Célestin Freinet XX. századi néptanító, reformpedagógus, a munkaiskola képviselője. Szintén pedagógus feleségével 1935. október 1-jén nyitották meg magániskolájukat, Modern Iskola néven. Az itt felsorakoztatott néhány módszertani elem alkalmazása pozitívan hathat a gyermekcsoportok és pedagógusaik életére. Érdemes néhányat kipróbálni!
1.Menj ki a négy fal közül! – Mennyivel izgalmasabb a növényeket, állatokat saját környezetükben, a természetben megfigyelni. Vagy miért ne látogathatnánk el egy kovácsműhelybe? A tapasztalat által sokkal több ismeretet adhatunk át a gyerekeknek, ráadásul élmény lesz a közös séta!
2.Írjatok saját könyvet! – Freinet nyomdát üzemeltetett iskolájában, ahol a gyermekek maguk készíthették el könyveiket a nekik tetsző tartalommal. Ma, a digitális világban ez már sokkal egyszerűbb, hiszen számos felületen gyűjthetitek össze egy-egy projekt tartalmát. Ötlet itt és itt.
3.Rendezd át! – Kimondta, hogy kötelezően a tanári asztal mögött kell tartanod az órákat? Freinet a terem közepére helyezte az asztalt, és főként szemléltetésre használta, a körülötte helyet foglaló gyerekek nagy örömére. (Tippekért kattints)
4.Teremts közösséget! – Sokkal élvezetesebb az iskolában, óvodában eltöltött idő, ha nem csak emberek csoportja vagytok egy terembe bezárva, hanem igazi, elfogadó és befogadó közösséget tudtok kialakítani. Ehhez feltétlenül szükséges a szülők bevonása is! Ebben segít akkreditált továbbképzésünk, melyről ITT találsz több információt.
5.Építs a gyermeki kíváncsiságra! – A gyermekek fejébe nem tölcsérrel kell betölteni a tudást! Freinet szerint sokkal fontosabb gondolkodásra, kutatásra sarkallni őket, ez a “kísérletező tapogatózás”.
+1: Törekedj a szabad önkifejezésre! – Minden gyermeknek meg kell adnunk a lehetőséget ahhoz, hogy gondolatait, érzéseit a neki legmegfelelőbb módon nyilvánítsa ki, s személyiségét kibontakoztathassa. Ehhez szükséges egy elfogadó, nyitott közösség (és egy jó pedagógus).
Karczewicz Ági évtizedek óta Freinet-szellemiségben neveli a rábízott Cinege-csoportos gyerekeket. Kalandjaikról itt olvashatsz!
Felhasznált irodalom: Pukánszky Béla – Németh András (1996): Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. (A reformpedagógia fejlődésének második szakasza c. fejezet)