Készítette: Kucsera Orsolya
2020.március 16. óta nem kell iskolába MENNI.
A gyerekek mostanra már réges-rég túl vannak a Hurrá! Nincs iskola! felkiáltáson. Lehet, hogy túlzás lenne azt állítani, hogy már minden gyereken a teljes elkeseredés lett úrrá, de a döntő többségük már visszavágyódik, hiszen az iskola nem csak a tanulásról szól. Az iskola, az osztály egy közösség.
A gyerekeket megviseli, hogy hetek óta nem találkozhattak barátaikkal, osztálytársaikkal, kortársaikkal.
Ebben a helyzetben a játéknak még nagyobb a jelentősége, ezen belül a nevetés, most ha lehet, még inkább felértékelődik. Hiszen a nevetésnek hatalmas szerepe van a feszültség levezetésében, a stressz csökkentésében, a lelki megküzdésben.
És „a nevetésnek van egy szociális jellege is: egyedül, magunkban ritkán nevetünk, társaságban viszont a közös nevetés segíti az egymásra hangolódást, ugyanis ilyenkor a különböző emberek agyhullámai szinkronba kerülnek, kialakul köztük egy egységtudat-állapot.”
Ez működhet video chattel is.
Activity video chaten
Hozzávalók:
Minimum 3 fő (2 fővel is játszható, de akkor nincs kit legyőzni)
Activity kártyák
Papír, vastag filc
pontozólap vagy a társasjáték táblája
video chat felület
Ha nincs senkinek Activity kártyája, az alábbi linkről kimásolhatunk szavakat:
https://www.okosjatek.hu/activity_szavak
Az Activity játék során szavakat, fogalmakat kell
lerajzolni,
körbeírni vagy
elmutogatni
úgy, hogy a társaink kitalálják azt.
A próbálkozásaikra reagálhatunk, hogy jó irányba indultak vagy nem, de vigyázzunk, hogy a játék ne menjen át barkochbába. Fontos, hogy a játékot valóságosan is játsszuk el!
Nincsenek csapatok, mindenki sorra kerül és mindenkinek szól a feladvány. Az kap pontot, akinek sikerül úgy magyarázni, hogy valaki kitalálja a feladatot és az, aki kitalálta.
Ha mindenkinek van otthon Activity kártyája, akkor a saját paklijából húz, amikor rá kerül a sor, hogy mutogasson, körülírjon vagy rajzoljon. Ha valakinek nincs, annak kamerán keresztül mutassunk meg egyet, miközben mindenki más becsukja a szemét.
Az nyer, akinek a játék végén a legtöbb pontja van. Lépegethetünk a játéktáblán a bábukkal vagy, kitűzhetünk egy ponthatárt, ameddig tart a játék. Minden játékos felváltva rajzoljon, mutogasson vagy beszéljen!
Egy kis extra a tanárnak, szülőnek:
A játék során ismert fogalom felismerése folyik, korlátozott információátadással. Ezáltal a fogalmak jellemző tulajdonságain elgondolkodnak, speciális és általánosabb tulajdonságokat fedeznek fel, ezzel segítik a kategorizálást.
A játék fejleszti a kreativitást, az asszociációs képességet, hiszen az adott szóhoz kapcsolódó, a fogalmat előhívó dolgokat kell kitalálni annak, aki információt ad a többieknek, a kitalálóknak pedig ezekből az információkból kell esetleg váratlan kapcsolatot teremteni a kitalálandó szóval.
Ez a tevékenység mind az információt adó, mind a kitaláló részéről elvárja a gondolkodás flexibilitását, hogy legyen képes nézőpontot váltani, ha az elképzelt irány nem működik.
Bátorítsuk a gyerekeket, hogy játszanak egymással úgy is, hogy fizikailag nem találkoznak! Meg fognak lepődni, hogy milyen jól lehet így is szórakozni.
Emlékeztetőül a legfontosabb lépések, szabályok:
Játék közben játsszunk! Ne akarjuk minden egyes lépés után elmagyarázni a gyereknek, hogy mi volt a tanulság, mit kellett volna tenni – ha erre van igény, azt a játék után meg lehet beszélni.
Tilos elárulni, hogy a játék mit fejleszt!
Felhasznált forrás:
prof. Dr. Bagdy Emőke a XXIII. Pszinapszison a derű, humor, vicc, nevetés pszichológiájáról tartott előadásából