Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mesetarisznya 2020. (12 hónap, 12 mese): 2. Február

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. január 17.

A kesztyű

 

Készítette: Karczewicz Ágnes

Ment-mendegélt egyszer egy öregember a kiskutyájával az erdőben. Hogy, hogy nem, az öreg elvesztette az egyik kesztyűjét. Arra szaladt a kisegér, bebújt a kesztyűbe, és azt mondja: ,,Jó lakásom lesz itt nekem!”

Éppen arra ugrándozott egy béka is, bekukkant a kesztyűbe, és kérdi:

– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér. Hát te ki vagy?

– Én vagyok Brekegő, a béka. Engedd meg, hogy veled lakjak!

– Gyere, nem bánom!

Most már ketten voltak. Arra szaladt egy nyulacska is, meglátta a kesztyűt, és ezt kérdi:

– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér és Brekegő, a béka. Hát te ki vagy?

– Én Tapsifüles vagyok, a nyulacska. Fogadjatok be engem is!

– Gyere, ha kedved tartja! Így már hárman voltak. Egyszer csak arra jön a róka, egyenesen a kesztyű felé tart.

– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka és Tapsifüles, a nyulacska. Hát te ki vagy?

– Én vagyok Csalavér, a róka. Engedjetek be engem is!

– Gyere, ha úgy tetszik! Most már négyen ültek a kesztyűben. Arra jött a farkas is, megállt a kesztyű mellett.

– Ki lakik ebben a kesztyűben?

– Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyulacska és Csalavér, a róka. Hát te ki vagy?

– Én vagyok az Ordas farkas. Befogadtok-e engem is?

– Hát gyere, ha gondolod, hogy elférsz! Bebújt a farkas is. Most már öten voltak. Honnan, honnan nem, egyszer csak arra jött egy vaddisznó.

– Röf-röf- röf! Ki lakik ebben a kesztyűben?

– Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyúl, Csalavér, a róka és Ordas, a farkas. Hát te ki vagy? – Röf-röf- röf! Én vagyok a Röfi disznó. Fogadjatok be a házatokba!

– Mindenki csak a mi kesztyűnkben szeretne lakni, akinek erre tart az útja! Láthatod, hogy magunk sem férünk már el.

– Én még meghúzódom valahogy, fogadjatok be! – Nem bánjuk, gyere! Bebújt a vaddisznó is. Már hatan voltak, de olyan szorosan, hogy meg sem tudtak moccanni. Alig helyezkedtek el valahogy, hallják ám, hogy zörögnek a bokrok. A medve bújt elő, és egyenesen a kesztyű felé tartott.

– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyúl, Csalavér, a róka, Ordas, a farkas meg Röfi disznó. Hát te ki vagy?

– Brum-brum-brum! De sokan vagytok! Én vagyok a Mormogi medve. Fogadjatok már be engem is!

– Hová fogadjunk be, amikor magunk is szűken vagyunk?

– Csak megleszünk valahogy.

– Hát gyere, ha kedved tartja, de csak a kesztyű szélére. Bebújt a medve is. Most mát heten voltak.

A kesztyű már pattanásig feszült. Ekkorára az öreg is észrevette, hogy útközben elhagyta a kesztyűjét. Visszafordult, hogy megkeresse. A kiskutyája előttefutott. Amint szalad, egyszerre csak látja, hogy ott fekszik a kesztyű az úton, és izeg-mozog. Meg is ugatta: ,,Vau-vau-vau!” Az állatok erre igen megrémültek, kiugrottak a kesztyűből, futott, ki merre tudott. Az öreg is odaért, és felvette a kesztyűjét. Itt a vége, fuss el véle!

A terv:

Kiemelt képességfejlesztési területek:

  • Együttműködés, segítségnyújtás, biztonságérzés, érzelmi érzékenyítés
  • Térbeli irányok
  • Téli időjárás jellemzői, öltözködéssel való összefüggései
  • Védekezés a hideg ellen, állatok világa, emberek világa

Hétfő: Mese, vers, mondóka

Új mese: A kesztyű

Ráhangolódás segítése, találós kérdések

A mese illusztrálása zsírkrétával (kedvenc szereplő a kesztyűbe)

Kiegészítő tevékenységek:

Csomó kötésének gyakorlása, kesztyű díszítése varrással

Matematikai játékok (pár –páratlan), irányok

Feladatlap: sorminta folytatás

 

kes1

kes2

Kedd: Mozgásfejlesztés

Mozgásos játékok a tornateremben, a csoportszobában, teraszon, udvaron:

Mozgásanyag az „ötletelő” részben Gergely Ildikó nyomán

Kiegészítő tevékenységek:

Festés és játék a sóval töltött világítódobozban

Egerek barkácsolása dióból

Béka hangszer készítés kupakból

Vershallgatás

Ujj játék

egér1

egér2

Szerda: Környező világ felfedezése

Séta az erdőben (eledelek az erdei állatoknak)

