lapok, vagy inkább lap sarkai, rajta az add tov...

Tovább olvasom »

Van WallaMe a levegőben

Itt a tél, rövidülnek a nappalok, gyakran neonfény mellett töltjük a délutánjainkat diákjaimmal, ezért szerettem volna egy kis varázslatot csempészni az óráimba. Bár jómagam voltam a szerkesztője n...

Tovább olvasom »