14 éve tanítok. Mondhatnánk, ez nem is olyan hosszú idő, hiszen sok, általam nagyra becsült kollégám dolgozik több évtizede ebben a szép, de nehéz szakmában. Mégis úgy érzem, az elmúlt 10 év hozott igen nagy változásokat, s ezekhez nekünk, pedagógusoknak alkalmazkodnunk kell.A gyermekek olyan információhalmazzal, „tudással” érkeznek az iskolába, amit néha még nekünk is nehéz befogadnunk, rendszereznünk, nemhogy nekik. A folyamatos külső ingerek hatására egyre nehezebben tudnak koncentrálni, figyelmük szórt.
Nekünk pedig fel van adva a lecke. Hogyan tudjuk őket jól lekötni, tanítani?
Számtalan szuper módszert használhatunk manapság, amik nagy segítséget nyújtanak nekünk az órák megtervezésekor. Csak a kreativitásunk, no meg a tanmenet szabhat határt.
Amióta tanítok arra törekszem, hogy ne legyek unalmas. Szeretem, ha történik valami az órán és nem csak szabályszerűen eltelik. Folyamatosan feszegetem a saját határaimat annak érdekében, hogy minőségi órákat tarthassak. Nekem fontos, hogy a tanulás mellett a gyerekek, és én is jól érezzük magunkat az iskolában, hiszen egész nap itt vagyunk.
Az olvasásórán rajzolunk, énekelünk, de sokszor számolunk is. A környezetórán megfigyelünk, énekelünk, meséket találunk ki. A technikaóra pedig belefér a matematikaóra egy részébe. Sokszor társítok olyan tevékenységet az adott óra mellé, ami kicsit kimozdít a megszokottból.
Minden alkalmat ki lehet használni a tanulásra, nem kell ehhez feltétlenül az osztályteremben lennünk. Könyvtárba menet például megfigyeltük az éppen kirepülő cinkefiókákat, akik tudnak repülni, de még a szülők etetik őket. Megfigyeltük a tollazatukat, hogy hogyan repültek, találgattuk vajon mit is esznek. Mikor visszaértünk az osztályterembe, lerajzoltuk amit láttunk, és a következő környezetóráig a faliújságra tűztem az alkotásokat. Olvasás órán szavakat gyűjtöttünk, matematikaórán cinkeeleséggel alkottam feladatokat. Egy kis átalakítást igényeltek ugyan az aznapi tanórák, de gyakorló órákra mindig szükség van.
Megfigyelésem szerint a gyerekek így hamarabb rájönnek az összefüggésekre, önállóan felfedezik a tantárgyak közötti kapcsolatokat, gondolkodnak. A mostani generációnak pedig szüksége van erre a tevékeny tanulásra, mert körülöttük minden színes hangos, és nem megfogható, megélhető.
Egy elgondolkodtató cikk a témában:
https://neteducatio.hu/hogyan-tanitsunk-extremisztanban/
Porteleki Sára
Kompetenciafejlesztéshez ajánljuk: https://neteducatio.hu/uzlet/kompetencia-kalauz-33-feladatterv-kompetenciafejleszteshez-iskola/