A kesztyű
Készítette: Karczewicz Ágnes
A terv:
Kiemelt képességfejlesztési területek:
- Együttműködés, segítségnyújtás, biztonságérzés, érzelmi érzékenyítés
- Térbeli irányok
- Téli időjárás jellemzői, öltözködéssel való összefüggései
- Védekezés a hideg ellen, állatok világa, emberek világa
Hétfő: Mese, vers, mondóka |
Új mese: A kesztyű Ráhangolódás segítése, találós kérdések A mese illusztrálása zsírkrétával (kedvenc szereplő a kesztyűbe) |
Kiegészítő tevékenységek: Csomó kötésének gyakorlása, kesztyű díszítése varrással Matematikai játékok (pár –páratlan), irányok Feladatlap: sorminta folytatás |
Kedd: Mozgásfejlesztés |
Mozgásos játékok a tornateremben, a csoportszobában, teraszon, udvaron: Mozgásanyag az „ötletelő” részben Gergely Ildikó nyomán |
Kiegészítő tevékenységek: Festés és játék a sóval töltött világítódobozban Egerek barkácsolása dióból Béka hangszer készítés kupakból Vershallgatás Ujj játék |
Szerda: Környező világ felfedezése |
Séta az erdőben (eledelek az erdei állatoknak) Madáreleség készítése Beszélgetés: védekezés a hideg ellen, időjárás – öltözködés összefüggései |
Kiegészítő tevékenységek: Nyúl barkácsolása dugóból, róka fonaltekeréssel Vershallgatás, verselgetés Taktilis játékok |
Csütörtök: Alkotó munka |
Farkas (mozaikkép ragasztás) Medve (és a többi szereplő) csipeszbáb készítése Filcből készített kesztyű varrása, fűzése |
Kiegészítő tevékenység: Matematikai játékok: pár – páratlan, csoportosítás megadott szempontok szerint, számlálás, sorbarendezés, tükörkép Finommotorikát fejlesztő játékok Kísérlet vízzel, jéggel (kincskereső játék) Gyógyteák kóstolása, felismerése ízről |
Péntek: Ének, zene, tánc |
Képességfejlesztés: Egyenletes lüktetés és ritmus összekapcsolása Új: Ácsorogjunk, bácsorogjunk Zenehallgatás – kép alkotás – mesék a képekről |
Kiegészítő tevékenység: A mese eljátszása (báb és dramatikus) Kiállítás a héten elkészült alkotásokból Mesekönyv összeállítása Mesekerék készítése papírtányérból Mese folytatása (Mi történt az állatokkal, miután szétfutottak?) |
Mozgásos játékok Gergely Ildikó honlapjáról:
Fecskés- sorakoztató j. variációja: „Az egérkék” az erdőben gyűjtik a faágat, jelre bemennek valamelyik kijelölt „kesztyű ujjba” melegedni (kesztyűvel megjelölt kötélkarika), és közben éneklik az Ácsorogjunk dalt, ha vége, lehet újra faágat gyűjteni.
Szobros: Ha jön a kutya és ugat, ledermednek.
Napfelkeltés /gyülekeztető variációja: Amíg süt a nap gyűjtögetik az ágakat, ha lemegy bemennek egy kijelölt kesztyű ujjba.
Tűz – víz – repülő variációja: Ha jön a kutya ledermednek, ha jön a hideg szél, összebújik egy társával, ha lemegy a nap bújjon be a társával kézen fogva az egyik kesztyű ujjba.
Társkereső/”cica” legyen variációja: „Béka legyen, akinek nincs párja” kiáltásra párt keresnek, és a tenyerüket összeérintik. Akinek nem jut pár, kiálthatja: „Béka ….” (a békák szökdelve mozognak)
„Mókusok” ki a házból variációja: 1. „Kesztyűből ki!„ – jelre kiszaladnak egyik „kesztyűből” egy másikat keresve. Minden alaklommal másik ujjat kell felkeresni.
2. U.az, csak 4-en férnek egy ujjba.
3. Párokban, kézfogással mozognak a gyerekek (egerek).
Kígyós: variációja Egér mama összegyűjti a kicsinyeit és összekapcsolódva haza viszi őket.
Vonatos variációja: Egérmamák, papákhoz kell gyülekezni és az öt ujj egyikébe bebújni. Mindig más gyerek vezesse a sort.
Udvaros/házas fogó: Kesztyű ujjakból átfutás jelre, de. A fogó legyen egy „kutyus” – szerepcserés fogó.
(sima)Fogójáték: „Kutyusok” kergetik a pockokat.
Terpesz fogó: Hideg szél elől futnak az „egerek”,akit megfog ledermed, de a meleg kesztyű (4 gyermek kesztyűvel megsimogat) felmelegíti őket és tovább futhatnak.
Labdajátékok variációja: Pockok fát gurítanák a kesztyű ujjakba.
Mozgásanyag:
Járások: párok kézfogással
Futások: párok kézfogással
Ugrások, szökdelések: páros lábon szökdelés
Támaszgyakorlatok: Csoportszobában az asztalok a „kesztyűk” amik alá kell bebújni. Az „egerek” négykézláb, ha békák békaszökdelésben, mackók medvejárással, kutyusok négykézláb járással játszanak.
Labdagyakorlat: Ágacska görgetése udvaron. Csoportszobában maroklabda gurítással előző játékok.
- Mesés-rajzos feladat (a mese illusztrálása) lépései:
– Háttér készítése a ceruzahegyezés közben összegyűjtött színes ceruzabél-forgácsokkal
– Kézlenyomat körberajzolása, kivágása csomagolópapírból
– Kézlenyomat többfelé vágása (kirakó), összeillesztése és felragasztása az elkészült háttérre
– A „kedvenc” meseszereplő(k) megrajzolása ceruzával
– A kesztyű díszítése sormintával
– Hópelyhek rajzolása
(Eszter 4 éves)
- Játékok kesztyűvel (csoportosítások, megadott szempontok alapján), csipeszelés függőleges és vízszintes irányban (páros-páratlan), tükörkép kirakás vagy sorminta másolás, párkereső (nagyság, minta alapján), kesztyű keresés ecsettel (sóval töltött „világító dobozban”).
- Mozgásos, gyors reagálást fejlesztő játék
A gyerekek minden szereplőhöz kitaláltak egy-egy mozdulatot. Minden nap két-két szereplőhöz, ezért hétfőn még csak két mozdulatot kellett „eljátszani” egyre gyorsabb ütemben, ahogy elhangzott a szereplő neve. Péntekre bizony már tízet kellet megjegyezni. („öregapó” – billegés egyik lábról a másikra, kutya – négykézlábra ereszkedés, havazás – leguggolás lassú ütemben, kéz ujjainak mozgatásával a hóhullás utánzása, kisegér – helyben futás „hang nélkül”…)
- A kézműves alkotásokból: kesztyű csomózva, gyerekek által előre megrajzolt minták kivarrásával, egér fél dióból papírmasé „bevonással (ugyanígy készültek a nyuszik csak dugót vontunk be). Béka (csattogó fémkupakok felhasználásával), róka fonaltekeréssel, farkas kinőtt cipőkből tökmag ragasztással, medve papírgurigákból szőrme ragasztással.