Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Nyugodt szívvel az iskolában – A relaxáció és a mesék jótékony hatása gyermekeinkre

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. április 25.

Rohanó világban élünk. A XXI. században már a technológia hódít egyre- és egyre nagyobb teret, melynek következtében mind több impulzus ér minket. A TV-ben, az utcára kilépve, a mobiltelefont kezünkbe véve, minden esetben újabb teendők, feladatok és ismeretek várnak ránk. Ez a hatás pedig, befogadóképességükből, természetes kíváncsiságukból fakadóan, gyermekeinkre többszörös hatással bír. Hogyan kezeljük mindezt?

Számunkra ez a csillogó fényekkel teli, minden percben új izgalmakat hordozó világ minden egyes szeglete érdekes, kihívásokkal és kalandokkal teli. Mindemellett pedig ott az iskola, a fiatalabbaknak az iskolába lépés folyamata, mely egy új világ számukra. Stresszel és követelményekkel, elvárásokkal teli, mellyel bizony foglalkoznunk kell, mivel amit gyermekként, fiatalként elsajátítanak, az felnőttként meghatározza őket.

De mit is tehetünk saját magunk, gyermekeink nyugalmáért? Hogyan fejlesszük énvédő mechanizmusaikat, hogyan orientáljuk gondolkodásukat, energiáikat a megfelelő irányba?

Legyen szó energetizálásról, nyugtatásról, feszültségoldásról, gyógyításról, a stressz kezelésről vagy éppen az önbizalom, a magabiztosság növeléséről, a relaxáció megfelelő segítséget nyújthat gyermekeink, csoportjaink számára.

Itt teszem hozzá, nem csak számukra! Hiszen a relaxációt ismerő gyermek és fiatalok felnőttként a meditáció segítségével fejleszthetik még tovább önmaguk, szervezetüket, önismeretüket, stressztűrési mechanizmusaikat. Mára már számos kutatás igazolja, hogy a relaxált állapot hosszútávon jelentős, jótékony változásokat hoz létre a szervezetben.

Visszatérve a gyermekekre: a relaxáció segítségével hatékonyabban képesek kezelni saját sikereiket, kudarcaikat, jobban megismerik saját érzelmeiket, érzékenyebben tudják kifejezni azokat, sőt, társaik felé is nagyobb empátiával fordulnak. Ezek pedig még csak a pszichológiai szintű pozitív hatások (egy része, hiszen szerteágazó hatásai az életünk – életünk – minden területére kihatnak). A gyermekek kognitív szinten is jobban teljesítenek, emlékezőképességük, memóriájuk, információ-feldolgozó képességük is fejlődik, melyek a hatékony tanulás alapfeltételei. Emellett pedig fizikai szinten is számos pozitív hatással jár.

Fiatalabb korban pedig a relaxáció egyik leghatásosabb közvetítője a mese. Egy történet hallgatása már önmagában is ellazítja a hallgatót, de egy mese általi relaxáció, feldolgozással? Szerintem ez tökéletes elegye, alapja a gyermekekben felgyülemlő, hatalmas mennyiségű stressz kezelésének.

Itt szeretnék ajánlani egy, általam igen fontosnak tartott témát feldolgozó, könyvet. Hanula Erika Relaxmesék című kötete pont azt a keresztmetszetet találta meg, melyek számomra nagy jelentőséggel bírnak, ha gyermekekkel foglalkozom: a mesemondás és a relaxáció.

16 mese, különböző témákra, különböző célokkal. Ha fókuszálni kell, ha megnyugodni, ha energiával feltöltődni, megtaláljuk benne. És itt nem csak a mesékről van szó, hiszen a szerzőnő meggyőzően mutatja be a mesék és a relaxáció együttesének nagyszerű hatásmechanizmusát, a vizualizáció, a gyakorlatok jelentőségét. Mindezt érthető nyelvezettel, hasznos tanácsokkal és útmutatókkal mindazok számára is, akik először szeretnék kipróbálni a mesével társított relaxációt.

Az első lélegzetvételtől, az előzetes beszélgetéstől a mese utáni feldolgozásig, rajzolásig mindent megtalálhatunk benne, ami fontos lehet számunkra. Szülőként, tanárként és óvodapedagógusként is.

Szeretném ajánlani ezt a művet mindazon társaimnak (tanároknak, pedagógusoknak, szülőknek és óvodapedagógusoknak), akiket stressz ér, akik érzik, hogy a gyerkőcökben mennyi feszültség gyülemlik fel, akik szeretnének tenni ellene. Azoknak, akik egy olyan környezetet szeretnének kialakítani, ahol a gyermekek nagyobb bizalommal, őszintébben, nyíltabban tudnak kommunikálni, és nyugodtabban, boldogabban fejlődni, és azoknak, akik még egy kis színt, életet és energiát szeretnének mindennapjaikba becsempészni.

 

Búcsúzom a szerző szavaival. Azt hiszem, ebben minden benne van:

„…Ez pedig olyan, mintha egy gőzgépen egy szelepet adnánk az emberek kezébe, ahol a felesleges nyomást rendszeres időközönként ki tudják engedni. Ez pedig a testi-lelki kiegyensúlyozott élet egyik kulcsfontosságú eleme!”

/Hanula Erika/

 

Írta: Kőszegi Bálint


ikonOlvasószoba

A kaméleon-pedagógus így csinálja 7. rész: Mire valók a mesék az iskolában?

Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren is túl, élt néhány bölcs király s királynő, akik a Napnál is fényesebben látták, hogy évtizedek alatt nemhiába gyűjtötték össze őseink a szebbnél ...

Tovább olvasom »

Modern tanító 1. rész: „öröm nélkül nincs igazi tanulás”

Csányi Judit, az I. Modern Pedagógus konferencia előadójának új sorozata. Azt, hogy egy pedagógus hogyan gondolkodik ma az oktatásról nagyban befolyásolja, hogy miket olvasott korábban, mely nagy p...

Tovább olvasom »

Modern tanító 2. rész: „játszani is engedd…”

Az adaptív oktatási környezet létrehozásán fáradozom. Úgy gondolom, hogy a frontális oktatás ideje régen lejárt. Nem a frontálissal van baj, hanem az interaktivitás hiányával. Alsó tagozaton nagyon...

Tovább olvasom »