Csányi Judit, az I. Modern Pedagógus konferencia előadójának új sorozata.
Azt, hogy egy pedagógus hogyan gondolkodik ma az oktatásról nagyban befolyásolja, hogy miket olvasott korábban, mely nagy pedagógusokat választotta példaképéül, milyen tapasztalatokat szerzett napi gyakorlatában. Egy képzeletbeli utazásra hívlak először a múltba, gyere velem, megmutatom én kiket láttam ott és miért kedveltem meg őket. Azért hívlak magammal, hogy megértsd aztán a jelenben tett lépéseimet, gondolataimat: hogyan gondolkodom én a ma iskolájáról, milyen legyen ma a jó iskola?
Van egy közös pont minden iskolában, akikről mesélek neked: ez pedig a személy-/gyermekközpontú oktatás. Sok-sok pedagógus példa van előttem…vannak ma is Magyarországon jó iskolák.
- Az Új Iskola: 1915-ben sikerült elindítani az első tehetséggondozó iskolát Magyarországon. Alapítója: Löllbach Emma volt, akit később csak Emmi néninek hívtak. A keleti bölcsek tanácsát követte: Szót fogadni, együttműködni, eltérni, mivel folyton tanult, képezte magát, kiemelkedő tudással rendelkező pedagógussá vált. Miután jól megtanulta az új módszert, barátokat, társakat keresett maga mellé, akikkel hasonlóan gondolkodva együtt tudtak munkálkodni, majd bátorságot gyűjtött a változtatásokhoz is: a saját gondolataival, egyéniségével egészítette ki a látottakat. Vezérelvük a szeretet volt.
- Mária Montessori (orvos) nem tudott belenyugodnia abba, hogy vannak gyerekek, akik képezhetetlenek. Módszerében az érzékszervek fejlesztésével, tapasztalatok gyűjtésével segítette tanítványait ahhoz, hogy fejlődjenek. „Segíts nekem, hogy magam is megcsinálhassam!– vallotta.
- Winkler Márta Kincskereső iskolája a hazai reformtörekvések egyik nagyszerű példája. Nála a gyermek volt a legfontosabb: szeretettel nevelt, célja az volt, hogy maradandó tudást kapjanak a kicsik. Kinek kaloda, kinek fészek c. írása ma is hasznos olvasmány minden pedagógus számára.
- Budapesti Gyermekek Háza: már 25 éve végez olyan példaértékű tanító munkát, mely a magyar közoktatásnak egy különleges szigete. Más képességű és tehetséges gyermekek együttes nevelése, személyközpontú oktatása, sikeres példa előttem és erőt a mindennapokhoz.
Hogy milyen iskolában szeretnék tanítani? Erre a kérdésre a budapesti Gyermekek Házánál találtam meg a választ: Amit jellemeznek a következők: személy/gyermekközpontú oktatás , a gyermek életkori szükségleteinek megfelelő, egyéni bánásmód, kölcsönös tisztelet, szeretet, természet közeliség, heterogén osztályok, élményközpontú, cselekvéses tanítás, szöveges értékelés, konstruktív ismeretszerzés, nyílt végű feladatok adása, a kreatív gondolkodás fejlesztése, együttműködés (tanár-tanár, tanár-szülő, tanár-gyerek megfelelő kommunikációja), szülők bevonása az oktatásba, megfelelő kommunikáció velük, pályakezdő kollégák mentorálása, belső képzések fontossága, differenciált tananyag, projektek alkalmazása.
Hogy hogyan valósítjuk meg ezeket az elveket a mai iskolában, erről írok a következőkben.
A cím forrása: Klein Sándor: Tanulni jó c. könyve
Csányi Judit
Óvoda-iskola átmenethez szeretettel ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/ember-gabriella-utazas-a-varazsosvenyen/