Egy nyílt napra készültem november környékén. Több napig gondolkodtam, hogy egyáltalán milyen órát mutassak, hiszen az elsősökkel még nagyon az elején jártunk mindennek. Végül arra jutottam, csinálok egy vegyes órát, ahol sok mindent meg tudunk mutatni a szülőknek, de mindezt úgy, hogy a gyerekeknek semmi meglepő, vagy új tevékenység ne legyen benne.
Minden reggel olvasok a gyerekeknek és a legtöbbször le is rajzoljuk amiről olvasunk, vagy el is készítjük technikaórán a szereplőit, ezért aztán úgy gondoltam, egy mese köré kerítem az óra anyagát.
Az alábbiakban a tanóra rövid vázlatát látjátok.
Sárkánymese
Korona, királyfi, alma, sárkány képe a táblán
Beszélgetés a mesékről, különböző mesekezdések, mesével kapcsolatos szavak gyűjtése.
Mi szokott történni a mesékben, amikben sárkány is szerepel? (tanulói válaszok)
Egy varázslat folytán mi is belekerültünk egy mesébe, segítenünk kell a királyfinak kiszabadítani a királylányt. Ehhez próbákat kell kiállnunk.
Bemelegítés
Légzőgyakorlat, artikulációs gyakorlatok
Bármilyen bemelegítő gyakorlat
Visszaülnek a helyükre.
1.próba – önálló munka
1.feladatlap: Az ú hívóképe az olvasókönyvből (út), alá le kell írni, amit a képen látnak.
2.próba – páros munka
2.feladatlap: Hány hangból áll? A képek alá annyi tulipánt rajzolnak, ahány hangból áll.
3.próba – csoportmunka (egy padsor egy csoport) Kirakós – Sárkány képét kell kirakni az szétvágott darabokból.
4.próba – Varázskönyvből olvasunk! (olvasókönyvből szótagok olvasása)
Differenciálás: A jó olvasó tanulók mondókákat (varázsigéket) kapnak, azt kell felolvasniuk.
5.próba – Küzdés a sárkánnyal. Hétfejű sárkány képe a táblán. Hány fejét tudjuk levágni egy suhintással? Mennyi marad? (Kivonás gyakorlása)
Kiszabadítottuk a királylányt! Mesebefejezések gyűjtése.
- Tulipánból Jancsika készítése
Óra értékelése
Órai munka értékelése egyéni, páros és csoportmunka alapján.
A feladatok tovább fejleszthetők korosztály szerint pl.:
- számkör bővítésénél nagyobb számokkal lehet dolgozni
- Számkirály játék mint próba
- nagyobbaknál olyan szavak gyűjtése, ami már szempontok szerint csoportosítható (ige, főnév, melléknév stb.)
- memóriafejlesztés: rövid mondókák megjegyzése, leírása
- Fogalmazás tanítás előkészítéseként, házi feladat lehet egy mese írása, vagy a történet leírása párbeszédekkel.
Porteleki Sára
Játékkal minden könnyebb: https://neteducatio.hu/uzlet/pandine-csajagi-maria-szabad-a-jatek-legyen-elmeny-a-tanulas-jatekos-modszerekkel/