Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Modern tanító 7. rész: A kreatív gondolkodáshoz vezető út

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. május 17.

Magyarországon jelenleg két kidolgozott sakkmódszertani program van az oktatásban: az egyik a Telkiben működő Pipacsvirág Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sakk-logika programja, a másik a Polgár Judit által kidolgozott tehetségfejlesztő sakk, a Sakkpalota program.

 A Sakkpalota program 2013 óta választható tantárgyként is oktatható, a Nemzeti Alaptanterv része. Én ezzel dolgozom már 4. tanéve.

A Polgár Judit Sakk Alapítvány által kidolgozott komplex képességfejlesztő programnak nem az a célja, hogy sakkbajnokokat neveljünk, hanem az, hogy a sakk szabályrendszerének használatával a gyerekek általános, komplex készség- és képességfejlesztését valósítsuk meg. A tananyagfejlesztő Őryné Gombás Csilla, maga is gyakorló tanító, köszönet az áldozatos munkájáért, átadott tudásáért!

A sakkpalota lakóit, a sakkbábokat mesés környezetbe helyezték, Sakkpalotában laknak, lerajzolták, elnevezték, így a gyerekek külön-külön megszerethetik őket, érzelmi kapcsolat alakul ki közöttük, ezért a hozzájuk kapcsolódó feladatokat sokkal nagyobb kedvvel végzik. Különlegessége a programnak, hogy minden tantárgyba bevonható. A számos játékos tevékenységet tartalmazó óvodai és alsó tagozatos program kiváló segítője a tanítónak abban, hogy a gyermeki motivációt sokáig fenntartsuk, kreatívan gondolkodó gyerekeket neveljünk. Rengeteg eszközzel – sakkdobókocka, sakkbabzsák, korona, álarc, sakktallér, dominó, kirakó, Sakkpalota képek, sakkábécé, sakkszorzó…- segítik a fogalmak megértését, játékos tevékenységen keresztül taníthatunk vele. A sakkverseket a tanulóim gyorsan megtanulják, a sakkdalt a gyerekek éneklik, így a szabályokat gyorsan megjegyzik. A sakkpalota képét, az előre gyerekek által kiszínezett sakktáblát laminálom, és tollal tudunk rá írni – pl. tájékozódási feladatok megoldásait, majd letöröljük és újra írhatunk rá. Szókincsbővítésre, irány- és megfigyelési, valamint memóriafeladatokra, számtalan kisiskoláskori képesség fejlesztésére tudjuk használni.

A sakkbáboknak értéke is van, ezekkel matematikai műveletek végezhetők: sokkal pontosabban számolnak, nagyobb kedvvel gondolkoznak, ha a sakkbábok adják fel a feladatokat! Tanítványaimnál azt figyeltem meg, hogy ezek után az órák után már nem elégszenek meg egy megoldással, mindig keresik a változatos utakat. A gyerekek ezt az órát nem tanulásként, hanem játékként élik meg, és közben észrevétlenül fejlődnek. Sokan megtanulnak sakkozni is. Az igazán érdeklődőket sakkoktatókhoz irányítjuk és versenyezhetnek is. Tehetséges és tanulási képességeikben hiányt mutató tanulóim egyaránt kedvelik ezeket a foglalkozásokat. A programhoz kötődik egy weboldal is, mely segíti a tanórákat és a szülőket is: www.sakkpalota.hu

A digitális kor gyermekeinek elengedhetetlen eszköze a sakk tanulásához a Sakkjátszótér applikáció: http://www.sakkpalota.hu/index.php/hu/sakk-top/app

Használunk tankönyvet, munkafüzetet, van tanári kézikönyv segédletünk is, kiegészítve mozgásos játékleírásokkal, kereszttantárgyi hivatkozásokkal, képességfejlesztő feladatokkal. Bevonom a technikai lehetőségeket is: a feladatok egy része Notebook programban interaktív táblán is megjelenik, de a mobil eszközök használata (tablet, okostelefon) is színesíti foglalkozásainkat.

 

Igazán hatékony eszköz: a sokoldalú képességfejlesztés eszköze, ahol összeér a tanulás és a szabadidő.

kf

 

Az ország különböző pontjain, ha tanítványaim kirándulni járnak, mindig kipróbálják a nagy szabadtéri sakkokat -Hévíz, Balaton, Szarvas, Gyula…sokfelől kaptam képeket:

 

kf2

 

Érdeklődésem mindig olyan eszközök felé fordul, melyekkel megvalósítható a játékos tanítás, tanulás, gondolkodásfejlesztés. Ha a gyermek és a tanító is jól érzi magát a tanórán, biztosak lehetünk benne, hogy jó úton járunk! Ebben erősített meg az a konferencia és tehetségnap is, melyet Kecskeméten tartottak a Bányai Júlia Gimnáziumban: 2017. április 8-án Robotika óvodától egyetemig címmel.

Élmény volt az eszközöket kipróbálni, nekünk, tanítóknak is! Érdemes módszereinket újítani, tanulni, hogy tanítványaink szeressenek tanulni!

Csányi Judit

Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/


ikonOlvasószoba

Modern tanító 6. rész: „A játszótársam, mondd, akarsz-e lenni, akarsz-e mindig, mindig játszani”

Tapasztalatom szerint a játékok segítségével könnyebb tanulni is. Az utóbbi években tagja lettem számos tanítók számára alakult, Facebook-on működő csoportnak, ahol a tagok egymásnak szívesen adnak...

Tovább olvasom »

Modern tanító 5. rész: Olvasni jó!

Olvasástanítás módszerem: Meixner Ildikó:Játékház tankönyvcsalád alapján Minden módszer hat, amiben a pedagógus hisz! – ezt a mondatot Gyarmathy Éva mondta nekem az ELTE szakirányú továbbképz...

Tovább olvasom »

Modern tanító 4. rész: Jó gyakorlat az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában – Csodavilág program

Szerencsés helyzetben vagyok, mert olyan iskolában taníthattam, ahol az iskolavezetés teljes támogatását élvezhettem, (élvezhetjük kollégáimmal együtt) abban, hogy új módszereket kipróbálhassunk, m...

Tovább olvasom »