Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Modern tanító 2. rész: „játszani is engedd…”

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. április 12.

Az adaptív oktatási környezet létrehozásán fáradozom. Úgy gondolom, hogy a frontális oktatás ideje régen lejárt. Nem a frontálissal van baj, hanem az interaktivitás hiányával. Alsó tagozaton nagyon fogékonyak a kollégák az újításokra. A differenciálás, az egyénre szabott feladatok, a csoport munka használata a gyermekek sokfélesége miatt egyre inkább elterjedt módszerek. A tanulók egyéni sajátosságaira tekintettel lévő bánásmód, fejlesztés szükségszerűségét igazolja az elmúlt 28 év gyakorlata számomra.

Klein Sándor Tanulni jó című könyvében (számos más helyen is olvastam) nagyon jól összefoglalja azokat a pozitív hatásokat, melyek a tanár tanítványaira gyakorol. Ha a nevelő szeretettel, bizalommal fordul tanítványaihoz, az magasabb tudást, kevesebb hiányzást, kevesebb magatartási problémát, kreatív folyamatokat, bizalmi kapcsolatot eredményez még a tudásban és szociálisan heterogén, tanulási nehézségekkel küzdő tanulói csoportokban is. A pozitív Pygmalion-effektus valóságáról nap mint nap meggyőződhettem magam is.

Nehéz a ma iskolapadokban ülő elsősökre úgy gondolni, hogy ők a jövő munkavállalói, de egy jó tanítónak erre is kell gondolni: mire készítsem fel tanítványaimat, hogy sikeres felnőttekké váljanak? Hogyan tanítsam, mikor még azt sem tudhatjuk, milyen szakmát fog ő végezni, hiszen jórészt nem is léteznek még ezek a foglalkozások.

Egy felmérés szerint a következő képességeket kell kialakítanunk ahhoz, hogy sikeres, boldog felnőttek legyenek majd:

  • Rendelkezzenek biztos alapokkal: tudjanak írni, olvasni, számolni.
  • Legyenek képesek új dolgok megtanulására önállóan is.
  • Tudjanak együttműködni, csoportban dolgozni.
  • Legyenek kreatívak, ne ijedjenek meg az új helyzetektől: tudjanak problémákat megoldani.
  • Legyen jó a kommunikációjuk mind anyanyelven, mind idegen nyelven.
  • Legyenek képesek tervezni, fejlett legyen az önszabályozásuk.
  • Tudják használni az IKT-s lehetőségeket magas szinten.
  • Fejlett érzelmi intelligenciával rendelkezzenek. 

Sokkal fontosabb tehát a képességek/készségek fejlesztése, mint az, hogy lexikálisan sok tudást adjunk. Ne a felejtésnek tanítsunk! Ezek az elvárások tehát felénk, tanítók felé. Szeretném a továbbiakban bemutatni, hogy ezeket hogyan valósítjuk meg mi, alsó tagozatos tanító nénik a mindennapokban. Munkám során nagyon sok tanítóval kerülök kapcsolatba és tapasztalom, hogy igen sokan tudjuk már ezt a feladatot és végezzük elhivatottan nap mint nap.

Tanítóként szeretek magam is tanulni. Különösen a fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus kollégáimtól tanulok sokat. Szeretnék mutatni két olyan gyűjteményt, melyek használatával érdekesebb, izgalmasabb lehet a mindennapi munka az osztályban vagy egyéni fejlesztésben is jól hasznosíthatók.

Gellai Illés kollégámtól tableten használható alkalmazásokat tanultam, innen: https://www.youtube.com/user/Papamaci1962

Ujhelyiné Szeverényi Irmától pedig innen: http://anyahajosegit.blogspot.hu/

Ezekkel a példákkal újabb ötletekre szeretnék inspirálni mindenkit. Hiszem, hogy munkánk eredményeként sok-sok logikusan gondolkodó, tudásban, képességben gazdag gyermek hagyja el az iskola falait és felnőtt életével bizonyítja a ma iskolájának eredményességét.

cím forrása: József Attila: Levegőt

Csányi Judit

Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk pedagóguskollégáink munkáiból válogatott kiadványunkat: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 1. rész: „öröm nélkül nincs igazi tanulás”

Csányi Judit, az I. Modern Pedagógus konferencia előadójának új sorozata. Azt, hogy egy pedagógus hogyan gondolkodik ma az oktatásról nagyban befolyásolja, hogy miket olvasott korábban, mely nagy p...

Tovább olvasom »

Mit tehet a pedagógus a Z generáció megváltozott kognitív stratégiáival?

Önnel történt már olyan, hogy egy szelesebb napon tanácstalanul állt a bevásárlóközpont bejáratában, mert nem nyílt az ajtó? Jómagam többször néztem végig, amint emberek értetlenül topognak vagy vi...

Tovább olvasom »

Súrlódás a Cirkuszban – Vajon mit takar a cirkuszpedagógia?

Bevallom őszintén, sose szerettem a cirkuszt. Féltem a bohócoktól, finnyás volt az orrom a szagokra és rettegtem, hogy valaki egyszer lezuhan a magasból. Tegnap valami mégis megváltozott. Cirkusz-p...

Tovább olvasom »