A Minősítés – Az első lépések sorozatunkban cikkenként más-más besorolású pedagógusoknak segítünk abban, hogy a 8 kompetenciának hogyan kell megjelennie a portfólió-készítés és a vizsga során.
Ezen a héten mindenképpen jelentkeznie kell a minősítésre, amit a jelentkezési lap kitöltésével és leadásával tud megtenni. (A jelentkezési lapot az OH elküldte az intézményvezetőjének, tőle kérje el, 2 példányban töltse ki és az egyiket az intézményvezetője fogja eljuttatni az OH-nak).
Miután megtörtént a jelentkezése, bőven van ideje november 30-ig, hogy feltöltse a végleges portfólióját az OH által működtetett informatikai rendszerbe. Ahhoz, hogy portfóliója teljes legyen és egységes egészet alkosson, érdemes átgondolnia néhány dolgoz, mielőtt belekezd az írásába.
A portfólióírást és a minősítő vizsgát is megkönnyíti, ha már most tisztázza azt, hogy mi az a 8 kompetencia, aminek meg kell felelnie, és az Önre, vagyis a Gyakornok besorolásból Pedagógus I-be átlépve miként, hogyan vonatkozik.
1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
- Fontos, hogy tudjon olyan feltételeket biztosítani, aminek hatására a tanulók ki tudják alakítani a gyakorlatban alkalmazható tudásukat, vagyis megtanítsa azt is, hogy miként lehet az ismereteket átültetni a mindennapokba.
- Képes legyen az elméleti és a gyakorlati tudás integrált alkalmazására az óráin.
- Motiváljon.
- Differenciáljon.
- Fejlessze a probléma-megoldási és együttműködési képességüket.
- Olyan módszereket, szervezési formákat alkalmazzon, amik támogatják a gyerekek fejlődését, tanulását és szociális kompetenciájuk fejlődését.
- Képes legyen mind a hagyományos, mind az IKT eszközök adekvát használatára.
2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
- Képes pedagógiai munkáját megtervezni a gyerekek igényei, képességei szerint, valamint az intézménye és annak fenntartójának célkitűzései mentén.
- Képes a tervezés során tanmenetet, tematikus tervet, foglalkozás/tevékenységtervet készíteni.
- Képes meghatározni a tanítandó anyagot, annak struktúráját, felépítését és kiválasztja ennek a tanításához leginkább megfelelő módszert.
3. A tanulás támogatása
- Ismeri a tanulóközpontú tanulási környezet sajátosságait és ezt megfelelően alkalmazza is.
- Képes a bizalomteljes légkör kialakítására.
- Fejleszti a tanulói képességeket.
- Célja az élethosszig tartó tanulás megalapozása.
- Épít a tanulók motivációjára.
- Képes az érdeklődés és a figyelem fenntartására.
4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
- Képes a pedagógiai gyakorlatát elemezni az elméleti tudása és a gyerekek megismerési módszereinek felhasználásával kiegészíteni.
- Felismeri a gyerekek közti szociális, pszichológiai, kulturális különbségeket és képes ezekre építeni munkája során.
5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
- Képes olyan helyzeteket teremteni, amivel elősegíti a gyerekek elköteleződését a közösség felé.
- Tudatosan szervezi a tanulói közösséget.
- Segít a konfliktusok építő jellegű megoldásában.
6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
- Tisztában van alapvető értékelési és mérésmetodikai sajátosságokkal.
- Képes adekvátan megválasztani az értékelés módszerét, formáját.
- Értékelését egyénre szabottan, differenciáltan végzi.
- Fejlesztő értékelést ad és betartja az értékelés etikai szabályait.
7. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Partneri együttműködésre képest a kollégákkal, tanulókkal és a szülőkkel.
- Felismeri és értelmezi a kommunikációs nehézségeket és képes e téren önmagát fejleszteni.
- Képes a szakirodalom értelmezésére.
- Tájékozott az információs források, szervezetek felől.
8. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
- Képes megfogalmazni saját szakmai szerepvállalását.
- Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását.
- Jól tájékozódik a szakirodalomban és ennek tapasztalatait képes beépíteni mindennapi munkájába.
- Képes egyszerűbb kutatási módszerek alkalmazására.
Mielőtt tehát elkezdené a portfólióját készíteni, vagy a minősítésre készülni, érdemes ezek a pontok mentén végiggondolni azt, hogy miként tudja ezt bemutatni.
A Neteducatio ebben is segítségére van: felkészítő anyagunkkal lépésről lépésre segítjük a portfólió elemeinek, megírásában, kifejezetten arra figyelve, hogy támogassuk munkáját abban, hogy melyik kompetenciát hogyan, miként tudja megmutatni az adott egységben.
Müller Andrea