Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Ovisarok – Bakonyi Anna írásai 5. Ünnepek és hétköznapok – az ünnep beolvadása és kiemelkedése, együtt a szülőkkel

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. október 18.

 

A szülőkkel történő együttműködésnek egy sajátos területe lehet az ünnep, az ünneplés, hiszen minden ünnep akkor szép, és akkor jó, ha azt minél többen, közösen éljük meg.

A közös ünneplés akkor jelent együttes örömet, ha az ünnep „forgatókönyve” nem előre megírt, betanult, sok-sok próbát igénylő, már-már az unalomig gyakorolt módon zajlik, hanem valóban: a közös együttlét örömének megélésével. Az ünnep egy lehetőség az örömteli együttlétre, mert ünnepelni jó! Az ünnep szünetet jelent, „levegővételt kényszerít” ki a tennivalók sokasága mellé. Egyúttal hagyományokat örökíthet át kisebb és nagyobb közösségek életében, ezzel is segítve azok fennmaradását, egységességét. A tradíciókra lehet várni, áhítattal készülni, különösen akkor, ha ezek nem merevek, hanem lehetőséget adnak a kreatív készülésre, a várakozás izgalmára. A közös készülés, az együttvárás önmagában is közösségkovácsoló erő. Jó, ha hosszantartó a rákészülés.  Ugyanakkor a jó ünnep nem rövid, egy meghatározott ideig tartó napirendi pont, hanem hosszú, az együttlét, a közös cselekvés, az egymásra figyelés egy nagyon szép lehetősége.

Az óvodai ünneplés annál átélhetőbb, minél sf9f513a3e169fbe1123790c2db3324f3zínesebb programokat szervezünk, a gyerekek – szülők – pedagógusok közös létének minél szélesebb tárházát tervezzük meg, megtartva a hagyományos ünnepeket, kiegészítve a helyi sajátosságokkal és lehetőségekkel. Már ebbe a tervező folyamatba is be lehet vonni a szülőket. Ők mire vágynak, vagy mit javasolnak. Az előkészület is lehet közös, részben az ünnep tartalmára, részben annak lebonyolításra vonatkozóan, de közös lehet a konkrét feladatok megosztása velük: beszerzések, gyűjtések, sütés, díszítés, stb. A gyerekek titokban tarthatják, hogy ki mivel készül otthon, ez fokozhatja az izgalmat, s még inkább örömtelivé teszi a készülést. De a fordítottja is jó: a gyerekek megosztják egymással, hogy mely család mivel járul hozzá az ünnephez, és ez segíti a gyerekek egymás családjáról történő tájékozódást, erősíti a családhoz tartozást, ugyanakkor növeli az óvodai csoporthoz való tartozást is. De az is megoldás, ha a szülőknek készül meglepetés, és csak az előkészületekbe vonjuk be őket, vagy éppen az ellenkezője: a szülők és az óvodapedagógusok közösen készülnek, hogy meglephessék gyerekeiket valami széppel- és jóval.

Az ünneplés lehet egy csoporté, de lehet olyan is, amely az egész óvodát érinti, sőt, adott esetben túlmutathat az óvodai közösségen, bevonva a település más egységeit is. Persze mindegyik változatra másképp kell készülni. Az ünnep lehet rövidebb-hosszabb, lehet az épületben, vagy annak udvarán, de megtartható a természetben is. A döntés az ünnep jellegétől és az adott lehetőségektől függ.

Sokféle ünnep létezik, amelyeket kategóriákra lehet bontani. A nemzeti ünnepek minden magyar óvodában nagyjából azonos tartalommal bírnak. Itt azt érdemes tehát érzékeltetni, hogy a közös vonások „csak”a magyaroké, és épp ettől szép. Az ünnephez tartozó hagyományokat, szokásokat és sajátos eszközöket a gyermekek felismerik az óvodán kívül is (zászlók, huszárok, stb.) és éppen ez a felismerés teszi őket boldoggá. A „mi is így csináltuk, mi is ilyet festettünk, készítettünk” élménye erősíti az identitást a közösséghez tartozást. Természetesen az nagyon jó, ha a más nemzetiségek ünnepét is megismerhetik a gyerekek, ott, ahol ennek számszerűen is van jelentősége.

A hagyományos, részben vallási és családi ünnepek megint másféle készülést igényelnek. Sokan képviselik azt, hogy „csak” a készülődés legyen jellemző, ne maga az ünnep, hogy az legyen a családé.

Az Ovisarok következő témája: A vegyes csoport „ügy” – együttlétben, együttműködve

Az Ovisarok – Bakonyi Anna írásai sorozatunk előző részeit az alábbi linkeken olvashatja:

  1. Könnyű átlépés – az óvoda-iskola átmenetről
  2. „Kiváltságok” – eszi – nem eszi, alszik – nem alszik…
  3. Ez melyik? – a játék, a tanulás és a munka-jellegű tevékenység összefüggései
  4. „Élményeszencia” a művészetekben – terápiás hatású művészetek és a játék

A kép forrása: coralievallageas

Azonnal felhasználható feladatterveket, kreatív ötleteket talál az óvodai megemlékezések, ünnepek megtartásához az alábbi kiadványunkban:

Óvodai ünnepek könyve