Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Társasjáték OTTHON

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. április 21.

Készítette: Kucsera Orsolya

Az iskola bezárta kapuit. A gyerekek otthon tanulnak, és ott is töltik szabadidejüket.Jó esetben a testvérük a társaságuk, a kevésbé szerencsés egykék pedig magukban vannak.Sok gyerek szigetelődik most el társaitól.

Talán mégsem kell lemondanunk a társasjátékról akkor sem, amikor a személyes kontaktust a minimálisra kell csökkentenünk. Ha rendelkezésre áll olyan eszköz, amivel videochatelhetünk, akkor egy kis kreativitással újra társasozhatunk. A gyerekek élvezhetik egymás társaságát, fizikai kontaktus nélkül.Olyan játékot kerestem, ahol mindenki aktívan részt tud venni a játékban. Mindenkinél legyen eszköz, ne csak nézze, ahogy a másik játszik és ne játszanak helyette!

 

Ősi Kockapóker

Hozzávalók:

tetszőleges számú játékos

6 db kocka minden résztvevőnélkocka

1 pohár kockarázáshoz minden résztvevőnél

papír, toll minden résztvevőnél

okostelefon minden résztvevőnél

Hogyan kezdjünk hozzá és a szabályok:

Kezdeményezzünk csoportos videochat hívást pl. Skype, Messenger, Zoom programok valamelyikével.

A telefonokat állítsuk úgy, hogy maguk a gyerekek látszódjanak, de lehessen az asztalra is irányítani a kamerát, amikor az adott játékos dob a kockáival.

Miután eldöntöttük, hogy ki kezd (pl. aki a legnagyobbat dobta) az első játékos összerázza a pohárban mind a 6 kockát, majd kiborítja őket az asztalra. A 6 kockából el kell döntenie, hogy mire fog gyűjteni. Egy-egy körben (három dobásból) minden számból vagy minden kombinációból a legjobb variációt kell elérni. Minden sorba egyszer írhatjuk a dobott kockák összegét.

Például, Réka kockái 2 db 4-es, 1 db 3-as, 1 db 5-ös és 2 db 6-os volt az első dobáskor. Úgy döntött, hogy a 4-eseket fogja gyűjteni, így a többi (4 db) kockával újra dob. A 4-eseket félreteszi, ehhez már nem nyúlhat. Második próbálkozásra dobott még 2 db 4-est, egy 1-est és 1 db 6-ost. Így már pókere van 4-esből. Már a póker sorba írhat 16-ot (4×4=16), de mivel még dobhat 1-et, rádob hátha dob még 4-est (így a 4-esekhez írhatna 20-at vagy 24-et). Mivel 2 db 3-ast dob, így a póker sorba ír 16-ot.

Orsi dobott 2 db 1-est, 1 db 3-ast, 1 db 4-est, 2 db 5-öst. Úgy dönt, hogy a Kissorra gyűjt, félreteszi az 1,3,4,5-öst és 2 kockával dob újra. Másodszorra dob 2 db 3-ast, harmadszorra 1 db 1-es és 1 db 2-est, így megvan a kis sor, 15 pontot írhat a Kissorhoz.

Tünde a 3 dobásból 5 db 5-öst hozott össze, Zsolti pedig rögtön az első dobásra kidobta a Nagysort. (Kockáik értékét írhatták a választott sorba.)

Ha Orsi oszlopából már csak pl. a full hiányzik, és nem tudja kidobni, 0-át kell, hogy írjon.

táblázat

Minden játékos vezesse mindenki pontját, minden játékos mutassa a gurított kockáit!

A játéknak akkor van vége, ha az összes rubrikába kerül szám, és az a játékos győz, akinek a legtöbb pontja van. Természetesen folytathatjuk a játékot újabb oszlopok rajzolásával.

És egy kis extra a tanárnak, szülőnek:

Miben fejleszt a játék? A kulcskompetenciák fejlesztésén túl (pl.: matematikai: tízes-átlépés, számlálás, számszomszédok, sorozatok, mennyiségek) a játék a döntéshelyzeteket gyakoroltatja. Minimális kockázattal, egy szimulált, védett környezetben próbálgathatják a cselekvéseiket.

Minden játék problémamegoldásra motivál és újabb probléma megoldásához csinál kedvet. De nem 1 órán belül és nem holnap.

Fejlesztő hatásuk közvetve valósul meg, és onnan érhetjük tetten, hogy egyre „jobban” játszanak. Egyre gyorsabban számolnak fejben, egyre színesebbek a történetek, egyre több a csavar, egyre ügyesebb a licit. A játék komplex fejlődési lehetőségeket biztosít, amit számos területen kamatoztathatnak.

Az alapvető szövegértési és matematikai készségek mellett a szociális kompetenciáit is fejleszti, például a fókusz, a szabálykövetés, vagy a kommunikáció és metakommunikáció területén.

És ami most talán a legfontosabb, csökkentjük az elszigetelődés és a magány érzését!

 

 

Emlékeztetőül a legfontosabb lépések, társasjáték-szabályok:

Játék közben játsszunk! Ne akarjuk minden egyes lépés után elmagyarázni a gyereknek, hogy mi volt a tanulság, mit kellett volna tenni – ha erre van igény, azt a játék után meg lehet beszélni.

Tilos elárulni, hogy a játék mit fejleszt!

 

Jó játékot!

 

AJÁNLÓ:

Társasjáték az iskolában: Kreatív társasjáték sablon és ötlettár – Hatékony és kreatív tanulássegítő módszer

18-1

 


ikonOlvasószoba

Hogyan értékeljük a SZÓBELI beszámolóit az OTTHONTANULÓ gyerekeknek?

Készítette: Kucsera Orsolya Tanórai keretek között is igen kevés idő volt arra, hogy az osztály minden tagja gyakoroljon egyszerűen csak beszélni. Most, a digitális tanítás időszakában, ez a felada...

Tovább olvasom »

Tanítson, ismételjen, értékeljen az OTTHONTANULÓ gyerekekkel is a Kahoottal!

Készítette: Kucsera Orsolya A Kahoot! már távoktatásos formában is játszható! Ha eddig játszották a tanteremben, nem kell ezután sem lemondani az élményről. Ha még nem játszották, itt az idő, hogy ...

Tovább olvasom »

Hogyan tanítsuk, értékeljük az OTTHONTANULÓ gyerekeket?

Projektmódszer, kiscsoportos feladatok, kooperatív munka! Készítette: Kucsera Orsolya

Tovább olvasom »