Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Játékos fejlesztés 5. – Csendgyakorlatok

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. január 17.

Új sorozatunk első négy része (auditív figyelem- és emlékezetfejlesztés, vizuális figyelem- és emlékezetfejlesztés, finommotorika, relaxáció) nagy sikert aratott a pedagógusok körében. Ezúttal egy kicsit más témában nyújtunk segítséget.

A csendgyakorlatokról első körben talán azt gondolhatnánk, hogy nem tartoznak a fejlesztő gyakorlatok közé. Ám, ha jól belegondolunk, komplexen tréningezi neveltjeink figyelmét, koncentrációját, türelmét, hallását, együttműködő képességeiket, szókincsét, kézügyességét, s a sort hosszan lehetne folytatni.

A csendgyakorlatok jótékony hatását már Maria Montessori is fontosnak tartotta, a Magyarországi Montessori Egyesület honlapján így írnak erről:

„(…) Maria Montessori már San Lorenzóban felismerte, amikor egy ilyen gyakorlat után minden gyereknek édességet ajándékozott, de ők nem ették meg, mintha szellemi igényük kielégítése után minden további jutalom felesleges lenne. Ellenkezőleg, visszatekintve, a csendes órákat a gyerek jutalmaként is tekinthetjük, mint utolsó lépést a hosszú gyakorlatok során elért önuralomért. Egy csoport, újonnan jött gyerektől nem lehet jó „csendgyakorlatot” elvárni. Még ha akarják is, akkor sincs meg az a képességük, hogy tartós mozdulatlansággal „hallgatást” teremtsenek. Ezek a gyakorlatok valóban a szellemnek a test felett aratott győzelmét, egy dicsőséget érnek el.”[1]

 

1.gyakorlat – A gyertya

Gyújtsunk gyertyát, hunyjuk le a szemünket, és hallgassuk a csöndet. Figyeljük, ahogy dobog a szívünk, ahogy emelkedik a mellkasunk, amikor levegőt veszünk. A végén suttogjuk el a gyerekek nevét sorban, aztán mindenki nyissa ki a szemét, végül fújjuk el a gyertyát.

Videó: ITT MEGTEKINTHETŐ 

 

2.gyakorlat – A szélcsengő

Ehhez a gyakorlathoz üljünk körbe, kényelmesen. A szélcsengőt kell átadni egymásnak, vigyázva, hogy alig adjunk ki hangot, amikor felállunk és átvisszük a kiválasztott barátnak. Mindenki kerüljön sorra!

Videó: ITT MEGTEKINTHETŐ 

 

3.gyakorlat – A rakosgatás

Körben ülünk, minden gyermeknél van valamilyen termés, mag (pl. dió, mogyoró, toboz). Elindítjuk a kosarat, amibe a soron következő beleteszi a termését, majd tovább adja a mellette ülőnek. A feladat itt is az, hogy lassan, a lehető legnagyobb csendben kerüljenek a termések a kosárba.

 

4.Gyakorlat – A magok

Körben ülünk, vagy körbe állunk egy asztalt, amin egy üres és egy magokkal (pl. kukorica, bab) és egy kiskanál. A soron következő gyerek feladata a magot kanalazni az egyik edényből a másikba (beszéljük meg előre, hogy hány kanállal).

 

5.Gyakorlat – A folyadék

Szintén jobb, ha asztalon, tálca felett játsszuk a játékot, ami remek lehetőség a folyékony halmazállapottal való ismerkedésre, tapasztalatszerzésre is. Két vödörre és különböző méretű kisebb edényekre van szükség. A feladat, hogy az egyik vödörből a másikba merjük át a vizet a lehető leghalkabban.

 

 

Mindenkinek kellemes csendjátékot kívánunk!

 

 

 

Felhasznált és ajánlott weboldalak:

http://mese.mesepedagogia.hu/2018/01/07/csendgyakorlatok/

http://www.montessori.hu/montessori-pedagogia/modszertan

 

[1] Idézet forrása: http://www.montessori.hu/montessori-pedagogia/modszertan

 


ikonOlvasószoba

Játékos fejlesztés 4. rész

Új sorozatunk első három része (auditív figyelem- és emlékezetfejlesztés, vizuális figyelem- és emlékezetfejlesztés, finommotorika) nagy sikert aratott a pedagógusok körében. A következő részben eg...

Tovább olvasom »

Játékos fejlesztés 2. rész

Az első részben az auditív észlelésről, figyelemről olvashattunk, sok érdekes és játékos fejlesztő feladatot gyűjtöttünk össze a témában. Ebben a részben a vizuális észleléssel, figyelemmel foglalk...

Tovább olvasom »

Játékos fejlesztés 1. rész

A kora gyermekkori figyelem- és emlékezetfejlesztés a mindennapi munkánk része pedagógusként. Sokszor nem is gondolnánk, milyen egyszerű, hétköznapi játékokkal érhető el az áhított fejlődés. A köve...

Tovább olvasom »