Mitől rendhagyó és igazán 21. századi legújabb – magyartanároknak szóló – kiadványunk? Íme, egy kis ízelítő, hogy kedvet kapj hozzá!
A 21. századi magyartanár módszerei című kiadvány kidolgozásánál a szerző célja az volt, hogy olyan összegyűjtse azokat a gyakorlatokat, módszereket, amit egy alternatív módszerekkel dolgozó iskolában nap mint nap használt.
A módszerek lényege a tevékenykedtető felfedezés, vagyis hogy a gyerekek saját élményeik és tapasztalataik mentén fedezzék fel mindazt, amit tudniuk kell, mindeközben pedig fejlődjenek kompetenciáik. Fontos szempont volt a szerző számára, hogy olyan elemeket is beépítsen, amik fejlesztik az IKT kompetenciát és olyan gyakorlatban használható tudást adnak a gyerekeknek, ami segítik őket mindennapjaikban, valamint megkedveltetik velük a magyar tantárgyat.
Íme, egy feladat a sok közül:
JELENÍTSD MEG A TÉRBEN!
Ahhoz, hogy jól átlássák a gyerekek a rendszerek elemei közötti kapcsolatokat, sokszor igen hatékony módszer az, hogy bevonjuk őket a rendszerbe, így ők maguk lesznek a részei.
Módszer: drámajáték
Eszközök: műfajokat és műnemeket tartalmazó etikett matricák, bármilyen eszköz, amivel fényképet lehet készíteni.
A terem elrendezése: tolják félre a padokat, hogy a terem közepén nagy tér legyen a játékhoz. A teremben három pontot nevezzenek ki a három műnem központjaként és helyezzék oda a műnemek nevét tartalmazó táblákat. Ezek elég távol legyenek egymástól, hogy minden gyerek elférjen körülöttük.
A játék időtartama: 10 perc
A játék menete: A gyerekek megkapják a műfajokat tartalmazó etikett matricákat, magukra ragasztják azokat, így ennek a játéknak az idejére azzá a műfajjá változnak. Ha nincsen annyi műfaj, ahány gyerek van, akkor párban oldják meg a feladatot. A három műnem táblája jelzi, hogy hol van ezeknek a területeknek, vagy műnem-országoknak a központja, fővárosa. Madzaggal, vagy fonallal jelölje azt is be, hogy meddig tart egy-egy terület határa, mintha országhatárokat rajzolna.
A gyerekeknek úgy kell elhelyezkedniük a térben az így kapott országok között, hogy egyértelmű legyen, az a műfaj, akik ők maguk, melyik „ország” polgárai. Gondoljanak arra is, hogy vannak „kettős állampolgárságú”műfajok is, ezt úgy tudják megjeleníteni, hogy ha egyik lábukkal az egyik, másik lábukkal a másik „országba” állnak a határ mentén.
Ha elkészült a térkép, akkor felülről (egy székre, vagy asztalra állva) fotózza el őket. Nyomtassa ki a képet, és ezt rajzolják bele a füzetükbe is.
Miért ezt a módszert válassza?
A műfajok közötti összefüggés és rendszer átlátása nem mindig könnyű. Ha a gyerekeknek csak a saját műfajukra kell koncentrálniuk, és így kapják meg a teljes képet, akkor sokkal könnyebben átlátják majd azt.
TERVEZZ ÚTVONALAT!
Talán az egyik legnagyobb akadály a magyar helyesírás útvesztőjében a régies helyesírású családnevek. A gyerekek nehezen tanulják meg ezeket, és sokszor nem is értik azt, miért is van erre szükségük. Ne habozzon megmutatni nekik, hogy még a digitális világban is mekkora szükségük van ezekre a szavakra!
Módszer: felfedeztető
Eszközök: számítógép internetkapcsolattal, vagy bármilyen készülék, amin internetkapcsolat van (tablet, telefon, laptop stb.), szólista
A terem elrendezése: tetszőleges
Előkészületek: A legjobb, ha annyi készüléken tudja biztosítani az internetelérést, ahány gyerek van. Ha erre nincsen lehetősége, akkor alakítson ki párokat, vagy 3 fős csapatokat. Írjon össze minél több olyan intézménynevet, utcanevet, amiknek a nevében régies helyesírású családnév szerepel (Eötvös Lóránd Tudományegyetem,Thököly utca, Batthyány tér stb.).
A játék időtartama: 30 perc
A játék menete: A csoportalakítás után minden csapatnak, vagy egyenként a gyerekeknek – ha mindenkinek van internetelérése – ossza ki ezt a listát úgy, hogy mindenkinek legyen sajátja. Lépjenek fel az internetre, és keressék meg a Google térképes rendszerét (maps.google. com) – ez hazánkban a leggyakrabban használt térképes kereső, valószínű, hogy a gyerekek okostelefonján is van. Sorra tervezzék meg az útvonalat egyik listán szereplő helyről a másikra. Haladjanak az Ön által megadott sorrendben, és adogassák össze, hogy mennyi ideig tart a „városnézés” (ne feledjék, hogy előtte járművet kell választani, mert nagyon eltérő eredmények jöhetnek ki, ha valaki az autót, más a gyalogos túrát választja).
Ellenőrzés, értékelés: Beszéljék meg, hogy ki merre járt, mennyi időbe telt bejárni az útvonalat.
Miért ezt a módszert válassza?
Gyakran elhangzik az, hogy napjainkban a digitális technológiának köszönhetően nincs is szükség arra, hogy mindent helyesen írjunk. Ez a játék bebizonyítja, hogy igenis fontos a helyesírás, hiszen ha nem jól gépelik be a gyerekek a szavakat, akkor nem találnak a helyszínre. Emellett olyasmit is gyakorolhatnak, ami a mindennapok szerves része, hiszen ekkora gyerekek már gyakran közlekednek egyedül, mennek az edzésre, vagy haza az iskolából, esetleg a délutáni különórákra. Hasznos, ha tudják, hogy hogyan tudnak tájékozódni a telefonjuk, számítógépük segítségével.
Megfűszerezheti a játékot azzal, hogy különböző járműveket ad a gyerekeknek, és a végén össze tudják hasonlítani, hogy mivel a leggyorsabb a közlekedés; melyik eszközzel mennyi időt vett igénybe. Ha szeretné jobban megtanítani a digitális térképpel való közlekedést, akkor érdemes ugyanezt eljátszani úgy, ha beállítják az indulás időpontját csúcsidőre, amikor dugó van. Vajon akkor mivel, milyen járművel a leggyorsabb a közlekedés?