A tananyagot csak kissé módosíthatom, de abban szabadságom van, hogy milyen eszközöket választok a tanításomhoz. A döntésemet elsősorban az befolyásolja, amiről a cikksorozatom elején írtam: a 21. századi képességek fejlesztésének változatos útjait keresem.
Gyakorlatom alakítása közben néhány megfigyelést tettem, amit szívesen megosztok most: Úgy gondolom, hogy a legfontosabb, amit tennem kell, az a gondolkodási műveletek fejlesztése, hiszen ez hat a gyermek egész tanulási folyamatára.
A mai gyerekek gondolkodása nem rosszabb, mint az előző korosztályoké volt, hanem MÁS. Ezt tudva a pedagógusnak hidat kell építeni a különböző tudások között. Nagyszerű eszköz ehhez a társasjátékok használata, a mozgás fejlesztése és a zenei nevelés (dr. Gyarmathy, 2006). A megváltozott világban új területek lesznek fontosak, így a problémamegoldó, algoritmikus gondolkodás fontossága kerül előtérbe. Számos jó, kicsiknek egyszerűen használható felület van, – érdemes velük megbarátkozni – melyek tanítási időben vagy napközis, szakköri keretben remek időtöltésnek bizonyulnak.
Kódolás alapjainak elsajátításához gyerekeknek:
https://blockly-games.appspot.com/puzzle?lang=hu
https://blockly-games.appspot.com/
http://www.bakaibalazs.hu/2015_02_01_archive.html
Nem régen találkoztam és próbáltam ki az óvodás kortól remekül használható, programozható eszközt: ez a Bee-bot (programozható méhecske). Facebook-os csoportja is van, ahol segítséget kaphatunk: https://www.facebook.com/groups/430239413850665/?fref=ts
Miért az IKT? Sok lehetőséget találok bennük, melyek miatt érdemes a tanításban használni: a gyerekeket motiválja a feladat megoldására, gondolkodásra késztet, elősegíti a csapatmunkát, kreativitásra ad lehetőséget, flow-érzéssel párosul a tevékenység, így nem tanulásként élik meg a gyerekek, és mégis közben hihetetlenül sokat fejlődnek! Ha megfelelő alkalmazásokat választunk, akkor alkalmazzák a korábban megszerzett ismereteiket, új tartalmakat hoznak létre, fejlődik a kommunikációs képességük, miközben a projekten dolgoznak és fejlődik IKT-s kompetenciájuk. Nincs olyan alkalmazás, nincs olyan módszer, ami mindenre jó, de meg kell találnunk azokat, amik a céljaink elérésében támogatnak bennünket. Ez egy új módszertan, alkotó, kreatív lehetőség a pedagógusnak, s eközben bennünket is folyamatos megújulásra késztet. Most újdonság a gyermeknek, tetszik, de hogy tartós legyen ez a pozitív hatás, ahhoz a pedagógus ötlete, kreativitása kell: olyan tartalommal töltsük meg ezeket az órákat, melyek újabb és újabb kihívásra adnak nekik lehetőséget. Egy jó módszerrel a sokszor unalmasnak tűnő tananyagot is izgalmassá tehetjük. Számos készséget, képességet tudunk játékosan fejleszteni, melyek az írás-olvasás elsajátításához kellenek.
Beszélgessünk tanítványainkkal, kérdezzük meg véleményüket, ismerjük meg játékaikat, meséiket, így tudunk számukra megfelelő módszereket választva tanítani. Az értelmi intelligencia fejlesztése mellett a ma iskolájának véleményem szerint fontos szerepet kell szánni az érzelmi intelligencia fejlesztésére is. Az erkölcstan- és magyaróráimon ehhez meséket, drámajátékokat használok: Beck Andrea Titok tündér sorozatát, Kádár Annamária Mesepszichológia köteteinek meséit. Boldizsár Ildikó meseterápiás képzései, foglalkozásai, előadásai is nagy segítséget adhatnak ehhez a munkához. Beszereztem Hanula Erika Relaxmesék című kötetét, mely szintén nagy segítségemre lesz. A jobb és bal agyfélteke együttes mozgósítása vezet a leginkább céljaink eléréshez!
A sikeres tanulás kulcsa:
1. Érzékszervek bevonása:
Látás (színek szerepe az abc, a szolmizálás tanításában, sok képpel szemléltetni)
Hallás (megzenésítés, ritmusjátékok, nyelvi játékok)
Mozgás (mozdulatok szerepe az ismeretek rögzítésében, zsonglőrlabda készítése, használata)
Ezek összekapcsolása a drámajáték.
2. IKT bevonása
3. Játék szerepe
” A hatékony tanítás és fejlesztés az érdeklődésre és a hozzáértés örömére épít.” (Gyarmathy Éva)
Kívánok sok izgalmas, kihívásokkal teli tanórát minden kisdiáknak és tanítóiknak!
Szakirodalom ajánló:
Gyarmathy Éva (2006): A tehetség – Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Eötvös Kiadó
Gyarmathy Éva (2007): A tehetség- Háttere és gondozásának gyakorlata, ELTE Eötvös Kiadó
K.Nagy Emese(2014): Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Saját és más pedagógusok jó anyagai ezen az oldalon megtalálhatók, letölthetők. Az általam korábban írtak az Így tanítom…1. és 2. kötetben találhatók:
Csányi Judit
Az említett Relaxmesék című kötetet az alábbi linken azonnal megvásárolhatja: https://neteducatio.hu/uzlet/relaxmesek-lazito-csendesito-mesek-ovodaba-iskolaba/