Az előző cikkben a pedagógusok szakmai hatékonyságát támogató kooperáció fontosságára igyekeztem rávilágítani. Kollégákkal vagy más intézményekkel való együttműködésből, rajtunk kívül, a tanulóink is profitálhatnak. A korábban felsorolt lehetőségeken túl a tanórakutatás egy innovatív pedagóguskollaboráción alapuló szakmai fejlődést biztosító módszer. A tanórakutatása (lesson study) elterjedőben lévő oktatásfejlesztési forma, amit tekinthetünk a tanári, szakmai kompetencia fejlesztés új eszközének, oktatási minőségbiztosítási módszernek vagy az oktatási rendszer reformjának. Ami biztos, hogy a tanári együttműködés új módszere.
Tanórakutatás célja a pedagógusok szakmai fejlődésének elősegítése, lényege a szakmai együttműködés. Oly módon, hogy a tantermi szinten megvalósuló, valódi gyakorlaton alapú oktatást tanulmányozzák együtt a kollégák. A tanórakutatás három fő szakaszból áll: tervezés, megfigyelés és visszajelzés.
- Tervezés: A tervezés során a munkacsoport meghatározza a fejleszteni kívánt témát vagy a megoldandó problémát. Szakirodalmak feldolgozásával, egyéni megfigyelésekkel gyűjtenek információkat, majd megtervezik a kutatási órát, amin probléma/cél van a középpontban.
- Megfigyelés: A kutatási óra megfigyelése. Az előre meghatározott szempontok alapján végzik az obszervációt a pedagógusok, fókuszálva a megvalósulás vizsgálatára.
- Visszajelzés: A kutatási óra napján tartják a diszkussziót. A kutatási óra megfigyelésének eredményeit összegzik, elemzik és megbeszélik a résztvevők.
A tanórakutatás egységeinek megvalósítását követően a résztvevők kezdeményezhetnek egy újabb kutatási órát vagy az egész kutatás összegzését és értékelését.
Mégis miben más, mint az itthon megszokott hospitálás? Az együttműködő pedagógusok közösen tűznek ki célokat, tervezik meg a kutatási órát, amit akár több kolléga, több módon is bemutathat. Közös „terméket” vizsgálnak, elemeznek, fejlesztenek, és nem bírálnak. A fókuszban nem a pedagógus személye van, hanem az előzetesen megbeszélt módszerek megvalósulásának minősége.
A tanórakutatás autentikus, gyakorlati megvalósítását a hazai keretek még nem segítik. Azonban kis lépésekben, mikro szinten érdemes belevágni. Kezdeményezőnek, innovatívnak lenni sosem hátrány.
Első lépések:
- tanulócsoport létrehozása
- közös célok kijelölése
- időpontok, „meetingek” meghatározása
Mi kell mindehhez? Bizalom. Amire igen nagy szüksége van a kor emberének.
Írta: Kovácsné Rockenbauer Réka
Források:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00111/2007-02-ta-Gordon-Tanorakutatas.html
https://www.jica.go.jp/project/english/indonesia/0800042/02/index.html
Fotó: http://www.laineschmidt.com/communicationtips/2016/10/13/school-360-part-6-pro-tips-for-educators