Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Modern tanító 5. rész: Olvasni jó!

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. május 03.

Olvasástanítás módszerem: Meixner Ildikó:Játékház tankönyvcsalád alapján

Minden módszer hat, amiben a pedagógus hisz! – ezt a mondatot Gyarmathy Éva mondta nekem az ELTE szakirányú továbbképzésén. Elgondolkodva rajta, igazat kell adnom neki, hiszen amiben én magam jól érzem magam, azt tudom hitelesen átadni tanítványaimnak.

Sok éven keresztül dolgoztam szótagolásos-hangoztató-elemző-összetevő módszerrel, többféle tankönyvcsaládból. Mégis elégedetlen voltam. Kerestem, és rátaláltam arra a programra, mely a magyar nyelvhez leginkább illeszkedik, így az olvasás/írás alapjait kiválóan teszi le. Meghatározó volt számomra az a 120 órás továbbképzés, amelyet a Meixner Alapítvány tartott nekünk Békéscsabán. Mind a tehetséges, mind a képességhiányokkal küzdő gyermekeknek segítséget ad. Mióta ezzel a programmal tanítunk (11 éve) iskolámban, a gyógypedagógusaink véleménye szerint nincs ál-diszlexiás tanulónk. A módszer játékos, sok képességfejlesztő tevékenységgel indul, és csak fokozatosan tanulunk meg olvasni. Sok-sok szókincsfejlesztő, irány-ritmusjátékot játszunk. Az írástanítás késleltetett: van idő a betűelemek számtalan játékos megformálására, alakítására, bevésésére, így az igazi betűírás megkezdésekor már nem okoz gondot a formák rajzolása, a vonalrendszerben való tájékozódás. Célunk: 2. osztály végére tudjanak a gyerekek jól olvasni, írni.

A Meixner- módszer alapelvei:

  1. Aprólékosan felépített fokozatosság
  2. A 3-as asszociáció (látás, hallás, beszédmozgás)
  3. A Ranschburg-féle homogén gátlás elkerülése a betűsorrenddel
  4. A gondolkodás merevségének leküzdése:
  • Mindig kicsit másként gyakoroltatni ugyanazt!
  • A hibákat inkább előzzük meg! Ha mégis van hiba, azonnal javíttassuk!
  1. Az óra légköre: oldja a szorongást, sok sikerélményt adjunk!

A borítékos feladatok lehetővé teszik az egyéni differenciálást – olvasó gyermek előbb tarthat, mint aki csak az iskolában tanulja meg a betűket. A lassabban haladó gyermek a maga ütemében haladhat az egyéni feladatok megoldásában.

A mai gyerekeknek nem elég már a papír-ceruza alapú feladatok sora. Szerencsére a digitális világ számtalan lehetőséget tár elénk. Az évek alatt a tankönyv, munkafüzeti feladatok kiegészítéseképpen sok-sok interaktív táblás gyakorló feladattal is bővítettem az anyagot. Magam is készítettem – főleg Notebook szoftverrel – vagy mások által megosztottakat használtam, egészítettem ki, alakítottam át. A Notebook használatát a www.tanarblog.hu oldalon található videókból remekül el lehetett sajátítani. Kiegészítem a gyakorlást a https://learningapps.org/ oldalon készített saját feladatokkal. Kész gyakorló anyagokat is használok, pl. a http://www.okosdoboz.hu/ , vagy a http://www.gyakorolj.hu/ oldaláról.

Jól használható olvasástanításhoz: Beszédmester (ingyenes alkalmazás), Varázsbetű program is.

Változatos munkaformákkal, cselekedtetve, játékosan, élményszerűen tanuljuk meg az írás-olvasás rejtelmeit.

 Mindig kell és lehet újítani meglévő módszereinken. Szívesen használok olyan alkalmazásokat, melyek tableten, okostelefonon, laptopon is működnek. Jobban szeretem azokat a lehetőségeket, ahol a gyerekek maguk hozhatnak létre tartalmakat. Az együttműködésre is nagyon jó lehetőséget teremtő felület: a Padlet. Ez egy virtuális üzenőfal. Feltehetünk rá szöveget, képet vagy videót. Nagyon egyszerű a használata. Egy dolog szokott a kicsi gyerekeknek gondot okozni: ez a regisztráció. Ezt azzal hidalom át, hogy én hozok létre egy felületet, majd megosztom velük. Így akár otthonról vagy egyszerre több eszközről is, ha bejelentkezünk erre a felületre, közösen dolgozhatunk. 2. osztályosaim nagyon szeretnek olvasni, könyvtárba járni. A Padlet virtuális üzenőfalán létrehoztak egy gyűjteményt azokból a könyvekből, melyeket már elolvastak:

padlet

Egy nagyszerű továbbfejlődési lehetőséget láttam: a mesezene programot, mellyel kiegészíthetjük a Meixner módszert és még inkább segíthetjük az óvoda- iskola átmenetet. Itt olvashatunk róla:

http://mipszi.hu/cikk/160313-mesezene-olvasas-elokeszito-program-ovodaban

http://www.zenezorej.com/ 

Szakirodalom ajánló:

Gyarmathy Éva (2012): Diszlexia a digitális korszakban, Műszaki Kiadó, Budapest

Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció Tanítás és tanulás-sorozat, Műszaki Kiadó, Budapest

Csány Judit

Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 4. rész: Jó gyakorlat az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában – Csodavilág program

Szerencsés helyzetben vagyok, mert olyan iskolában taníthattam, ahol az iskolavezetés teljes támogatását élvezhettem, (élvezhetjük kollégáimmal együtt) abban, hogy új módszereket kipróbálhassunk, m...

Tovább olvasom »

Modern tanító 3. rész: Ki vagyok én?

Az iskolába érkező nagycsoportos óvodások hatalmas motivációval rendelkeznek. Célunk, hogy ezt a motivációt minél tovább fenntartsuk. A sikeres tanuláshoz szükséges: személyes kapcsolat, sokféle ké...

Tovább olvasom »

Modern tanító 2. rész: „játszani is engedd…”

Az adaptív oktatási környezet létrehozásán fáradozom. Úgy gondolom, hogy a frontális oktatás ideje régen lejárt. Nem a frontálissal van baj, hanem az interaktivitás hiányával. Alsó tagozaton nagyon...

Tovább olvasom »