Az óvoda egy varázslatos, biztonságos hely, ahol jó együtt lenni, ahol jó mesét hallgatni, énekelni, táncolni… vagy csak odabújni az óvó nénihez. Mit csináltál ma az óvodában? – kérdezi a szülő gyermekét hazafelé. És a gyermek legtöbbször azt válaszolja: Semmit, csak játszottam.
Ez így van rendjén! Célunk, hogy a gyermek biztonságban érezze magát a csoportban, jókat játsszon, szabadon tapasztaljon, felfedezzen… persze tudjuk, hogy e tevékenységek közben csak úgy ragad rá a tudás! Az óvodapedagógusok feladata az, hogy a személyiség fejlődését komplex módon támogassa, a gyermeki én kibontakozását elősegítse, és ahol szükségét érzi, ott irányított módon beavatkozzon. Nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy a beavatkozás (vagyis a célzott fejlesztés) is játékos módon, a gyermek érdeklődési körének, egyéni szükségleteinek figyelembe vételével történjen.
A fejlesztést komoly munka előzi meg: a megfigyelésre, a saját benyomásainkra is nagy hangsúlyt kell fektetnünk, ezek mind segíthetnek abban, hogy a legtöbb segítséget, támogatást tudjuk nyújtani a kisgyermeknek.
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról tartalmazza: „93/A §. (1) A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció a gyermek fejlődéséről folyamatosan vezetett olyan dokumentum, amely tartalmazza a gyermek fejlettségi szintjét, fejlődésének ütemét, a differenciált nevelés irányát.”
Bár e dokumentum minden óvodában más-más formátumú, struktúrájú lehet, mégis vannak bizonyos pontok, amik az alapot, a vázat képezik az egyéni fejlesztési napló készítésében.
A Neteducatio legújabb óvodai továbbképzése a fejlesztés minden lépcsőjéhez segítséget nyújt: megtalálhatóak benne a megfigyelés szempontjai, az egyéni fejlesztési napló készítésének vázlata, a képességek és készséges rendszere és természetesen számos játékos ötlet, jó gyakorlat, segédanyag, mely a mindennapi óvodai munkát és a tervezést is segíti.
A továbbképzésről bővebben: