A digitális történetmesélés (angolul: digital storytelling, rövidítve DST) egy olyan innovatív, tanulástámogató módszer, amely az egyénre, az egyéni történetekre fordítja a figyelmet.
A módszer keretében megtanulhatjuk, hogyan tehetjük mások számára is hozzáférhetővé az egyes, számunkra fontos történeteket, fényképeket, hanganyagokat, filmanyagokat, linkeket IKT-eszközök felhasználásával. Vagyis továbbadjuk (elmeséljük) a számukra. [1]
A StoryCenter[2] Berkeleyben a digitális történetmesélés központi alkotóhelye, közösségi műhelye. Ebben a közösségben dolgozták ki többek között a DST hét elemét[3], amelyet gyakran a módszer kiindulópontjaként is emlegetnek.
A hét elem az alábbiakat tartalmazza:
- Nézőpont – Mi a történet központi gondolata és a szerző nézőpontja, szempontja?
- Kulcskérdés – A központi kérdés, ami fenntartja az érdeklődő figyelmét és amire a történet végén választ kapunk.
- Érzelmi töltet.
- A saját hangunkat eszközként használjuk a történet személyesebbé tételéhez.
- Egy, a tartalomhoz jól illeszkedő zene nagy hatással lehet a befogadókra.
- Gazdaságosság – Fontos, hogy ne terheljük túl a befogadót a tartalommal.
- A történet tempója, ritmusa ne legyen se túl vibráló, se túl lassú, illeszkedjen a tartalomhoz.
Digitális történetek elkészítésével próbálkoztak a tanítványaim a tanév során több alkalommal is. Gyakorlatilag egy továbbgondolt fogalmazási feladatot kellett megvalósítaniuk, több 21. századi kompetenciaterületnek a mozgósításával. A fogalmazások megírása után kezdődött csak az igazán kemény munka. A szövegek összefésülése, javítása is csoportokban történt. Ezt követően elkészítették a forgatókönyv kockáit, melyhez az alábbiakban ajánlok alkalmazásokat. Ezután jött az összefűzés és animálás, végül a narráció. A projekt zárásaként bemutatták egymásnak a filmeket, és értékelték azokat.
A Digitális Témahéten a netbiztonság témáját feldolgozva például figyelemfelhívő kisfilmeket alkottak, amelyek a kortárs közösség számára nyújt fogódzókat bizonyos helyzetekben.
Az általuk leginkább kedvelt eszközöket szeretném bemutatni, amellyel egyszerűen lehet történeteket alkotni, akár tantárgyi témában, akár egy év végi játék gyanánt az osztály élményeiről készíteni képregényeket, összefoglalókat.
StoryBoardThat
Egy rendkívül igényesen összeállított oldal, ahol ingyenes próbaverzióval is sok lehetőségünk van az alkotásra. Ebben az esetben 3 képkocka áll rendelkezésünkre az alkotáshoz, de a képek mentése után ismét lehetőség lesz további 3 kockát felhasználni. A hátterek közül a történelmi témán keresztül az iskolai környezetig sok különböző lehetőségből tudunk választani. Szereplőinket mozgathatjuk, érzelmeket fejezhetnek ki, kiegészítőkkel láthatjuk el őket. Minden kattintásra és behúzásra működik, így az angol nyelvű felület a kisebbeknek sem okozott akadályt.
Sway
A Sway egy böngészőben futó internetes szolgáltatás, amely Microsoft-fiókkal használható. Segítségével gyorsan hozhatunk létre látványos, animált, bármilyen eszközön, böngészőben lejátszható tartalmakat. A történetmesélés eszközeként is jól használható, hiszen számos képelrendezés, és automatikus animáció adható hozzá. Előnye, hogy megosztott dokumentumként egyszerre többen is tudják szerkeszteni, és egyszerűsége ellenére is látványos a végeredmény.
Arra biztatom a kollégákat, hogy bátran próbálják ki az ezeket az eszközöket a következő tanévben!
Antaliné Miss Lilla
[1] (http://www.tka.hu/nemzetkozi/6577/digitalis-tortenetmeseles)
[2] storycenter.org
[3] https://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=27&cid=27&sublinkid=31