Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Személyiségi jogok és a portfólió

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. június 16.

Biztosan hallott már arról, hogy a portfóliójában nem írhatja bele a gyerekek nevét, és nem közölhet róluk fotókat, videókat, amik sértik a személyiségi jogaikat. Akkor mégis hogyan oldhatja meg ezt a helyzetet?

Az Útmutató egyértelműen leírja azt, hogy a pedagógus portfóliójában nem jelenhet meg a gyerekek teljes neve, sőt a keresztneve sem. A törvény egyértelműen kimondja, hogy a személyiségi jogok sérelmét jelenti a névviseléshez való jog megsértése; a képmáshoz és a hangfelvételhez való jog megsértése (Polgári Törvénykönyv 2013. évi V. törvény, Személyiségi jogok 2:43. §, f-g pontjai).
Mindez azt jelenti, hogy nem készíthet olyan fotót, vagy videót a foglalkozásáról/órájáról stb., amiken a gyerekek arca látszik, vagy egyértelműen felismerhetőek.

Mit tegyen akkor, ha mégis szeretne fotókat a portfóliójába?

Azt javasoljuk, hogy ne a gyerekeket fotózza le, hanem az elkészült munkákat, alkotásokat. Ha a munkafolyamat bemutatása lenne a fontos, akkor inkább írja le részletesen a folyamatot, vagy készítsen hozzá egy egyszerű, sematikus ábrát. Ezt megteheti számítógéppel is – nem kell ennek gyerekeket ábrázolnia, elég pontoknak, vagy valamilyen szimbólumoknak lennie a gyerekeknek. Ha nehezen boldogul a számítógéppel, akkor készítheti az ábrát kézzel is egy lapra, amit később a telefonjával, vagy fényképezőgépen tud lefotózni és beleszerkeszteni a portfóliójába, akár a Word-be is beillesztheti képként. Ebben az esetben mindenképpen figyeljen arra, hogy jó felbontású és tiszta képet készítsen!

A gyerekek nevét sem szabad beleírnia a portfóliójába, ehelyett használjon monogramokat, vagy találjon ki valamilyen „betűkódot” a diákoknak. Arra azonban érdemes figyelni, hogy ne bonyolítsa túl ezeket, nehogy belekavarodjon a sok álnévbe és kódba! J Ezért a legegyszerűbb, ha monogramokat használ.

Ugyanez a szabály vonatkozik a kollégáinak a megnevezésére is abban az esetben, ha valamiért beleírja őket a portfóliójának valamelyik részébe (pl. az óvodai dajka, vagy fejlesztő pedagógus, akivel együtt dolgozik stb.). Az ő nevüket se írja le, hanem célszerűbb az egyszerűség kedvéért a beosztásuk, foglalkozásuk nevén utalni rájuk (pl. a dajka, vagy a fejlesztő pedagógus, logopédus stb.).

Ha ezekre odafigyel, akkor nem lehet abból problémája, hogy megsértette a gyerekek vagy a kollégái személyiségi jogai a portfóliójában. Érdemes már a portfólióírás megkezdése előtt eldöntenie, hogy miként szeretné ezt csinálni, hogyan hivatkozik a gyerekekre, és már úgy összegyűjteni és rendszerezni azokat a munkákat, amiket szeretne bemutatni, hogy a monogramok, vagy „álnevek” segítségével rendbe rakni ezeket.

Jó munkát kívánunk!

Müller Andrea


ikonOlvasószoba

Minősítési tervbe kerülésre várva

Idén kerül be a minősítési tervbe és portfóliót kell írnia? Mit tehet addig, míg arra vár, hogy kiértesítsék a minősítési tervbe való bekerülésről?

Tovább olvasom »

Kötelező pedagógus minősítés

Pedagógusként sokszor és sokat hallhattunk már a minősítésről, annak menetéről, elemeiről és a résztvevőkről. De mit jelent az, hogy kötelező és kinek az? Cikkünkben ezekre a kérdésekre kap választ...

Tovább olvasom »

Pillants be A 21. századi magyartanár módszerei című új kiadványunkba!

Mitől rendhagyó és igazán 21. századi legújabb – magyartanároknak szóló – kiadványunk? Íme, egy kis ízelítő, hogy kedvet kapj hozzá!

Tovább olvasom »