Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 5. rész: Öncélú látványosság vagy megfontolt pedagógia?

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. február 19.

Nehéz előre megjósolni, hogy vajon mit hoz a jövő oktatása és pontosan milyen eszközök állnak majd rendelkezésre a nevelési-oktatási folyamatban. Az mindenesetre már most biztos, hogy ezeket a részben technikai, részben módszertani újdonságokat tudatosan és kreatívan kell használnia a pedagógusoknak diákjaikkal együtt a korszerű tudásépítésre és más 21. századi készségek (kritikus gondolkodás, innovációs hajlam, problémamegoldás, együttműködés, IKT-használat, önszabályozás) fejlesztésére, hogy ne csak öncélú „látványosságként” kerüljenek elő a digitális eszközök.

Ha figyeljük a neten a különféle szakmai fórumokat, nyugtázhatjuk, hogy a modern tanítás és tanulás iránt elkötelezett pedagógusok ösztönösen éreznek rá a felröppenő újító ötletek között, hogy mit érdemes bevinni az osztályterembe és mi az, ami inkább mellőzendő. Bár korábban, nyári szünetben néhányan fellelkesedtek, amikor kitört a PokémonGo-őrület, majd később a fidget spinner-őrület, hogy milyen jó lesz ezzel motiválni a digitális generációt, mégis szeptember 1. után nem nagyon érkeztek hírek az ezzel kapcsolatos jó gyakorlatokról. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezeket a „találmányokat” ne próbálnák ki órákon, vagy ne vethetnénk be akár mi magunk, hiszen minden tanár és minden osztály más, így soha sem lehet tudni, hol kapnak nagyobb kedvet a tanulók az iskolához.

Ugyanakkor, érthető okoból sokkal jelentősebb az érdeklődés a kódolás, a programozás, a robotika, a virtuális- és kiterjesztett valóság vagy a problémamegoldó tanulás iránt. Ehhez pedig elengedhetetlen a mobileszközökkel is támogatott tanulási környezet kialakítása. A mobiltanulás ugyanis nemcsak az okostelefonokat és tableteket jelöli, de az m-learning kategóriájába tartozik minden más hordozható IKT-eszköz is, így például a laptopok, az e-book-olvasók, az egyre népszerűbb, programozható micro:bit-ek vagy más egyéb mobil, vagyis hordozható interaktív elektronikus panelek.

Ezek között vannak könnyen beszerezhetőek, míg mások borsos árúak, de a pénztárca, az iskolai költségvetés nem lehet akadálya a korszerű tanításnak és tanulásnak. A gyerekeknél lévő mobileszközökkel – még ha csak tanulópáronként vagy kisebb csoportonként csak egy-egy készülék áll rendelkezésre – sokak tehetünk az osztály motiválásáért. Az okostelefonok és/vagy tabletek praktikus és multifunkcionális taneszközzé válhatnak, amellyel a közös tudásépítés és más fontos kompetenciák fejlesztése is támogatható. Ennek tudatos megtervezéséhez számos ötletet összegyűjtöttünk A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak című könyvünkben, amelyet a még kísérletező vagy a technikai újdonságokban már járatosabb kollégák is bátran kipróbálhatnak kedvük és érdeklődésük szerint.

Fegyverneki Gergő

 

 


ikonOlvasószoba

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 4. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni humán tantárgyaknál?

Nincsenek könnyű helyzetben a humán tantárgyakat tanító pedagógusok, hiszen egyenesen az internettel kell felvenniük a versenyt, ha fel szeretnék kelteni az ingerfaló diákok érdeklődését. Bármennyi...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 3. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni természettudományos órákon?

Vajon mennyiben lennének motiváltabbak a diákok kémiából, ha kedvükre kísérletezgethetnének anélkül, hogy bármi bajuk esne? Többet tudnának-e az emberi test működéséről, ha a zsebükből bármikor elő...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 2. rész: Hogyan kezdjünk a mobiltanuláshoz?

  Aki a korszerű tanítás és tanulás mellett teszi le a voksát, minden bizonnyal felfigyel a mobilokban rejlő pedagógiai lehetőségekre. Mielőtt azonban belevágnánk a mobiltanulásba, mindenképpe...

Tovább olvasom »