Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Digitális kalandok 2. rész – VR a tanteremben

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. február 14.

Az informatikai nagyvállalatok jelenlegi fejlesztései alapján valószínűsíthető, hogy a ma padjaikban ülő diákjaink felnőve robotokat programozva – rosszabb esetben robotokat kiszolgálva fognak dolgozni, és a tervezői feladatokat már nem egy irodában ülve fogják megtenni, hanem a kevert valóságban. A mixed reality, nem más, mint amikor a valóságban létező dolgot a VR-ral kombinálva alakítjuk. Például egy tervezett tárgyat a speciális szemüvegben, kezünkben a kontrollerekkel méretezzük a leendő valós helyén. A  törekvések szerint a jövőben a diagnosztikában is nagy szerepet játszhat a VR.[1] Az idei BETT-show alakalmával is több kiállító mutatott be VR eszközöket.[2]

Ezek az eszközök akkora hardverigénnyel rendelkeznek, hogy csupán kiállítások alkalmával találkozhat vele közelebbről pedagógus. A virtuális valósággal való ismerkedés azonban nem áll olyan távol azoktól a tantermektől, ahol legalább egy, alkalmas, beépített giroszkóppal ellátott mobilkészülék rendelkezésre áll a VR-túrákhoz. A telefonból akár a Google által piacra dobott, és otthon is elkészíthető szemüveggel már létrehozható a tantermi felfedezés eszköze. De akár külföldről rendelve is aránylag olcsón hozzáférhetünk egy ilyen eszközhöz.

cb

 

 

 

 

 

 

 

1. ábra Google cardboard- https://goo.gl/images/DsRXGf

Milyen oktatási haszna lehet?

Valószínűleg egy ilyen túrára minden gyerek hihetetlenül menő dologként tekintene, és motiváló hatása lenne. Azonban csupán ennyiért nem érdemes beruházni sem tanárnak, sem diáknak.

Egy 2011-es kutatásban vizsgálták 7 európai ország 15 iskolájában a 3D-s elemek tanulói teljesítményre gyakorolt hatását, melynek eredményeként megállapították, hogy 3D-s elemek használata a tanulásban több mint 60% -kal jobb teljesítményt eredményez, mint egy jó képzés 3D támogatás nélkül.[3]

Számos olyan önálló tanulási lehetőséget rejt egy-egy ilyen, akárcsak fejenként 2 perces túra is, amelyet egyéb úton nem tudnánk megadni. Olyan helyekre juttathatjuk el, és ismertethetjük meg ezekkel a diákjainkat, ahová fizikailag akár nem is lehetséges. Megvizsgálhatják az űrben a bolygókat, vagy a Napot, akár egy vulkán belsejét is tanulmányozhatják, vagy sétálhatnak Pallas Athéne oltára előtt az athéni fellegvárban, esetleg egy I. világháborús lövészárokban körültekintve nézhetik meg a fegyvereket, körülményeket. De bizonyára felelősségteljesebben gondolhat az a gyermek a környezet védelmére, aki egy ilyen túra alkalmával megtekintheti a pompázó és a pusztuló Nagy korallzátonyt.

Néhány olyan alkalmazást mutatok be, mellyel ingyenesen elérhetőek ez az élmények.

Mozaik3D

Magyar körökben a legismertebb VR-túra alkalmazás a Mozaik3D. A mobilapplikáció letölthető, de a használatához létre kell hozni egy ingyenes Mozaweb fiókot is. Közel 1200 különböző animáció közül választhatunk. A kíván „túrát” elindítva a Séta funkcióban a kis szemüveg ikonra kattintva tudunk kétképernyős módra váltani, és behelyezve a VR szemüvegbe, elindítani a felfedezést. Navigálás a fókusz változtatásával lehetséges, tehát arra megyünk és azt cselekedjük, amelyik opció felé a tekintetünket irányítjuk.

Naprendszer VR

A világűr rejtélyeivel ismerkedhetünk, felfedező és magyarázatokkal kísért verziókban. Hátránya, hogy irányító eszköz szükséges a használatához.

Google túrák

A Google Expedition alkalmazás segítségével közel 200 helyet, történelmi emlékhelyet, vagy akár a tenger mélyét fedezhetjük fel, 360 fokos és háromdimenziós képgyűjteményekben kalauzolhatjuk “idegenvezetőként” a “felfedezők” csoportjait, útközben felhívva a figyelmet az érdekességekre.

A nyáron kiadott frissítés azonban már lehetővé teszi az egyéni felfedezést is VR szemüvegen keresztül.

A Cardboard Camera alkalmazás segítségével, pedig akár mi magunk is készíthetünk ilyen felvételeket

 

CoSpace

A Microsoft programjával nemcsak tartalomfogyasztók, hanem annak -előállítói is lehetünk. Létrehozhatunk 3D ábrákat, vagy komplett fantáziavilágokat is, melyeket utána szemüvegünkön keresztül merőben más élményként vehetünk szemügyre.

Patch[4]

A Patch egy ingyenes online eszköz a VR jelenetek létrehozásához. Animált karaktereket, állatokat, épületeket kínál, amelyeket virtuális valóságba helyezhetünk.  A  tárgyakat és animációkat csupán be kell húznunk a vászonra a kiválasztási menükből. Tetszés szerint hozhatunk létre és testre szabhatjuk az objektumhelyzet, a színsémákat és az animáció mozgásának sebességével. Előzetesen megtekinthetjük a szerkesztési nézetben, majd menthetjük a befejezett projekteket, melyet linkkel megosztva megtekinthetünk a VR szemüvegben.

 

További érdekes VR alkalmazásokat találhatunk még a következő oldalon, ahol a 15 legjobbnak kikiáltott appot mutatják be:

http://www.vudream.com/best-15-free-virtual-reality-apps-for-education/

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=pLd9WPlaMpY

[2] Vö: https://www.bettshow.com/bett-press-releases/vr-technology-and-electronic-school-at-bett-show-2018#/

[3] Dr. Anne Bamford, 2011. – idézi Tarné Éder Marianna: Régi-új trendek a világ pedagógus közösségében. my.sharepoint.com/:p:/r/personal/tar_marianna_csvmg_onmicrosoft_com/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B181f8bb0-4316-4b2b-bc86-1872d23c715f%7D&action=edit

[4] http://www.freetech4teachers.com/2018/01/patches-create-your-own-virtual-reality.html?m=1

Antaliné Miss Lilla

 

 


ikonOlvasószoba

Digitális kalandok 1. rész

A 21. század gyermeke a környezeti hatásoknak köszönhetően egy kicsit másként működik, mint a korábbi időszakok gyermekei – ezt lassanként mindannyian tapasztaljuk, akik valamilyen formában g...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 4. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni humán tantárgyaknál?

Nincsenek könnyű helyzetben a humán tantárgyakat tanító pedagógusok, hiszen egyenesen az internettel kell felvenniük a versenyt, ha fel szeretnék kelteni az ingerfaló diákok érdeklődését. Bármennyi...

Tovább olvasom »

Mobilok az iskolában – tények és tévhitek 3. rész: Milyen mobilalkalmazásokat érdemes kipróbálni természettudományos órákon?

Vajon mennyiben lennének motiváltabbak a diákok kémiából, ha kedvükre kísérletezgethetnének anélkül, hogy bármi bajuk esne? Többet tudnának-e az emberi test működéséről, ha a zsebükből bármikor elő...

Tovább olvasom »