Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Autós, matematikai tartamú játék

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. szeptember 04.

Szeretünk a kollégákkal kipróbált jó gyakorlatokat, játékötleteket megosztani, így ezúttal a Differenciálás az óvodában –továbbképzés óvodapedagógusok számára című képzésünkre beküldött zárófeladatot tesszük közzé, mely egy lelkes óvodapedagógus kolléga, Paulovitsné Mádai Szilvia ötlete.

Téma:  alakzatok, formák

A következő általam készített matematikai játékot már többször is alkalmaztam, felhasználtam munkám során. Frontális, mikrocsoportos, páros, és egyéni szerveződési formában egyaránt játszhatnak vele a gyerekek.

Óvodai csoportom homogén, a gyermeklétszám 24 fő. A közösségbe 3 SNI-s gyermek jár, öt kisgyerek ismétli a nagycsoportot. Előzetes ismeretük, matematikai tapasztalatuk, értelmi képességük, érdeklődésük igen eltérő.

Játék: Négyzet alakú kartonpapírra (kb.: 10×10 cm) különböző alakzatokat ragasztottam, sokféle színben. Kör, háromszög, négyzet, téglalap, trapéz, rombusz, ovális. Az alapszíneken kívül több más színt is felhasználtam. A kis kártyákra nyakba akasztható színes madzagot kötöttem. Minden kártyából kettő egyforma készült.

A játék felhasználása frontális foglalkozásnál:

A kártyák rendszámtáblaként funkcionálnak, amit a foglalkozás folyamán jutalom kártyaként osztok ki azoknak, akik a témában feltett kérdésekre ügyesen válaszolnak. Akinek szükséges segítek, hogy ő is rendszámtáblához jusson.

Autós játék: a gyerekek autóként közlekednek a teremben, nyakukban a forma-rendszámtáblával. Jelre le kell parkolniuk a talajra felragasztott kör, négyzet, téglalap, vagy háromszög alakú garázsba, annak megfelelően, hogy milyen formakártya lóg a nyakukban. Ezután meg kell keresni azt a társat, akinek ugyanolyan rendszáma van és folytatódhat a játék párosával. (autó és utánfutója). Akinél szükséges segítek a formaazonosításban, párkeresésben. Differenciálni tudok úgy is, hogy az ügyesebb gyermekek lesznek az autók és ők választanak maguknak utánfutót, úgy, hogy hangosan megnevezik a rendszámtáblán lévő formát, párjaik pedig megnevezik a színt. A kevésbé ismert formákat azoknak a gyermekeknek osztom ki, akik már több ismerettel rendelkeznek e témakörben. (egyéni képességeik alapján)

A játék felhasználása mikrocsoportos foglalkoztatási formában:

– Négy csoportban ülnek a gyermekek képességeik szerint vegyesen. Minden csoport kap egy formakártyát, és a formának megfelelő tárgyakat/ játékokat kell keresni a teremben. Az asztalhoz hozott tárgyakat csoportokként le ellenőrzik. Akinek van kedve, körbe rajzolhatja, kiszínezheti, kivághatja (öndifferenciálás). A fellelt tárgyakat sorba rendezhetik, megszámlálhatják. Asztalonként összehasonlíthatjuk melyik csapat gyűjtött többet. Ez már versenyhelyzetet teremthet, ha előre jelzem, hogy az a győztes csapat, aki többet gyűjt.

– Négy csoportban ülnek a gyerekek egyéni képességeik szerint kiválasztott csapatokban.  Egy asztalnál azonos/ hasonló képességűek tevékenykednek. Minden csapat ugyanazt a feladatot kapja, csak másképp dolgozzák fel.  A feladat: hasonló formájú tárgyak keresése a csoport szobából. Differenciálási lehetőségeim: A csoportok képességeit figyelembe véve határozom meg a kiosztott kártyák mennyiségét, a kártyán lévő alakzatok kiválasztását, és a színek sokféleségét. Pl: Egyik asztalnál csak egy féle forma és szín, másik asztalnál többféle forma, de a szín ugyanaz. Harmadik, negyedik asztalnál változatos formájú és színű kártyákat alkalmazok. Ellenőrzés csoporton belül, társak és óvónői segítséggel. Az ellenőrzésnél is differenciálok, ahol szükséges végig jelen vagyok, és tevékenyen is segítek (forma és színazonosítás, számlálás)

A játék felhasználása párosan és egyénileg:

A formakártyáról az akasztót leveszem, így memóriajátékot is játszhatnak vele a párok. Akinek nehezen megy az eredeti szabállyal, az felfordított kártyalapokat párosíthat. Egyénileg játszhatnak vele úgy, hogy ugyanolyat rajzolnak, vágnak, színeznek, gyurmáznak stb.

A gyerekek maguk is találhatnak ki szabályokat a formakártyákhoz.

A játékok fejlesztő hatása:

matematikai gondolkodás fejlesztése,

– alaklátás, formaállandóság fejlesztése

– szókincsbővítés.: síkmértani alakzatok megnevezésével

– nagymozgás fejlesztése,

-szociális készség fejlesztése: türelmesen tudják kivárni egymást, hallgassák meg figyelmesen a másikat

– finommotorika fejlesztése: színezés, vágás, körbe rajzolás

– társaskapcsolatok alakítása: párválasztás, együtt mozgás, közös szabály játék (memória)

 

Az általam leírt játékokat felhasználtam a csoportomban ismétlő, rendszerező foglalkozásnál és délelőtti játékidőben is, mindig a gyermekek aznapi érdeklődéséinek megfelelően. Nagycsoportban a gyermekek maguk is szívesen találnak ki és készítenek el különféle játékokat.

 

Paulovitsné Mádai Szilvia


ikonOlvasószoba

A kézírás fontossága

A kézírás javítja a tanulást. Elsősorban a szabad kézírásos mozdulatok segítenek a hatékonyabb tanulásban. A digitalizálódás korában a kézírásnak a digitális médiában való felhasználása jelenti a l...

Tovább olvasom »

Üdvözlő ajándék szeptemberre (óvoda, iskola)

Sok pedagógus energiát, időt, pénzt nem sajnálva apró meglepetéssel várja az osztályába/csoportjába járó gyermekeket szeptember elején. Az alábbiakban szeretnék néhány pénztárcabarát, könnyen megva...

Tovább olvasom »

Az óvodai és iskolai szociális segítő

2018.szeptember 1-től a család- és gyermekjóléti központok szociális segítőket rendelnek az intézményekbe, akik feladata a prevenció, a gyermekvédelmi problémák megelőzése.

Tovább olvasom »