Nehéz előre megjósolni, hogy vajon mit hoz a jövő oktatása és pontosan milyen eszközök állnak majd rendelkezésre a nevelési-oktatási folyamatban. Az mindenesetre már most biztos, hogy ezeket a részben technikai, részben módszertani újdonságokat tudatosan és kreatívan kell használnia a pedagógusoknak diákjaikkal együtt a korszerű tudásépítésre és más 21. századi készségek (kritikus gondolkodás, innovációs hajlam, problémamegoldás, együttműködés, IKT-használat, önszabályozás) fejlesztésére, hogy ne csak öncélú „látványosságként” kerüljenek elő a digitális eszközök.
Ha figyeljük a neten a különféle szakmai fórumokat, nyugtázhatjuk, hogy a modern tanítás és tanulás iránt elkötelezett pedagógusok ösztönösen éreznek rá a felröppenő újító ötletek között, hogy mit érdemes bevinni az osztályterembe és mi az, ami inkább mellőzendő. Bár korábban, nyári szünetben néhányan fellelkesedtek, amikor kitört a PokémonGo-őrület, majd később a fidget spinner-őrület, hogy milyen jó lesz ezzel motiválni a digitális generációt, mégis szeptember 1. után nem nagyon érkeztek hírek az ezzel kapcsolatos jó gyakorlatokról. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezeket a „találmányokat” ne próbálnák ki órákon, vagy ne vethetnénk be akár mi magunk, hiszen minden tanár és minden osztály más, így soha sem lehet tudni, hol kapnak nagyobb kedvet a tanulók az iskolához.
Ugyanakkor, érthető okoból sokkal jelentősebb az érdeklődés a kódolás, a programozás, a robotika, a virtuális- és kiterjesztett valóság vagy a problémamegoldó tanulás iránt. Ehhez pedig elengedhetetlen a mobileszközökkel is támogatott tanulási környezet kialakítása. A mobiltanulás ugyanis nemcsak az okostelefonokat és tableteket jelöli, de az m-learning kategóriájába tartozik minden más hordozható IKT-eszköz is, így például a laptopok, az e-book-olvasók, az egyre népszerűbb, programozható micro:bit-ek vagy más egyéb mobil, vagyis hordozható interaktív elektronikus panelek.
Ezek között vannak könnyen beszerezhetőek, míg mások borsos árúak, de a pénztárca, az iskolai költségvetés nem lehet akadálya a korszerű tanításnak és tanulásnak. A gyerekeknél lévő mobileszközökkel – még ha csak tanulópáronként vagy kisebb csoportonként csak egy-egy készülék áll rendelkezésre – sokak tehetünk az osztály motiválásáért. Az okostelefonok és/vagy tabletek praktikus és multifunkcionális taneszközzé válhatnak, amellyel a közös tudásépítés és más fontos kompetenciák fejlesztése is támogatható. Ennek tudatos megtervezéséhez számos ötletet összegyűjtöttünk A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak című könyvünkben, amelyet a még kísérletező vagy a technikai újdonságokban már járatosabb kollégák is bátran kipróbálhatnak kedvük és érdeklődésük szerint.
Fegyverneki Gergő