Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A kaméleon-pedagógus így csinálja 7. rész: Mire valók a mesék az iskolában?

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. március 01.

Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren is túl, élt néhány bölcs király s királynő, akik a Napnál is fényesebben látták, hogy évtizedek alatt nemhiába gyűjtötték össze őseink a szebbnél szebb meséket. Gondoltak egyet, hogy fel lehetne használni ezeket a különféle testi és lelki bajok gyógyításában.  Az ötlet híre hetedhét országon túl szárnyalt, és bizony ma már az oktatásban is egyre többen mesélnek…A biblioterápia, vagyis a könyvekkel való gyógyítás nem új keletű dolog, a meseterápia pedig egyre ismertebb és népszerűbb módszer. Itthon több fajta irányzata is van. Alkalmazzák az egészségügyben, a lelki tanácsadásban és az oktatásban is. Egyes szakértők abból a sajátságos helyzetből indulnak ki, hogy nincs az életünkben olyan helyzet, amelynek ne lenne a magyar népmesék között egy megfelelő párja.[1]

Mielőtt úgy döntenénk, hogy szívesen segítségül hívnánk a módszert, nem árt részletesebben utánajárni,[2],[3] hogy pontosan miről is szól, viszont egy-két mesei elemet bátran bevethetünk a különféle korú tanulóknál.

Kisebbeknél mesékkel fejleszthetjük az empátiás és a kommunikációs készségeket. Elmondhatják kedvenc meséjüket, bemutathatják saját magukat egy meseszereplő helyébe bújva, vagy illusztrációt készíthetnek a kedvenc történetükhöz. A kreativitás fejlesztéséhez jó ötlet, ha egy mesét megkezdünk, amit aztán a tanulóknak kell befejezni, akár láncmeseként.

A mesehősökön keresztül beszélhetnek a gyerekek vágyaikról, örömeikről vagy épp félelmeikről is, megismerhetnek más nézőpontokat, de mindig vezessük rá őket, hogy kellő kitartással és bátorsággal le tudják győzni a félelmüket jelképező sárkányokat, és bizony elnyerhetik királyságukat! De vajon kinek mit jelent királynak vagy királynőnek lenni? Erről is sokat lehet beszélni.

A felsősök, sőt a középiskolások is kedvelik, ha egy mesén keresztül közelítünk meg egy témát, hiszen így egy kis időre visszarepülhetnek a gyerekkorukba, ugyanakkor hamar rájönnek, hogy ezek a szövegek nemcsak szórakoztatnak vagy elkápráztatnak, hanem nagyon gyakran komoly, mély tartalmakat rejtenek magukban.

Az önismeret vagy a verbális kifejezőkészség fejlesztésénél, konfliktuskezelésnél sokat segíthet egy jól kiválasztott mese, mint ahogy empátiára, toleranciára vagy épp hatékony életvezetésre nevelhetünk vele.   

Nagyobbaknál, kamaszkorban gyakori téma a párkapcsolat, ám sokszor a lányok és a fiúk „cikizik” egymást. A négy férfi meg egy nő című népmesét[4] habár afrikai alkotásként tartják számon, jól lehet vele dolgozni osztályfőnöki órán vagy diákönkormányzati napon, ha a tanulókkal a párválasztásról és a párkapcsolatokról szeretnénk beszélni.

Ráhangolhatjuk a témára őket úgy, hogy külön csoportba ültetjük a lányokat és a fiúkat, majd színes plakátot készíttetünk velük az ellenkező nem pozitív és negatív tulajdonságairól. Ezeket beszéljük meg megfelelő tanári facilitálással, reagáljunk az állításokra, és adjunk lehetőséget, hogy mindenki elmondhassa a véleményét! Közben érdemes felhívni a sztereotipizálás veszélyeire a figyelmet.

Ezt követően kezdjük el felolvasni vagy elmondani a Négy férfi meg egy nő című mesét, de egy ponton, még mielőtt kiderülne, hogy nehéz olyan társ nélkül élnünk, akik jól kiegészít minket, szakítsuk meg a történetet, hogy a tanulók saját elképzeléseik szerint folytathassák azt.

Miután mindenki előadta a befejezett meséjét, aki szerette volna, olvassuk végig az eredeti történetet, és hasonlítsuk össze a gyerekek által írt különféle variációkkal! Megfelelő hozzáállással tanulságos beszélgetés kerekedhet így a tartós párkapcsolatról, a kölcsönös a tiszteletről, a felmerülő magánéleti problémák, személyes válságok emberséges rendezéséről vagy épp a megértésről és elfogadásról.

Természetesen más népmesét is felhasználhatunk a téma feldolgozásához, hiszen az összegyűjtött magyar népmesék nagy kincsek a nevelésben és az oktatásban is.

A foglalkozás végén akár a Gary Chapman-féle[5] tesztet megmutathatjuk a tanulóknak, hogy jobban megismerjék önmaguk és mások „szeretetnyelvét” a tartósabb és boldogabb kapcsolatok reményében.

Sajátos hangulatú, érdekes, motiváló órákat tarthatunk a mesebirodalom megnyitásával.

Fegyverneki Gergő

[1] Boldizsár Ildikó (2010): Meseterápia. Mesék a gyógyításban és a mindennapokban. Magvető. Budapest.

[2] Boldizsár Ildikó szerk. (2014): A meseterápia a gyakorlatban. A metamorphoses meseterápia alkalmazása. Magvető. Budapest.

[3] Kádár Annamária (2012): Mesepszichológia. Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó. Budapest.

 Kádár Annamária (2014): Mesepszichológia 2. Útravaló a kényes nevelési helyzetekhez. Kulcslyuk Kiadó. Budapest.

[4] Boldizsár Ildikó (2007): Mesék nőkről férfiaknak. Magvető. Budapest.

[5] Gary Chapman (2013): Egymásra hangolva. Öt szeretetnyelv a házasságban. Harmat Kiadó. Budapest.


ikonOlvasószoba

A kaméleon-pedagógus így csinálja 6. rész: Hogyan legyünk interaktívak interaktív tábla nélkül?

Magad uram, ha szolgád nincs. Legújabb írásunknak ez lehetne a mottója, hiszen ahhoz szeretnénk praktikus tippeket adni, hogy mit tudunk kezdeni, ha a digitális generációt valamilyen ötletes intera...

Tovább olvasom »

A kaméleon-pedagógus így csinálja 5. rész: Hogyan tanítsuk a jó prezentációkészítést?

A prezentációk hatékony és eredményes színfoltjai lehetnek a tanóráknak, de vajon mitől lesz igazán jó egy digitális bemutató?

Tovább olvasom »

A kaméleon-pedagógus így csinálja 4. rész: Hogyan tegyük igazán izgalmassá és emlékezetessé az iskolai ünnepségeket?

Iskolai ünnepséget szervezni soha sem volt könnyű és hálás feladat. Napok, esetleg hetek, telnek el úgy, hogy semmi eredeti nem jut eszünkbe, majd következik a forgatókönyv megírása, és még a lelke...

Tovább olvasom »