A kesztyű
Készítette: Karczewicz Ágnes
Ment-mendegélt egyszer egy öregember a kiskutyájával az erdőben. Hogy, hogy nem, az öreg elvesztette az egyik kesztyűjét. Arra szaladt a kisegér, bebújt a kesztyűbe, és azt mondja: ,,Jó lakásom lesz itt nekem!”
Éppen arra ugrándozott egy béka is, bekukkant a kesztyűbe, és kérdi:
– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér. Hát te ki vagy?
– Én vagyok Brekegő, a béka. Engedd meg, hogy veled lakjak!
– Gyere, nem bánom!
Most már ketten voltak. Arra szaladt egy nyulacska is, meglátta a kesztyűt, és ezt kérdi:
– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér és Brekegő, a béka. Hát te ki vagy?
– Én Tapsifüles vagyok, a nyulacska. Fogadjatok be engem is!
– Gyere, ha kedved tartja! Így már hárman voltak. Egyszer csak arra jön a róka, egyenesen a kesztyű felé tart.
– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka és Tapsifüles, a nyulacska. Hát te ki vagy?
– Én vagyok Csalavér, a róka. Engedjetek be engem is!
– Gyere, ha úgy tetszik! Most már négyen ültek a kesztyűben. Arra jött a farkas is, megállt a kesztyű mellett.
– Ki lakik ebben a kesztyűben?
– Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyulacska és Csalavér, a róka. Hát te ki vagy?
– Én vagyok az Ordas farkas. Befogadtok-e engem is?
– Hát gyere, ha gondolod, hogy elférsz! Bebújt a farkas is. Most már öten voltak. Honnan, honnan nem, egyszer csak arra jött egy vaddisznó.
– Röf-röf- röf! Ki lakik ebben a kesztyűben?
– Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyúl, Csalavér, a róka és Ordas, a farkas. Hát te ki vagy? – Röf-röf- röf! Én vagyok a Röfi disznó. Fogadjatok be a házatokba!
– Mindenki csak a mi kesztyűnkben szeretne lakni, akinek erre tart az útja! Láthatod, hogy magunk sem férünk már el.
– Én még meghúzódom valahogy, fogadjatok be! – Nem bánjuk, gyere! Bebújt a vaddisznó is. Már hatan voltak, de olyan szorosan, hogy meg sem tudtak moccanni. Alig helyezkedtek el valahogy, hallják ám, hogy zörögnek a bokrok. A medve bújt elő, és egyenesen a kesztyű felé tartott.
– Ki lakik ebben a kesztyűben? – Cincogó, a kisegér, Brekegő, a béka, Tapsifüles, a nyúl, Csalavér, a róka, Ordas, a farkas meg Röfi disznó. Hát te ki vagy?
– Brum-brum-brum! De sokan vagytok! Én vagyok a Mormogi medve. Fogadjatok már be engem is!
– Hová fogadjunk be, amikor magunk is szűken vagyunk?
– Csak megleszünk valahogy.
– Hát gyere, ha kedved tartja, de csak a kesztyű szélére. Bebújt a medve is. Most mát heten voltak.
A kesztyű már pattanásig feszült. Ekkorára az öreg is észrevette, hogy útközben elhagyta a kesztyűjét. Visszafordult, hogy megkeresse. A kiskutyája előttefutott. Amint szalad, egyszerre csak látja, hogy ott fekszik a kesztyű az úton, és izeg-mozog. Meg is ugatta: ,,Vau-vau-vau!” Az állatok erre igen megrémültek, kiugrottak a kesztyűből, futott, ki merre tudott. Az öreg is odaért, és felvette a kesztyűjét. Itt a vége, fuss el véle!
A terv:
Kiemelt képességfejlesztési területek:
- Együttműködés, segítségnyújtás, biztonságérzés, érzelmi érzékenyítés
- Térbeli irányok
- Téli időjárás jellemzői, öltözködéssel való összefüggései
- Védekezés a hideg ellen, állatok világa, emberek világa
Hétfő: Mese, vers, mondóka |
Új mese: A kesztyű Ráhangolódás segítése, találós kérdések A mese illusztrálása zsírkrétával (kedvenc szereplő a kesztyűbe) |
Kiegészítő tevékenységek: Csomó kötésének gyakorlása, kesztyű díszítése varrással Matematikai játékok (pár –páratlan), irányok Feladatlap: sorminta folytatás |
Kedd: Mozgásfejlesztés |
Mozgásos játékok a tornateremben, a csoportszobában, teraszon, udvaron: Mozgásanyag az „ötletelő” részben Gergely Ildikó nyomán |
Kiegészítő tevékenységek: Festés és játék a sóval töltött világítódobozban Egerek barkácsolása dióból Béka hangszer készítés kupakból Vershallgatás Ujj játék |
Szerda: Környező világ felfedezése |
Séta az erdőben (eledelek az erdei állatoknak) Madáreleség készítése Beszélgetés: védekezés a hideg ellen, időjárás – öltözködés összefüggései |
Kiegészítő tevékenységek: Nyúl barkácsolása dugóból, róka fonaltekeréssel Vershallgatás, verselgetés Taktilis játékok |
Csütörtök: Alkotó munka |
Farkas (mozaikkép ragasztás) Medve (és a többi szereplő) csipeszbáb készítése Filcből készített kesztyű varrása, fűzése |
Kiegészítő tevékenység: Matematikai játékok: pár – páratlan, csoportosítás megadott szempontok szerint, számlálás, sorbarendezés, tükörkép Finommotorikát fejlesztő játékok Kísérlet vízzel, jéggel (kincskereső játék) Gyógyteák kóstolása, felismerése ízről |
Péntek: Ének, zene, tánc |
Képességfejlesztés: Egyenletes lüktetés és ritmus összekapcsolása Új: Ácsorogjunk, bácsorogjunk Zenehallgatás – kép alkotás – mesék a képekről |
Kiegészítő tevékenység: A mese eljátszása (báb és dramatikus) Kiállítás a héten elkészült alkotásokból Mesekönyv összeállítása Mesekerék készítése papírtányérból Mese folytatása (Mi történt az állatokkal, miután szétfutottak?) |
Ötletelő
A hét versei, mondókái, találós kérdései:
Muskát Zsuzsa: Nem kell Nem kell reggel mosakodni! Nem is megyek sehová, Csak hangosan kiabálok: De ha jön a fekete |
Nyulász Péter: Kesztyűs kézzel Kányádi Sándor: Aki fázik Aki fázik, vacogjon, |
Nyisd a kezed, zárd ökölbe, forgasd csuklód körbe, körbe! Hüvelykujjad ébredezik, testvéreit is ébreszti. Megölelik egymást jobbról, balról Zongoráznak, furulyáznak és a végén táncot járnak. |
Egy kis házban öt kis szoba sorakozik szépen, öt kis ember bújik oda melegedni télen. Mi az? Nincs keze, nincs lába, csak tenyere, meg öt ujja.
Tíz testvért akarok, télen igen hasznos vagyok.
|
Ének:
Ácsorogjunk, bácsorogjunk, tetőfából tüzet rakjunk,
sej meg is melegedjünk, sej meg is melegedjünk.
Zenehallgatás:
Vivaldi: Tél /https://www.youtube.com/watch?v=tiQiBBU7Lug&list=PLEjO4_wDaV-QaP1UpeuFp0bm66OIj0XeE/
Debussy: Hópelyhek tánca /https://www.youtube.com/watch?v=dobF8wJWH6w/
Mozgásos játékok Gergely Ildikó honlapjáról:
Fecskés- sorakoztató j. variációja: „Az egérkék” az erdőben gyűjtik a faágat, jelre bemennek valamelyik kijelölt „kesztyű ujjba” melegedni (kesztyűvel megjelölt kötélkarika), és közben éneklik az Ácsorogjunk dalt, ha vége, lehet újra faágat gyűjteni.
Szobros: Ha jön a kutya és ugat, ledermednek.
Napfelkeltés /gyülekeztető variációja: Amíg süt a nap gyűjtögetik az ágakat, ha lemegy bemennek egy kijelölt kesztyű ujjba.
Tűz – víz – repülő variációja: Ha jön a kutya ledermednek, ha jön a hideg szél, összebújik egy társával, ha lemegy a nap bújjon be a társával kézen fogva az egyik kesztyű ujjba.
Társkereső/”cica” legyen variációja: „Béka legyen, akinek nincs párja” kiáltásra párt keresnek, és a tenyerüket összeérintik. Akinek nem jut pár, kiálthatja: „Béka ….” (a békák szökdelve mozognak)
„Mókusok” ki a házból variációja: 1. „Kesztyűből ki!„ – jelre kiszaladnak egyik „kesztyűből” egy másikat keresve. Minden alaklommal másik ujjat kell felkeresni.
2. U.az, csak 4-en férnek egy ujjba.
3. Párokban, kézfogással mozognak a gyerekek (egerek).
Kígyós: variációja Egér mama összegyűjti a kicsinyeit és összekapcsolódva haza viszi őket.
Vonatos variációja: Egérmamák, papákhoz kell gyülekezni és az öt ujj egyikébe bebújni. Mindig más gyerek vezesse a sort.
Udvaros/házas fogó: Kesztyű ujjakból átfutás jelre, de. A fogó legyen egy „kutyus” – szerepcserés fogó.
(sima)Fogójáték: „Kutyusok” kergetik a pockokat.
Terpesz fogó: Hideg szél elől futnak az „egerek”,akit megfog ledermed, de a meleg kesztyű (4 gyermek kesztyűvel megsimogat) felmelegíti őket és tovább futhatnak.
Labdajátékok variációja: Pockok fát gurítanák a kesztyű ujjakba.
Mozgásanyag:
Járások: párok kézfogással
Futások: párok kézfogással
Ugrások, szökdelések: páros lábon szökdelés
Támaszgyakorlatok: Csoportszobában az asztalok a „kesztyűk” amik alá kell bebújni. Az „egerek” négykézláb, ha békák békaszökdelésben, mackók medvejárással, kutyusok négykézláb járással játszanak.
Labdagyakorlat: Ágacska görgetése udvaron. Csoportszobában maroklabda gurítással előző játékok.
Fejlesztő játék, kísérlet, feladatlap:
Hangszerkészítés:
A hét képeiből:
- Mesés-rajzos feladat (a mese illusztrálása) lépései:
– Háttér készítése a ceruzahegyezés közben összegyűjtött színes ceruzabél-forgácsokkal
– Kézlenyomat körberajzolása, kivágása csomagolópapírból
– Kézlenyomat többfelé vágása (kirakó), összeillesztése és felragasztása az elkészült háttérre
– A „kedvenc” meseszereplő(k) megrajzolása ceruzával
– A kesztyű díszítése sormintával
– Hópelyhek rajzolása
(Eszter 4 éves)
- Játékok kesztyűvel (csoportosítások, megadott szempontok alapján), csipeszelés függőleges és vízszintes irányban (páros-páratlan), tükörkép kirakás vagy sorminta másolás, párkereső (nagyság, minta alapján), kesztyű keresés ecsettel (sóval töltött „világító dobozban”).
- Mozgásos, gyors reagálást fejlesztő játék
A gyerekek minden szereplőhöz kitaláltak egy-egy mozdulatot. Minden nap két-két szereplőhöz, ezért hétfőn még csak két mozdulatot kellett „eljátszani” egyre gyorsabb ütemben, ahogy elhangzott a szereplő neve. Péntekre bizony már tízet kellet megjegyezni. („öregapó” – billegés egyik lábról a másikra, kutya – négykézlábra ereszkedés, havazás – leguggolás lassú ütemben, kéz ujjainak mozgatásával a hóhullás utánzása, kisegér – helyben futás „hang nélkül”…)
- A kézműves alkotásokból: kesztyű csomózva, gyerekek által előre megrajzolt minták kivarrásával, egér fél dióból papírmasé „bevonással (ugyanígy készültek a nyuszik csak dugót vontunk be). Béka (csattogó fémkupakok felhasználásával), róka fonaltekeréssel, farkas kinőtt cipőkből tökmag ragasztással, medve papírgurigákból szőrme ragasztással.
(Sajnos nem mindig volt időnk képet készíteni.)
- Szabad játék:
Forrás: https://gergelyildi.wordpress.com/, https://hu.pinterest.com/, https://www.facebook.com/groups/1561995827375729/?ref=bookmarks (Nagykovácsi Cinegék)