Madáreleség készítése

Beszélgetés: védekezés a hideg ellen, időjárás – öltözködés összefüggései

Kiegészítő tevékenységek:

Nyúl barkácsolása dugóból, róka fonaltekeréssel

Vershallgatás, verselgetés

Taktilis játékok

nyu

Csütörtök: Alkotó munka

Farkas (mozaikkép ragasztás)

Medve (és a többi szereplő) csipeszbáb készítése

Filcből készített kesztyű varrása, fűzése

Kiegészítő tevékenység:

Matematikai játékok: pár – páratlan, csoportosítás megadott szempontok szerint, számlálás, sorbarendezés, tükörkép

Finommotorikát fejlesztő játékok

Kísérlet vízzel, jéggel (kincskereső játék)

Gyógyteák kóstolása, felismerése ízről

s1

s2

Péntek: Ének, zene, tánc

Képességfejlesztés: Egyenletes lüktetés és ritmus összekapcsolása

Új: Ácsorogjunk, bácsorogjunk

Zenehallgatás – kép alkotás – mesék a képekről

Kiegészítő tevékenység:

A mese eljátszása (báb és dramatikus)

Kiállítás a héten elkészült alkotásokból

Mesekönyv összeállítása

Mesekerék készítése papírtányérból

Mese folytatása (Mi történt az állatokkal, miután szétfutottak?)

 

kék

Ötletelő

A hét versei, mondókái, találós kérdései:

Muskát Zsuzsa: Nem kell  

Nem kell reggel mosakodni!
Nem kell sapka, nem kell zokni!
Nem kell nekem cipőt húzni!
Nem kell kabát, kesztyű sem.
Sál meg aztán pláne nem!

Nem is megyek sehová,
se haza, se máshová!
Nem akarok, úgy se járok,
le se ülök, föl se állok,

Csak hangosan kiabálok:
Nem akarok, nem kell, nem kell.
Mondogatom este reggel.

De ha jön a fekete
álommanók serege,
mire elszámolok hármat
Lecsukják a szempillámat.

Nyulász Péter: Kesztyűs kézzel

Hóembernek keze seprű,
nem kell neki bundakesztyű.
Ám az ujjam mint a víz,
keményre fagy, mind a tíz.
Jégcsap nő a helyükre,
húzz kesztyűt a kezemre!

Kányádi Sándor: Aki fázik

Aki fázik, vacogjon,
fújja körmét, topogjon,
földig érő kucsmába,
burkolózzék bundába,
bújjon be a dunyhába,
üljön rá a kályhára –
mindjárt megmelegszik.

Nyisd a kezed, zárd ökölbe, forgasd csuklód körbe, körbe!

Hüvelykujjad ébredezik, testvéreit is ébreszti.

Megölelik egymást jobbról, balról

Zongoráznak, furulyáznak és a végén táncot járnak.

Egy kis házban öt kis szoba sorakozik szépen, öt kis ember bújik oda melegedni télen. Mi az?

Nincs keze, nincs lába, csak tenyere, meg öt ujja.

 

Tíz testvért akarok, télen igen hasznos vagyok.

 

 

Ének:

Ácsorogjunk, bácsorogjunk, tetőfából tüzet rakjunk,

sej meg is melegedjünk, sej meg is melegedjünk.

 

Zenehallgatás:

Vivaldi: Tél /https://www.youtube.com/watch?v=tiQiBBU7Lug&list=PLEjO4_wDaV-QaP1UpeuFp0bm66OIj0XeE/

Debussy: Hópelyhek tánca /https://www.youtube.com/watch?v=dobF8wJWH6w/

 

 

Mozgásos játékok Gergely Ildikó honlapjáról:

