Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Pillants be A 21. századi magyartanár módszerei című új kiadványunkba!

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. június 07.

Mitől rendhagyó és igazán 21. századi legújabb – magyartanároknak szóló – kiadványunk? Íme, egy kis ízelítő, hogy kedvet kapj hozzá!

A 21. századi magyartanár módszerei című kiadvány kidolgozásánál a szerző célja az volt, hogy olyan összegyűjtse azokat a gyakorlatokat, módszereket, amit egy alternatív módszerekkel dolgozó iskolában nap mint nap használt.

A módszerek lényege a tevékenykedtető felfedezés, vagyis hogy a gyerekek saját élményeik és tapasztalataik mentén fedezzék fel mindazt, amit tudniuk kell, mindeközben pedig fejlődjenek kompetenciáik. Fontos szempont volt  a szerző számára, hogy olyan elemeket is beépítsen, amik fejlesztik az IKT kompetenciát és olyan gyakorlatban használható tudást adnak a gyerekeknek, ami segítik őket mindennapjaikban, valamint megkedveltetik velük a magyar tantárgyat.

Íme, egy feladat a sok közül:

JELENÍTSD MEG A TÉRBEN!

kép1

 

 

Ahhoz, hogy jól átlássák a gyerekek a rendszerek  elemei közötti kapcsolatokat, sokszor igen hatékony módszer az, hogy bevonjuk őket a rendszerbe, így ők maguk lesznek a részei.

Módszer: drámajáték

Eszközök:  műfajokat és műnemeket tartalmazó etikett  matricák, bármilyen eszköz, amivel fényképet lehet készíteni.

A terem elrendezése: tolják félre a padokat, hogy a terem  közepén nagy tér  legyen a játékhoz. A teremben  három  pontot nevezzenek ki a három  műnem központjaként  és  helyezzék oda  a műnemek nevét tartalmazó táblákat. Ezek elég távol legyenek egymástól, hogy minden gyerek elférjen körülöttük.

A játék időtartama: 10 perc

A játék menete: A gyerekek megkapják a műfajokat tartalmazó etikett matricákat, magukra ragasztják azokat, így  ennek  a játéknak az idejére azzá a műfajjá változnak. Ha nincsen annyi műfaj, ahány gyerek van, akkor párban oldják meg a feladatot. A három műnem táblája jelzi, hogy hol van ezeknek a területeknek, vagy műnem-országoknak  a központja, fővárosa. Madzaggal, vagy fonallal jelölje azt is be, hogy meddig tart egy-egy terület határa, mintha országhatárokat rajzolna.

A gyerekeknek úgy kell elhelyezkedniük a térben  az így kapott országok között, hogy egyértelmű legyen, az a műfaj, akik ők maguk, melyik „ország” polgárai. Gondoljanak  arra  is, hogy  vannak  „kettős   állampolgárságú”műfajok is, ezt úgy tudják megjeleníteni, hogy ha egyik lábukkal az egyik, másik lábukkal a másik „országba” állnak a határ mentén.

Ha elkészült a térkép, akkor felülről (egy székre, vagy asztalra állva) fotózza el őket. Nyomtassa ki a képet, és ezt rajzolják bele a füzetükbe is.

Miért ezt  a módszert válassza?kép2

A műfajok közötti összefüggés és rendszer átlátása nem mindig könnyű. Ha a gyerekeknek csak a saját műfajukra  kell  koncentrálniuk, és  így  kapják meg a teljes képet, akkor sokkal könnyebben átlátják majd azt.

 

TERVEZZ ÚTVONALAT!

kép1

Talán az egyik legnagyobb akadály a magyar helyesírás útvesztőjében  a régies helyesírású családnevek. A gyerekek nehezen tanulják meg ezeket, és sokszor nem is értik azt, miért is van erre  szükségük. Ne habozzon megmutatni nekik, hogy még a digitális világban is mekkora szükségük van ezekre a szavakra!

