Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 4. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni humán tantárgyaknál?

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. február 09.

Nincsenek könnyű helyzetben a humán tantárgyakat tanító pedagógusok, hiszen egyenesen az internettel kell felvenniük a versenyt, ha fel szeretnék kelteni az ingerfaló diákok érdeklődését. Bármennyire is közel áll hozzánk egy téma és próbáljuk izgalmasan elmondani a gyerekeknek, bizony néha nem árt, ha van segítség. Ma már számos olyan alkalmazást letölthetünk a mobilokra, amellyel nemcsak látványosan vagy épp játékosan tudjuk közelebb hozni az osztályhoz a tananyagot, de némi pedagógiai tudatossággal nagymértékben fejleszthetjük a különböző készségeket is.

Az Akropolisz interaktív 3D applikációval az ókori Görögországba „kalauzolhatjuk” el a diákokat. Nemcsak a tenger morajlását lehet hallani szinte élethűen, de a dór oszlopok között – az ujjunkat a mobil eszközök kijelzőjén mozgatva – körbejárhatjuk Athéné szentélyét is. Ez után több nyelven, így magyarul is, megnézhető egy kisfilm az Akropoliszról. Sőt ezzel kapcsolatban még egy kvízt is kitölthetnek az érdeklődők, hogy ellenőrizzék, mit sikerült megjegyezniük. A történelem és irodalom mellett más tantárgyaknál is hasznos lehet ez az alkalmazás: rajzórán művészettörténeti érdekességek után kutatgathatunk vagy a perspektivikus rajzolást gyakoroltathatjuk, magyar nyelv vagy angolórán pedig az idegenvezető szerepébe bújva a szövegalkotásra motiválhatjuk a gyerekeket.

A középiskolai felvételi megírása előtt valóságos pontszerzők lehetnek a szólások és közmondások gyakorlására szakosított appok. A SzólásOK változatos és interaktív feladatokkal segít kiigazodni a játékosoknak abban, hogy például mit jelent az “egy gyékényen árulnak” kifejezés. Az eredményes tanulást többek között az is segíti, hogy a gyűjteményben szabadon keresgélhet bárki, sőt az egyes mondatokat megjelölhetjük, így később könnyen előkereshetjük ezeket.

Ugyancsak „feldobhatjuk” az elsőnek unalmasak tűnő helyesírás tanulását a Helyeselj! nevű alkalmazással. A kvízben megjelenő szópárok a gyakran előforduló, tipikus helyesírási hibákra hívják fel a figyelmet, és ezeket segítenek memorizálni.

A írott vagy beszélt szövegek megalkotásához nagy löketet adnak a sztorikockák, hiszen beindítják a tanulók képzelőerejét, ugyanakkor a rajzok kapaszkodót is biztosítanak a bátortalanoknak. Szinte nincs olyan tantárgy, ahol ne vehetnénk hasznát a Story dice-nak. Fejleszthetjük ezáltal a kreativitást, a képzelőerőt, a kommunikációs készséget, sőt a történetmesélés közös öröme miatt még a közösséget is jobban összehozza. Izgalmas történetek, szórakoztató viccek, versek vagy dalok kreálásához is bevethetjük akár nyelvtanból vagy ének-zenéből ugyanúgy, mint nyelvórákon. Így lehet gyakorolni a szövegalkotást, a mondatelemzést, a szólamokat vagy az újonnan megtanult szavakat. Történelemből a csaták ismertetéséhez lehet segítség, rajzból pedig egy képregény elkészítéséhez adhatnak ötletet a történetkockák.

Mint ahogy a múltkori cikkben megemlítettük, hogyan vethetőek be a reálos applikációk a humán tantárgyakban, ugyanúgy a mostani humános alkalmazásoknak is lehet létjogosultságuk a természettudományos órákon. A Story dice-szal matematikaórán akár szöveges feladatokat is alkothatnak páros munkában egymásnak a tanulók, míg a virtuális Akropolisznak kiszámolhatják a kerületét és a területét is.

A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak című könyvben igyekeztünk minél több alkalmazáshoz technikai és módszertani tudnivalókat összegyűjteni a lehető legtöbb tantárgyból, hogyan fejleszthetőek élményszerűen mobilokkal az olyan fontos készségek, mint az információszerzés, a lényegkiemelés, a koncentráció, a kommunikáció, az együttműködés vagy épp a kreativitás.

 

Fegyverneki Gergő

 


ikonOlvasószoba

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 3. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni természettudományos órákon?

Vajon mennyiben lennének motiváltabbak a diákok kémiából, ha kedvükre kísérletezgethetnének anélkül, hogy bármi bajuk esne? Többet tudnának-e az emberi test működéséről, ha a zsebükből bármikor elő...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 2. rész: Hogyan kezdjünk a mobiltanuláshoz?

  Aki a korszerű tanítás és tanulás mellett teszi le a voksát, minden bizonnyal felfigyel a mobilokban rejlő pedagógiai lehetőségekre. Mielőtt azonban belevágnánk a mobiltanulásba, mindenképpe...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 1. rész: Milyen tanítási és tanulási lehetőségek rejlenek a mobileszközökben?

Ha figyeljük a világ vélekedését az iskolai mobilhasználattal kapcsolatban, elég eltérő véleményekkel találkozhatunk, így nem könnyű eligazodni sem pedagógusként, sem szülőként, hogy valójában mit ...

Tovább olvasom »