Fecskés- sorakoztató j. variációja: „Az egérkék” az erdőben gyűjtik a faágat, jelre bemennek valamelyik kijelölt „kesztyű ujjba” melegedni (kesztyűvel megjelölt kötélkarika), és közben éneklik az Ácsorogjunk dalt, ha vége, lehet újra faágat gyűjteni.
Szobros: Ha jön a kutya és ugat, ledermednek.
Napfelkeltés /gyülekeztető variációja: Amíg süt a nap gyűjtögetik az ágakat, ha lemegy bemennek egy kijelölt kesztyű ujjba.
Tűz – víz – repülő variációja: Ha jön a kutya ledermednek, ha jön a hideg szél, összebújik egy társával, ha lemegy a nap bújjon be a társával kézen fogva az egyik kesztyű ujjba.
Társkereső/”cica” legyen variációja: „Béka legyen, akinek nincs párja” kiáltásra párt keresnek, és a tenyerüket összeérintik. Akinek nem jut pár, kiálthatja: „Béka ….” (a békák szökdelve mozognak)
„Mókusok” ki a házból variációja: 1. „Kesztyűből ki!„ – jelre kiszaladnak egyik „kesztyűből” egy másikat keresve. Minden alaklommal másik ujjat kell felkeresni.
2. U.az, csak 4-en férnek egy ujjba.
3. Párokban, kézfogással mozognak a gyerekek (egerek).
Kígyós: variációja Egér mama összegyűjti a kicsinyeit és összekapcsolódva haza viszi őket.
Vonatos variációja: Egérmamák, papákhoz kell gyülekezni és az öt ujj egyikébe bebújni. Mindig más gyerek vezesse a sort.
Udvaros/házas fogó: Kesztyű ujjakból átfutás jelre, de. A fogó legyen egy „kutyus” – szerepcserés fogó.
(sima)Fogójáték: „Kutyusok” kergetik a pockokat.
Terpesz fogó: Hideg szél elől futnak az „egerek”,akit megfog ledermed, de a meleg kesztyű (4 gyermek kesztyűvel megsimogat) felmelegíti őket és tovább futhatnak.
Labdajátékok variációja: Pockok fát gurítanák a kesztyű ujjakba.
Mozgásanyag:
Járások: párok kézfogással
Futások: párok kézfogással
Ugrások, szökdelések: páros lábon szökdelés
Támaszgyakorlatok: Csoportszobában az asztalok a „kesztyűk” amik alá kell bebújni. Az „egerek” négykézláb, ha békák békaszökdelésben, mackók medvejárással, kutyusok négykézláb járással játszanak.
Labdagyakorlat: Ágacska görgetése udvaron. Csoportszobában maroklabda gurítással előző játékok.

Fejlesztő játék, kísérlet, feladatlap:

k1 k2 k3

 

 

 k4

Hangszerkészítés:

ujj

A hét képeiből:

h1

h2

h3

h4

  • Mesés-rajzos feladat (a mese illusztrálása) lépései:

Háttér készítése a ceruzahegyezés közben összegyűjtött színes ceruzabél-forgácsokkal

– Kézlenyomat körberajzolása, kivágása csomagolópapírból

– Kézlenyomat többfelé vágása (kirakó), összeillesztése és felragasztása az elkészült háttérre

– A „kedvenc” meseszereplő(k) megrajzolása ceruzával

– A kesztyű díszítése sormintával

– Hópelyhek rajzolása

eszt

(Eszter 4 éves)

 

  • Játékok kesztyűvel (csoportosítások, megadott szempontok alapján), csipeszelés függőleges és vízszintes irányban (páros-páratlan), tükörkép kirakás vagy sorminta másolás, párkereső (nagyság, minta alapján), kesztyű keresés ecsettel (sóval töltött „világító dobozban”).

gy1 gy2 gy3

 

ke1 ke2 ke3 ke4

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Mozgásos, gyors reagálást fejlesztő játék

A gyerekek minden szereplőhöz kitaláltak egy-egy mozdulatot. Minden nap két-két szereplőhöz, ezért hétfőn még csak két mozdulatot kellett „eljátszani” egyre gyorsabb ütemben, ahogy elhangzott a szereplő neve. Péntekre bizony már tízet kellet megjegyezni. („öregapó” – billegés egyik lábról a másikra, kutya – négykézlábra ereszkedés, havazás – leguggolás lassú ütemben, kéz ujjainak mozgatásával a hóhullás utánzása, kisegér – helyben futás „hang nélkül”…)

fut1

fut2

  • A kézműves alkotásokból: kesztyű csomózva, gyerekek által előre megrajzolt minták kivarrásával, egér fél dióból papírmasé „bevonással (ugyanígy készültek a nyuszik csak dugót vontunk be). Béka (csattogó fémkupakok felhasználásával), róka fonaltekeréssel, farkas kinőtt cipőkből tökmag ragasztással, medve papírgurigákból szőrme ragasztással.

(Sajnos nem mindig volt időnk képet készíteni.)

zöld1 zöld2 zöld3 zöld5

zöld4

  • Szabad játék:

szj

Forrás: https://gergelyildi.wordpress.com/, https://hu.pinterest.com/, https://www.facebook.com/groups/1561995827375729/?ref=bookmarks (Nagykovácsi Cinegék)

 

 

 

 


ikonOlvasószoba

Mesetarisznya 2020. (12 hónap 12 mese): 1. Január

A három kismalac és a farkas   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »

Cinege mesék: „Angyalleső” napok

„Esik a hó, fúj a szél. Egy kis angyal miről mesél? Azt meséli halkan ám, nagyon-nagyon várjak rá Karácsonynak a napján. Süssek neki kalácsot, gyújtsak gyertyát, szikrázót. S hoz nékem szép színes ...

Tovább olvasom »

Jó játék: (lenne) a hó, a jég (ötletek, ha még sincs)

Ötletek, ha még várni kell a hóra-jégre.   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »