Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Digitális kalandok 4. – Tantermi hackek

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. március 07.

A következőkben néhány olyan ötletet szeretnék megosztani a kedves olvasóval, amely esetenként segíthet megoldani a digitális tartalmak elérésével kapcsolatos problémákat.

 A BYOD (Bring Your Own Device), vagyis a tanulók saját eszközeinek hadrendbe állítása megoldást jelenthet a mobil eszközökhöz való hozzáférésre, de számos problémát vet fel. Többek között az internethez kapcsolódást és a kizárólag asztali eszközökön használható weboldalak használata is problémás.

Csiholjunk wifit! – Connentyfi

1

A legtöbb általam ismert intézményben a fejlesztések addig már eljutottak, hogy tanári számítógép, és ezen internetkapcsolat elérhető. Ettől azonban még nem lesz digitális az oktatás.

A Connectfy program segítségével a tanári számítógép egy virtuális routerré alakítható, és egy, a tanár által megadott jelszóval tudnak a gyerekek csatlakozni a hálózathoz. Előnye, hogy a felcsatlakozó eszközöket beazonosítja MAC cím alapján, és tárolja, hogy mikor melyik készülék csatlakozott a hálózathoz. Lehetőséget ad arra, hogy minden osztály számára külön jelszót használjunk, aktuálisan változtassuk, így a teremből távozó osztály már tovább nem tudja használni a hálózatot.

Elsőre talán bonyolultnak tűnhet, azonban gyakorlatilag 2 kattintást igényel – egy elindítást és egy leállítást.

Hogyan használjunk mobilokat asztali eszközként?

Sajnos kevés olyan intézmény van az országban, ahol tanulói gépek állnak rendelkezésre az informatikaórákon kívül. Ha nem vagyunk olyan szerencsés helyzetben, hogy a számítástechnika teremben tarthatjuk az egyéb tanóráinkat, amikor technikai háttérre lenne szükségünk, akkor legfeljebb a tanulói telefonokat, tableteket állíthatjuk hadrendbe.

Előfordul a2zonban, hogy olyan weboldalt szeretnénk használni, amely nem mobilbarát, illetve szerkesztés csak asztali eszközön lehetséges. Erre jelent megoldást a böngésző címsor melletti részén megnyitható menü, melyben lehetőségünk van beállítani, hogy készülékünk asztali eszközkét működjön. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Azzal azonban számolnunk kell, hogy ez esetben rendkívül kis felületet látunk.  Az optimális használathoz tehát érdemes beállítani, hogy az oldalt nagyítani tudjuk. Ehhez arra van szükség, hogy a Kisegítő lehetőségek menüpontban a “Nagyítás/kicsinyítás kényszerített engedélyezése” lehetőséget kiválasszuk.  Sajnos ez a lehetőség csak az androidos Chrome-ban érhető el.[1] 

Ezeket az apró trükköket felhasználva például lehetőségünk van mobilokon Sway-t (https://sway.com)  készíteni, vagy tableteken Scratch-et (https://scratch.mit.edu ) használni, akár a digitális történetmesélés eszközeként.

 

 

 

 

 

Reméljük, hogy hamarosan az ország minden iskolájában elérhető oktatási wifi hálózatok fognak működni, és az eszközellátottság is javul, így minden gyermek lehetőséget kap a digitális írástudás elsajátítására, de addig is használjuk a rendelkezésre álló eszközöket és főként a kreativitásunkat! Hiszen nem az eszközhasználat, hanem a módszertani sokszínűség az, amely hatékonnyá teheti az oktatást.

[1] https://webshark.hu/hirek/chrome-trukk/

Antaliné Miss Lilla


ikonOlvasószoba

Digitális kalandok 3. Breakout game – avagy digitális szabadulószoba az oktatásban

Egy olyan eszközcsoportot szeretnék bemutatni írásomban, melyre a Digitális kalandok 1. részében már említett 21. századi oktatás 6 dimenziója közül csupán a valós problémák megoldása nem érvényes,...

Tovább olvasom »

Digitális kalandok 2. rész – VR a tanteremben

Az informatikai nagyvállalatok jelenlegi fejlesztései alapján valószínűsíthető, hogy a ma padjaikban ülő diákjaink felnőve robotokat programozva – rosszabb esetben robotokat kiszolgálva fogna...

Tovább olvasom »

Digitális kalandok 1. rész

A 21. század gyermeke a környezeti hatásoknak köszönhetően egy kicsit másként működik, mint a korábbi időszakok gyermekei – ezt lassanként mindannyian tapasztaljuk, akik valamilyen formában g...

Tovább olvasom »