Kedves Olvasóink!
Fogadják szeretettel legifjabb “innoválóink” történetét, akik nálunk járva bemutathatták az érdeklődő kollégáknak szupertrendi és friss módszertanukat. Beszámoló Kocsis Máté, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója tollából Fegyverneki Gergő tanár úr mentorálásával.
Történetem egy átlagos 10. évfolyamos osztály éves munkájának eredményéről szól, melyet a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium vigyázó berkein belül készítettünk el. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy tagja lehetek ennek az osztálynak, és most tolmácsolhatom a mondanivalójukat.
Ebben a tanévben két irodalomprojektet álmodtunk és valósítottunk meg, melyekbe sok időt fektettünk be, miközben rengeteg tapasztalatot és örömteli pillanatokat szereztünk magunknak és egymásnak. Ezen munkák különlegessége az osztály beállítottságában és a tanárunkban rejlik, mivel az osztály egyik fele biológia-kémia, a másik fele matematika-fizika tagozatos. Ezen a ponton lehet a kérdés, hogy mégis miért irodalomból csinálunk ilyen szenzációkat, miért nem matematikából vagy biológiából?
Itt jön a szerepe tanárunknak, Fegyverneki Gergő tanár úrnak, aki az osztályt a kezdetektől fogva mentorálja és inspirálja, hogy különleges módszerekkel szerettesse meg a tantárgyait. Média és irodalom szakos tanárként ötvözni próbálja az informatikát az irodalommal, és folyamatosan igyekszik minél innovatívabb módon tanítani. Ebből következik az IKT-eszközök rendkívüli használata, és ezzel munkáink egyedisége is.
Első projektünk a Magyar villanykörte, avagy a magyar felvilágosodás (digitális) múzeuma címet viseli, melyet a magyar felvilágosodás témaköréből állítottunk össze. Létrehoztunk a Padlet segítségével egy virtuális tudástárat, múzeumot. Kinézete leginkább egy internetes parafatáblához hasonlít, amelyre különféle prezentációk, a témából készült játékok, szófelhők, keresztrejtvények vannak feltűzdelve. A múzeum felületét színes, egyedi QR-kódok és vicces mémek díszítik. A virtuális valóság (VR) technológiájának segítségével 3D-ben is létrehoztuk az irodalmi múzeumunkat, így valóban szobáról szobára körbejárva megtekinthető a munkánk, mintha tényleg egy igazi múzeumban járnánk. Tehát a Magyar villanykörte egy helyen összegzi a téma anyagát, és játékos formában segít megérteni és megtanulni azt. Az internetes múzeum bármilyen internet használatra képes eszközön megnyitható bárki számára.
Második projektünk Ez nem felesleges dráma! címmel készült el, melynek keretén belül a Lámpaláz címet viselő Harry Potter-stílusú újság megszerkesztésén fáradoztunk. A Bánk bán témakörét dolgoztuk fel, ezzel létrehozva egy igazán különleges irodalmi projektet. Az újságot QR-kódok, korabeli stílusban írt cikkek, játékok, keresztrejtvények, versek és mémek tarkítják Katona József műve kapcsán. Az interaktív irodalmi újságunk igazi varázsa abban rejlik, hogy elvisz minket egy olyan varázsvilágba, amilyenben maga Harry Potter is él. Egy telefonos applikáció segítségével, amelyet Szakál Vince Abosa írt, megelevenednek a képek, videók, prezentációk, és ezzel az újság által nyújtott vizuális élmény valósággal meghatványozódik.
A Bánk bán projektünkből egy nagyszabású bemutató magyarórát és hozzátartozó digitális workshop-ot is rendeztünk a Fazekasban Hajdú-Bihar megye magyartanárai előtt.
Éves munkánk csúcspontját az jelentette, és ezzel ezen beszámoló megírására is ösztönzött, hogy osztályunk négyfős csapatát, Szakál Vince Abosát mint programtervezőt és technikai menedzsert, Szücs Lillát mint főszerkesztőt és kreatív tanácsadót, jómagamat mint főszerkesztőt és projektvezetőt, valamint természetesen Fegyverneki Gergő tanár urat mint mentorunkat meghívtak egy módszertani workshop megtartására Budapestre, a Neteducatio Kft. központjába.
A határidőnaplók és a toll mellett a mobiljaikat is szívesen használták a tanárok a projektünk kipróbálásakor.
A Neteducatio egy olyan cég, amely a pedagógusok munkájának megkönnyítésével, módszertani megújítással, könyvkiadással, tananyagfejlesztéssel, továbbképzések és módszertani workshop-ok szervezésével foglalkozik. Egyik fő profiljuk az IKT-alapú oktatási innováció. Nagy megtiszteltetés és jó tapasztalat volt részt venni a rendezvényükön, ahol két bemutatót is tartottunk különféle szakos tanárok számára. Bemutattuk a projektjeinket, valamint az IKT-eszközök használatáról számoltunk be, hogyan is lehet ezt beépíteni a mindennapi órákba, és hogyan lehet az így megszerzett tudást kamatoztatni. Voltak, akik támogattak minket, voltak, akiket meggyőztünk, de szerintem mindenkinek tudtunk valami újat, izgalmasat mutatni. Nagy megdöbbenéssel hallgattuk az egyik dunántúli tanárnő beszámolóját, aki mintegy pozitív megerősítésként elmondta nekünk, hogy egész évben követi az interneten a munkánkat, és igyekszik ő is diákjaival megismertetni a mi módszereinket, amiket nagyon megszerettek.
Történetemet befejezve és egy tanévet lezárva azt mondhatom, rengeteg tapasztalattal, élménnyel és tudással gazdagodhattunk. Bár néha sok idő és energia volt véghezvinni ezeket a terveket, mégis nagyon megérte, és ezzel együtt egy tökéletes évet hagyhattunk magunk után. Immáron jó pihenést, szórakozást és felüdülést kívánok az osztálytársaimnak, tanáraimnak és természetesen mindenki másnak, aki olvassa, vagy olvasta a 10. C osztály történetét!
Kocsis Máté 10. C osztályos tanuló,
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
Kocsis Máté segítségével megelevenednek a Bánk bán-újságunk képei, videói és prezentációi
Szücs Lilla az ebédszünetben is szívesen beszélt az érdeklődőknek a projektek kreatív oldaláról.
Az érdeklődő tanárokat Szakál Vince Abosa vezette be a virtuális valóság kulisszatitkaiba. A szemléltetéshez Fegyverneki tanár úr legújabb könyvét használta.
Ha érdekli, Fegyverneki Gergő tanár úr hogy csinálja, megvásárolhatja kiadványait az alábbi linkeken:
és