Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Modern tanító 4. rész: Jó gyakorlat az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában – Csodavilág program

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. április 25.

Szerencsés helyzetben vagyok, mert olyan iskolában taníthattam, ahol az iskolavezetés teljes támogatását élvezhettem, (élvezhetjük kollégáimmal együtt) abban, hogy új módszereket kipróbálhassunk, mindig a gyermekek igényeihez való szükséges változtatásokat megtehessük.

Mikor elkezdtem tanítani bizony nagyon nehéz volt az, hogy a város 10 óvodájából érkező gyerekeket az első naptól kezdve tanítsam: hiszen sokféle hiányossággal, előismerettel, nagyon különböző családokból érkeztek és már az első napon az álló egyenes írását kérte a tanmenet. Volt sírás, hiszen hiányzott a megszokott környezet, óvó néni, társak. Ezek miatt határoztuk el tanító társaimmal együtt, hogy változtatunk, ez így nem mehet tovább!

Hosszas tervezés, előkészítés előzte meg a nagy napot: Nagy Jenőné, a Tessedik Sámuel Főiskola adjunktusának irányításával dolgozta ki alsós közösségünk a Csodavilág nevet viselő programot. 2006. szeptember 1-je óta  a Vörösmarty iskola első osztályos diákjai az igazi tanulás megkezdése előtt két hetes beszoktató, óvoda-iskola átmenetet megkönnyítő, iskola előkészítő és befogadó, művészeti oktatás alapjaira helyezett programsorozatban vesznek részt. A program alapját Adler „bátorító nevelésének” elvei adják. Célunk az volt, hogy a két hetes időszak alatt valóban csodaként éljék meg a gyerekek az iskola kezdetét, hogy érzelmileg könnyebben fogadják el az új környezetet, érezzék, hogy fontosak nekünk és társaiknak. Ez idő alatt végigjárják az óvodai tevékenységek segítségével a képességek útját, ismerkednek egymással, érzelmi biztonságot alakítunk ki. A nagyobb gyerekek mindenben segítik őket. A sok-sok játék, zenei program, készségfejlesztő foglalkozás mind azt kívánja elősegíteni, hogy minél hamarabb otthon érezzék magukat új, nagy közösségükben. Ebben a két hétben játékos formában sajátítják el a gyermekek az alapvető iskolai szokásokat is.

Reggelente örömmel jönnek iskolába, hiszen élvezik a nekik szóló programokat, amelyeknek tevékeny részesei lehetnek. Kíváncsian várják, hogy az új napon kik látogatnak el hozzájuk az osztályba vagy ők kikhez mennek vendégségbe? Igyekszünk feloldani bennük a szorongást, a félelmet, amit az iskola iránt érezhettek. Élvezik a nagyobb gyerekekkel való együttjátszást. A programok érdeklődést keltenek bennük a művészeti területek iránt is. A közös mesélés, bábozás erősíti a kommunikációs képességeiket, az alkalmazkodást. A sok manuális tevékenység-bábkészítés, agyagozás, rajzolás segíti a finom motorikus mozgás fejlődését. Több közösségépítő alkalom is kínálkozik a programok során. Új ismeretségek, barátságok születnek a felnőttek között is. Jó hangulatú családi nappal – közös főzéssel, sportolással – zárjuk a változatos programsorozatot. Így a harmadik hét elejére már jól ismert társak között, szeretett tanító nénivel indulnak el a gyerekek a tudás útján, a betűk és a számok világába. Ez a program intézményi jó gyakorlataink egyike, érdeklődő iskolák számára szívesen átadjuk.

A szülők-diákok-pedagógusok kapcsolattartására egy másik kiváló eszközt is alkalmazunk, ez a virtuális osztályterem. Már több osztályomnál használtam. Egy magyar fejlesztést használok jelenlegi osztályomnál: ez a Classbox.

A virtuális osztályterem használatáról

Jelenleg általános iskola, alsó tagozat 2. osztályos diákjaimmal és a szülőkkel közösen használt felületünk: a Classbox. Címe: https://classbox.me/

  1. szeptemberében hoztam létre. Természetesen, mivel diákjaim nem tudtak még írni, olvasni, kezdetben a szülőkkel közösen használtuk csak, ők csak a felrakott képeket nézegették leginkább. Most 2. osztályban már a diákjaim is olvassák, alakítják. Ha a későbbi osztályfőnök átveszi ezt a felületet majd, akár 8 éven át dokumentálhatjuk a gyerekekkel közösen iskolai munkánkat. Zárt felület, így itt biztonságosan tanulhatják meg a gyerekek a virtuális élet szabályait.