Módszer: felfedeztető

Eszközök:   számítógép  internetkapcsolattal,  vagy bármilyen  készülék, amin internetkapcsolat van (tablet, telefon, laptop stb.), szólista

A terem elrendezése: tetszőleges

Előkészületek:  A  legjobb, ha  annyi  készüléken  tudja  biztosítani  az internetelérést, ahány gyerek van. Ha erre nincsen lehetősége, akkor alakítson ki párokat, vagy 3 fős csapatokat. Írjon össze minél több olyan intézménynevet, utcanevet, amiknek a nevében régies helyesírású családnév szerepel (Eötvös Lóránd Tudományegyetem,Thököly utca, Batthyány tér stb.).

A játék időtartama: 30 perc

 A játék  menete: A csoportalakítás után minden csapatnak, vagy egyenként  a  gyerekeknek  –  ha  mindenkinek  van  internetelérése   – ossza ki ezt a listát úgy, hogy mindenkinek legyen sajátja. Lépjenek fel az internetre, és keressék meg a Google térképes  rendszerét  (maps.google. com) – ez hazánkban a leggyakrabban használt térképes kereső, valószínű, hogy a gyerekek okostelefonján is van. Sorra tervezzék meg az útvonalat egyik listán szereplő helyről a másikra. Haladjanak az Ön által megadott sorrendben,  és adogassák össze, hogy mennyi ideig tart  a „városnézés” (ne  feledjék,  hogy előtte  járművet  kell választani, mert  nagyon eltérő eredmények jöhetnek ki, ha valaki az autót, más a gyalogos túrát választja).

Ellenőrzés, értékelés: Beszéljék meg, hogy ki merre járt, mennyi időbe telt bejárni az útvonalat.

 

Miértkép2 ezt  a módszert válassza?

Gyakran elhangzik az, hogy napjainkban a digitális technológiának köszönhetően nincs is szükség arra, hogy mindent helyesen írjunk. Ez a játék bebizonyítja, hogy igenis fontos a helyesírás, hiszen ha nem jól gépelik be a gyerekek a szavakat, akkor nem találnak a helyszínre. Emellett olyasmit is gyakorolhatnak, ami a mindennapok szerves része, hiszen ekkora gyerekek már gyakran közlekednek egyedül, mennek az edzésre, vagy haza az iskolából, esetleg  a délutáni különórákra. Hasznos, ha tudják, hogy hogyan tudnak  tájékozódni  a telefonjuk, számítógépük segítségével.

 

Megfűszerkép3ezheti a játékot azzal, hogy különböző járműveket ad a  gyerekeknek, és  a  végén össze tudják hasonlítani, hogy mivel a leggyorsabb  a közlekedés; melyik eszközzel mennyi időt vett igénybe. Ha szeretné jobban megtanítani a digitális térképpel való közlekedést, akkor érdemes ugyanezt eljátszani úgy, ha beállítják az indulás időpontját csúcsidőre, amikor dugó van. Vajon  akkor mivel, milyen járművel a leggyorsabb a közlekedés?

 

 


ikonOlvasószoba

Hogyan legyen 21. századi magyartanár?

Megjelent a Neteducatio új szakmai kiadványa, amivel ezúttal a magyartanárok munkáját segítjük. Ötletek, játékok és igazi 21. századi módszerek!

Tovább olvasom »

Osztályból közösség – az eredményes tanóra záloga

A gyerekek idejük nagy részét az iskolában töltik társaikkal, akikkel együtt tanulnak, dolgoznak, mozognak és a szüneteket is egy térben töltik. Így az, hogy milyen az osztályközösség, jól vagy ros...

Tovább olvasom »

Minősítési tervbe kerülésre várva

Idén kerül be a minősítési tervbe és portfóliót kell írnia? Mit tehet addig, míg arra vár, hogy kiértesítsék a minősítési tervbe való bekerülésről?

Tovább olvasom »