Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

5+1 tipp Célestin Freinet módszertanából

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. április 06.

Célestin Freinet XX. századi néptanító, reformpedagógus, a munkaiskola képviselője. Szintén pedagógus feleségével 1935. október 1-jén nyitották meg magániskolájukat, Modern Iskola néven. Az itt felsorakoztatott néhány módszertani elem alkalmazása pozitívan hathat a gyermekcsoportok és pedagógusaik életére. Érdemes néhányat kipróbálni!

1.Menj ki a négy fal közül! – Mennyivel izgalmasabb a növényeket, állatokat saját környezetükben, a természetben megfigyelni. Vagy miért ne látogathatnánk el egy kovácsműhelybe? A tapasztalat által sokkal több ismeretet adhatunk át a gyerekeknek, ráadásul élmény lesz a közös séta!

 

2.Írjatok saját könyvet! – Freinet nyomdát üzemeltetett iskolájában, ahol a gyermekek maguk készíthették el könyveiket a nekik tetsző tartalommal. Ma, a digitális világban ez már sokkal egyszerűbb, hiszen számos felületen gyűjthetitek össze egy-egy projekt tartalmát. Ötlet itt és itt.

 

3.Rendezd át! – Kimondta, hogy kötelezően a tanári asztal mögött kell tartanod az órákat? Freinet a terem közepére helyezte az asztalt, és főként szemléltetésre használta, a körülötte helyet foglaló gyerekek nagy örömére. (Tippekért kattints) 

 

4.Teremts közösséget! – Sokkal élvezetesebb az iskolában, óvodában eltöltött idő, ha nem csak emberek csoportja vagytok egy terembe bezárva, hanem igazi, elfogadó és befogadó közösséget tudtok kialakítani. Ehhez feltétlenül szükséges a szülők bevonása is! Ebben segít akkreditált továbbképzésünk, melyről ITT találsz több információt. 

 

5.Építs a gyermeki kíváncsiságra! – A gyermekek fejébe nem tölcsérrel kell betölteni a tudást! Freinet szerint sokkal fontosabb gondolkodásra, kutatásra sarkallni őket, ez a “kísérletező tapogatózás”.

 

+1: Törekedj a szabad önkifejezésre! – Minden gyermeknek meg kell adnunk a lehetőséget ahhoz, hogy gondolatait, érzéseit a neki legmegfelelőbb módon nyilvánítsa ki, s személyiségét kibontakoztathassa. Ehhez szükséges egy elfogadó, nyitott közösség (és egy jó pedagógus).

 

 

Karczewicz Ági évtizedek óta Freinet-szellemiségben neveli a rábízott Cinege-csoportos gyerekeket. Kalandjaikról itt olvashatsz! 

 

 

 

Felhasznált irodalom: Pukánszky Béla – Németh András (1996): Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. (A reformpedagógia fejlődésének második szakasza c. fejezet)


ikonOlvasószoba

6+1 tipp Maria Montessoritól, nem csak pedagógusoknak

„Arra taníts, hogy önálló lehessek, hogy büszke lehessek magamra! Hogy elgondolkozzam rajta, hogy képessé váljak rá, hogy eldönthessem, hogy véghezvigyem. Én magam! Mert ez az út vezet el a gyermek...

Tovább olvasom »

A meseprojektekről dióhéjban

A mesék jótékony hatásáról, az irodalmi élmények fontosságáról és a korai olvasóvá nevelésről már változatos módokon, több fórumon, sok tapasztalt szakember szólt. Arról azonban, hogy hogyan is val...

Tovább olvasom »