Az első részben az auditív észlelésről, figyelemről olvashattunk, sok érdekes és játékos fejlesztő feladatot gyűjtöttünk össze a témában. Ebben a részben a vizuális észleléssel, figyelemmel foglalkozunk, illetve az összefoglaló végén egy letölthető tél-specifikus finommotorika gyűjteményt is közre adunk.
A digitális technika térhódításával a gyermekeket rengeteg vizuális inger éri. Gondoljunk csak a városban látható villódzó reklámokra, plakátokra, a televízió reklámjaira, a játékboltok csillivilli kirakatára, az IKT eszközök képernyőin megjelenő alkalmazásokra, programokra. A 21. században a kihívás az, hogy ebből az ingergazdag környezetből megtanítsuk (és persze mi magunk is megtanuljuk) kiszűrni a hasznos, fontos vizuális ingereket. Ezt legkönnyebben olyan egyszerű, kevés eszközt igénylő, hétköznapi tevékenységekkel érhetjük el, melyekből a gyerekek nem is érzik ki a direkt fejlesztést.
Vizuális percepció- és figyelemfejlesztés
Hol a párja
A gyerekeknek mutatunk egy bizonyos alakú, formájú tárgyat, például egy üveggolyót. A feladatuk, hogy a szobából minél több tárgyat mutassanak, ami ugyanilyen alakú (ez esetben gömb). Ha már biztosan ismernek bizonyos formákat, akkor próbálkozhatunk csak utasításokkal is.
Fonal-labirintus:
3 különböző színű fonalat tekerjünk egy rajzlapra úgy, hogy többször keresztezzék egymást. Válasszunk ki egyet, melyen a gyermek vezesse végig az ujját úgy, hogy a többit nem veszi figyelembe és nem mozdítja el a fonalakat.
Mire gondoltam?
Az asztalra kiteszek néhány tárgyat (később esetleg tárgyképeket), egyet mindig kiválasztok és mondok róla néhány jellemzőt. A gyerekeknek ki kell találniuk, hogy melyikre gondoltam. Később nehezítésként szerepet cserélhetünk, és a gyerekek jellemzik a tárgyat, amit nekünk kell kitalálni.
Vadászat
A padlón/szőnyegen különböző tárgyképeket helyezek el szétszórva, pl. állatok, gyümölcsök, járművek stb. Elhangzik az utasítás: például, gyűjtsd be, amelyik piros/ tud repülni/stb. Lehet nehezíteni mozgással kísérve, pl. rákjárásban vagy négykézláb lehet gyűjteni.
Sétára indul a fény
A táblára vagy a csomagolópapírra előre megrajzolt vonal követése elemlámpa sugarával vagy világítós tollal. Instrukció: „Sétáljon az elemlámpa/világítós toll fénye az úton! Pontosan kövesd a vonalat!”
Játékos fejlesztő játékok 3. rész Téli finommotorika fejlesztő játékok
A témához ajánljuk 30 órás akkreditált továbbképzésünket! Részletek IDE KATTINTVA!
Felhasznált weboldal, ahol egyéb érdekes feladatok is megtalálhatóak: http://www.ujpestiegymi.hu/index.php?content=cont1&cmd=viewcont&id=18765