Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Legyél Te is ’56 hőse!

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. november 15.

2016 tavaszán az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulója alkalmából a Blinken OSA Archívum nagyszabású, nyilvános programsorozatot indított, melynek keretében két pályázatot hirdetett meg.

„1956-ról, hitelesen” címmel általános és középiskolai tanárok részére, valamint diákoknak „Kódold a múltat! 1956 remixelve” címmel. A pályázatok előmozdítása érdekében közzétettek egy digitálisan elérhető honlapot, az 1956-os repozitóriumot, amely a hatvan évvel ezelőtti események és azok utóéletének fontos nyomtatott és audiovizuális dokumentumait tette hozzáférhetővé az archívum gyűjteményéből.

A „Kódold a múltat! 1956 remixelve” című, 20 év alatti fiataloknak kiírt pályázat azok jelentkezését várta, akik az Archívum digitális gyűjteményeinek felhasználásával, a digitális technológia segítségével érdekes és egyéni módon mutatták meg 1956 történetét újszerű vizualizációs megoldásokkal, különleges szoftveres applikációkkal, játékok fejlesztésével, és melyek segítségével ’56 történései a mai fiatal generáció számára is közérthetővé és érdekessé válhatnak.

Az „1956-ról, hitelesen” felhívása úgy szólt, hogy a közzétett anyagok és források felhasználásával a tanárok készítsenek programot vagy óratervet, amely méltó, hiteles és a mai diákok számára érzékletes, befogadható módon mutatja be a forradalmat. A pályázatra kétféle pályamunkát lehetett benyújtani: iskolai megemlékezésekhez használható forgatókönyvet, vagy olyan elektronikus alkotást, installációt, melyet szintén iskolai környezetben lehet bemutatni.

Az első helyezett Gyurcsik Péter, a Budapesti Műszaki SZC Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium történelemtanárának ötlete lett. A megemlékezés koncepciójának kidolgozásában, a forgatókönyv megírásában az iskola humán munkaközösségének tagjai vettek részt. A Legyél Te is ’56 hőse! egy interaktív forradalmi kalandjáték: klasszikus megemlékezés modern pedagógiai módszerekkel. Az iskolában a Blinken OSA Archívum teljes spektrumának felhasználásával kialakították a forradalom fő helyszíneit. A diákok saját fejlesztésű applikációval járták végig az útvonalakat, ahol kreatív, az OSA dokumentumokat feldolgozó akadályok során gyűjtötték össze az 56 pontot, hogy hőssé váljanak. A játék célja az volt, hogy múltunkra emlékezve személyesen megtapasztalják ’56 közösségformáló erejét. Az okostelefonos applikáció megvalósításában a Neumann egy diákja Mérő Bálint (Redmenta) segített. A történeti helyszínek dramatikus feldolgozásában az iskola kiválasztott diákjai működtek közre. A tehetségnap keretében megvalósuló projekt közel 600 diák és 70 tanár együttműködő munkájáról szólt. A program lebonyolításában jelentős szerepet játszottak a diákönkormányzat tagjai.

Facebook-eseményt hoztak létre, ahol a következő felhívást tették közzé:

„Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára készített megemlékezésünk közös játékra hív minden neumannost, diákot és tanárt egyaránt. Szerepjáték, drámajáték és klasszikus ünnepi megemlékezés – ezek lesznek a keretei annak az útnak, amit végigjárva megismerjük október 23. nevezetes helyszíneit, megismerjük a forradalom jellegzetes karaktereit, a sorsfordító napokat.
Minden csapat 56 pontot gyűjthet össze az állomásokon kapott feladatok megoldásával. Az első helyezett osztály elnyeri a Tehetség Kupát, és az ezzel járó Szabadság Napját:). A játék során segítségetekre lesz a Neu56 applikáció, amelyet kifejezetten erre az alkalomra fejlesztett egy diákunk, Mérő Bálint.
A felhasznált források: dokumentumok, képek, filmrészletek, hangfelvételek főként az OSA gyűjteményéből származnak.”

Az eredményekről így nyilatkozott Gyurcsik Péter:

Öröm volt látni, hogy tanár, diák egyaránt aktívan részesévé tudott válni ennek az élményszerű „ünnepi” kalandjátéknak. Amikor a forgatókönyvet, a pályázati anyagot elküldtük, szinte hátra se dőltünk, máris elhatalmasodott rajtunk a rémület: De akkor ezt most meg is kell valósítani?! Nyomban munkához is láttunk, elkészült egy igényes promovideó, felkerült a Facebookra az esemény, és mindez együtt kíváncsivá tette a diákokat a rendezvénnyel kapcsolatban. Így a közel 5 órás „megemlékezést” intenzív érdeklődés kísérte. Az RJR-modell és a gamifikáció segítségével vonta be a fiatalokat 1956 világába. Az applikációnak köszönhetően folyamatos visszajelzések érkeztek a résztvevők felé, amelyek izgalmasabbá tették a játékot, valamint motiváltabbá a diákokat. A tehetséggondozás szempontjából fontos kiemelni a feladatok sokszínűségét, amelyben mindenki megtalálta azokat a tevékenységi formákat, amelyekben a legjobbnak érezhette magát: zene, nyelv, testmozgás, logika, drámajáték.  A program ideje alatt is folyamatosan érkeztek a posztok a játék eseményéhez, amely nem győzte fogadni a jobbnál jobb képeket, videókat, hozzászólásokat. A legszembetűnőbb reflexióként az élményplakát készítését mondanám, ahol számos választási lehetőséget kaptak a megvalósításhoz, és ezt a gyerekek kreatívan ki is használták: szófelhő készítése, mindmap, PREZI, kollázs stb. Kollégáimmal fáradtan, de elégedetten állapítottuk meg, hogy kiváló csapatmunkával, a diákokkal együttműködve érdemes volt létrehozni egy újszerű, lendületes, interaktív történelmi kalandjátékot, hiszen nagy sikert aratott.

A játék promo videója itt tekinthető meg.

Az ötletgazdák örömmel várják az érdeklődők kérdéseit, észrevételeit.


ikonOlvasószoba

Új őrület az Olümposzon

Kedves Olvasó! Nemrég elmeséltem Önnek, hogyan lettem játékvezető, nem titok tehát, hogy játékosított rendszerben tartom az óráim. Ennek megfelelően igyekszem minél több olyan jellegű feladatot adn...

Tovább olvasom »

A mobilok Obi-Wanja

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy történelemtanárnő, aki rendkívül szomorú és tanácstalan volt, mert diákjai folyton a telefonjaikat nyomogatták az órákon. Ez a tanárnő egyik reggel gondolt ...

Tovább olvasom »

Hogy lettem játékvezető? Egy történelemtanár titkos élete – 1. rész

Hogy milyenek a tánciskolások hétköznapjai? Jórészt olyanok, mint a többi kamaszéi. És néha nagyon mások. Hogy milyenek egy történelemtanár hétköznapjai egy tánciskolában? Különlegesek.

Tovább olvasom »