Mire használhatjuk a Classbox felületet?

Kik a tagok? A jelenleg 2.c osztályos tanulók, szüleik és az osztályban tanító két nevelő.

  1. Regisztráció után olvashatod a hírfolyamot, írhatsz is ide: minden olyan kérdésről, ami az osztály minden tanulóját, szülőket, pedagógusokat érint. Egyéni, magánbeszélgetések – osztályt nem érintő – itt ne legyenek! Bántó, sértő megjegyzéseket ne tegyél! Segítő szándékú megjegyzésedet nevelési, oktatási kérdésekben szívesen olvassuk. Érdekes cikkek linkjét is beteheted, ezekről beszélgethetünk is. Napi programokat érintő kérdésekről, szervezési feladatokról is tehetünk be bejegyzést. Kérést is fogalmazhatsz meg, amiben az osztálytársak tudnak egymásnak segíteni.
  2. Fényképeket oszthatunk meg egymással, de kérlek figyelj arra, hogy ezek a képek ne legyenek bántók! Elsősorban az iskolai élethez kötődő programokon készült fényképeket rakjuk fel ide! 
  3. Az órarendet a nevelő tölti fel.
  4. Írhatunk közösen az osztály könyvébe bejegyzéseket. A tanító az osztályban folyó munkáról, projektről vezet jelenleg blogot, így a szülők is tájékozódhatnak, hogy hogyan haladnak a gyerekek előre? Csatoltan fényképeket, gyermekek csoportmunkájának eredményét is szoktam megosztani. A bejegyzéshez lehet írni kommenteket. Ha gyermek ír, kérem, hogy a szülő segítse abban, hogy a helyesírás megfelelő legyen! Még a gyerekek közti kommunikáció nem indult el, de a lehetőség adott.
  5. Küldhetünk egymásnak üzeneteket is, melyek csak a felek számára lesznek láthatók. Itt is tartsuk be az udvarias kommunikáció szabályait!

A diákjaimmal ebben a formában beszéljük meg, ha valami gondjuk van pl. a Padlet felületen készített bemutatóval – vagy csak nekem szeretnék elsőként megmutatni a munkájukat. Dicséretet, javítási ötleteket, tanácsokat szoktam nekik adni.

  1. A naptárba a bejegyzéseket a nevelő írja be. Minden olyan programot, határidőt jelzek, melyek a gyerekek életében az iskolai életben fontosak.
  2. Megosztok tanulásban jól használható oldalakat, felületeket, programokat, kirándulási ötleteket szünetre, videókat, olvasáshoz megfelelő irodalmakat, órához kapcsolódó vicces, aranyos dolgokat, pályázatokat stb.-melyeket a gyerekek otthon kipróbálhatnak, s azokról legtöbbször nekem az iskolában szóban jeleznek vissza.
  3. Házi feladatokat is feltöltünk erre a felületre. Van, amikor a nevelő teszi fel és van, amikor egyik szülő a másik szülő gyermekének. Itt még nem működik a beadás-a gyerekek a füzeteikben, munkafüzeteikben dolgoznak.
  4. osztályban az értékelő részt is használtam: BonBonokat küldtem jutalomként egy-egy jól végzett munka után, mely nagy örömet okozott nekik.
  5. Kérem, hogy rendszeresen lépjenek fel a Classbox felületre, így tud élővé válni ez a kapcsolattartás is!

Szakirodalom ajánló: dr. Gyarmathy Éva (2010): Hátrányban az előny- A szociokulturálisan hátrányos tehetségesek Géniusz könyvek Magyar Tehetségsegítők Szövetsége, Budapest

Csányi Judit

Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 3. rész: Ki vagyok én?

Az iskolába érkező nagycsoportos óvodások hatalmas motivációval rendelkeznek. Célunk, hogy ezt a motivációt minél tovább fenntartsuk. A sikeres tanuláshoz szükséges: személyes kapcsolat, sokféle ké...

Tovább olvasom »

Modern tanító 2. rész: „játszani is engedd…”

Az adaptív oktatási környezet létrehozásán fáradozom. Úgy gondolom, hogy a frontális oktatás ideje régen lejárt. Nem a frontálissal van baj, hanem az interaktivitás hiányával. Alsó tagozaton nagyon...

Tovább olvasom »

Modern tanító 1. rész: „öröm nélkül nincs igazi tanulás”

Csányi Judit, az I. Modern Pedagógus konferencia előadójának új sorozata. Azt, hogy egy pedagógus hogyan gondolkodik ma az oktatásról nagyban befolyásolja, hogy miket olvasott korábban, mely nagy p...

Tovább olvasom »